BUDAPEŠŤ - V prípade tragickej nehody na maďarskej diaľnici, ktorú mala zaviniť Košičanka Eva Varholíková Rezešová, nastal ďalší zvrat. Jej právnik Péter Novák vytiahol na druhom pojednávaní z rukáva niekoľko tromfov, ktorými chce okrem iného spochybniť svedectvo kľúčového svedka a obvinenú Slovensku zbaviť minimálne jedného obvinenia.
Počas druhého dňa megaprocesu s Rezešovou sa jej právnik Péter Novák, známy zastupovaním veľkých rýb maďarského podsvetia, pustil do spochybňovania niektorých svedectiev i bodov v obžalobe. Zameral sa najmä na svedectvo šiesteho svedka (vodiča kamióna, pozn. red.), fľašu vodky, ktorá mala po nehode ležať vedľa Rezešovej BMW a tiež na údajnú náhlu zmenu smeru fiatu bez "vyhodenia" smerovky. Dokonca tvrdí, že má nové dôkazy, ktoré môžu dokázať nevinu jeho klientky.
Vytláčala Rezešová fiat z cesty?
V súvislosti s odpoveďou na túto otázku sú v hre dva až tri roky odňatia slobody, píše maďarský portál 444.hu. Obžaloba totiž Rezešovú okrem jazdy pod vplyvom alkoholu a spôsobenia smrti štyroch ľudí obviňuje aj z trestného činu ohrozovania cestnej premávky, čo jej môže trest zvýšiť na maximálnu hranicu trestnej sadzby, teda 13 rokov.
V obžalobe sa píše, že Rezešovej BMW sa s Fiatom Punto stretlo aj na 56. kilometri diaľnice M3, čo je asi 9 až 10 kilometrov od miesta nehody. Vodič fiatu sa vtedy snažil predbehnúť kamión svedka číslo 6, pričom Košičanka ho vyblikávala a lepila sa naňho. Keď kamión predbehol a zaradil sa do pravého pruhu, Rezešová sa dostala na jeho úroveň, no namiesto toho, aby ho predbehla, začala fiat vytláčať do odstavného pruhu. Toto sa udialo už na 51. kilometri, po ktorom kamionista autá stratil z dohľadu.
Na štvrtkovom pojednávaní len zopakoval to, čo stálo v obžalobe, a teda, že Rezešová išla "hroznou rýchlosťou" a v spätnom zrkadle videl odraz xenónových svetiel. Jeho výpoveď potvrdil aj pasažier diaľkového autobusu, istý pán Moháki, ktorý šiel po nehode okolo a vybral sa vyzvedať. Vodič kamiónu mu vraj vtedy povedal, že už skôr videl, ako tieto dve autá medzi sebou na ceste "bojujú".
Rezešovej právny zástupca Péter Novák sa pokúšal jeho výpoveď spochybniť a zameral sa na úplne podrobnosti. Vraj nechápe, ako môže svedok číslo 6 presvedčene tvrdiť, že spoznal aj model BMW-čka, keď ešte v prvom svedectve nevedel, či šlo o X5 alebo X6. Na paškál si obhajca vzal aj pasažiera autobusu Mohákiho, ktorý vraj vo svojej výpovedi opísal kamionistu ako hnedovlasého, no v skutočnosti je takmer plešatý a má len pár šedivých vlasov.
Kde bola fľaša vodky po nehode?
Rezešovej robili test na alkohol na mieste aj neskôr v nemocnici, kde jej odobrali vzorky moču a krvi dokonca dvakrát. Obžaloba tvrdí, že v čase nehody bola v strednom stave opitosti, čo Košičanka vysvetľuje tým, že sa v šoku po nehode napila z fľaše vodky, no keď zistila, že to nie je voda, tak ju zavrela a odložila. Z fľaše chýbalo asi deci alkoholu. Vyšetrovaním sa však zistilo, že vodka síce ležala vedľa auta, no nie pri dverách vodiča, ale za pootvorenými dverami spolujazdca.
Podľa obžaloby sa zdá nemožné, že by Rezešová dokázala v aute, ktoré bolo pretočené na strechu, piť a následnej aj fľašu zavrieť tak, aby z nej nič nevytieklo. Oveľa pravdepodobnejšie je, že z vodky pila ešte pred nehodou. Obhajca Novák sa však aj túto, napohľad jasnú vec, snažil vyvrátiť. Policajta zodpovedného za obhliadku miesta činu sa opakovane pýtal, čo si myslí o približnej polohe vraku a nájdenej fľaše. Ten na otázku zareagoval mierne podráždene: "Pán advokát ja nepracujem približne, mám na to meracie zariadenia." Otázkou opiátov a alkoholu v krvi obvinenej sa bližšie zaoberali znalci, ktorí budú vypovedať na ďalších pojednávaniach.
Pokazené reflektory
Obhajoba, ktorá sa zamerala na úplne oprostenie viny, ďalej tvrdí, že vodič Fiatu Punto pred zrážkou nečakane zmenil smer a prešiel do jazdného pruhu pred BMW bez toho, aby "vyhodil" smerovku. Podľa nej sa tak stalo pri predbiehaní kamióna. V súvislosti s touto verziou boli z miesta činu zozbierané rozbité úlomky reflektorov. Cieľom bolo preukázať, že smerové svetlá fiatu fungovali. K tejto problematike sa neskôr vyjadria aj odborníci z oblasti fyziky. V každom prípade, na štvrtkovom pojednávaní sa všetci svedkovia zhodli, že fiat mal všetky svetlá v poriadku.
Najväčší tromf v rukách obhajoby
To, čo by mohlo priniesť v ostro sledovanom procese najväčší zvrat, sú zábery z diaľničných kamier a vyjadrenie analytika na ich odborné vyhodnocovanie. Obhajca Novák si na štrvrtkovom pojednávaní vyžiadal jeho predvolanie, pričom sa chce opäť snažiť spochybniť výpoveď kľúčového svedka číslo 6. Kamera, ktorej zábery má v pláne použiť proti nemu, je na 51,9. kilometri diaľnice a zachytáva oba smery.
"Je fyzicky nemožné, aby svedok číslo 6 videl zrážku týchto dvoch vozidiel," opakoval Novák pred súdom mávajúc posudkom od experta Miklósa Kovácsa. Píše sa v ňom, že dve autá boli na 51. kilometri od seba vzdialené asi 2,5 kilometra. Odborník na záberoch vyhotovených v tme identifikoval jednotlivé vozidlá podľa kontúr a svetlometov a keďže je známa pozícia kamery, miesto nehody aj rýchlosť áut, dá sa podľa neho vymodelovať, čo sa asi udialo na 51. kilometri.
Podľa týchto materiálov predbehlo kamión svedka číslo 6 po fiate ešte 54 áut, kým sa objavilo BMW. To znamená, že nemohol vidieť ako sa tieto dve autá stretli, tvrdí obhajoba. Právny zástupca pozostalých po obetiach Ádám Hántos však kontruje, že odborný posudok na prvý pohľad nič nevylučuje, pretože ide o veľmi zlú kvalitu záznamu, na základe ktorej sa nedá presne určiť o aký tip vozidla ide. „Polícia tento záznam preskúmala už v septembri minulého roka , ale nedokázala z neho odfiltrovať nič užitočného“ , povedal Hántos.
Sudkyňa odborníkov, ktorých si Rezešovej obhajca vyžiadal, vypočuje počas jedného zo septembrových termínov. Najbližšie pojednávanie bolo vytýčené na utorok 3. septembra.