Nedeľa22. december 2024, meniny má Adela, zajtra Nadežda, Naďa

Online obchodovanie

internet_banking
internet_banking

Online nakupovanie, internet banking, virtuálny účet...

Online nakupovanie

 

Čo všetko sa dá nakúpiť online? Všetko! Dokonca aj tovar, ktorý nie je na území Slovenska povolené predávať, alebo je predávaný len na vlastnú zodpovednosť. K takémuto tovaru patria napríklad lieky, čaje, kozmetika atď.

Na Slovensku sa v súčasnosti najviac predávajú knihy, cd a dvd nosiče s hudbou, hrami alebo softvérmi, oblečenie, pc komponenty, lístky na kultúrne podujatia ale aj letenky.

Online si môžete kúpiť úplne nový či používaný tovar, môžete sa zúčastniť aj online aukcií.

V neposlednom rade, ak máte niečo na predaj vy, môžete to ponúknuť na rôznych inzertných stránkach, ktoré po registrácii umožňujú podávať inzeráty zadarmo.

 

Online nakupovanie má viacero výhod oproti klasickému nakupovaniu v tzv. kamennom obchode:

  • Nakupovanie z pohodlia domova - nemusíte vstávať od svojho počítača a ani čakať v radoch. A navyše nakupovať môžete aj za hranicami štátu.
  • Otvorené non-stop.
  • Výber spôsobu platby (pomocou internet bankingu, priamym vložením sumy na účet v banke, dobierkou, hotovosťou pri dodávke kuriérom, na splátky, faktúrou, prostredníctvom kreditných kariet, pomocou virtuálneho účtu, atď.).
  • V niektorých prípadoch je tovar doručený až do domu alebo kancelárie, často aj zdarma, ale môžete si ho vyzdvihnúť aj osobne v dohodnutom čase na dohodnutom mieste.
  • Mnohokrát nižšie ceny.
  • V mnohých prípadoch je možné objednávku stornovať do 24 hodín alebo nepoužitý a zabalený výrobok vrátiť do 7 dní bez udania dôvodu.
  • Na všetky nové výrobky kupované v rámci Slovenska sa vzťahuje zákonom stanovená 2-ročná záručná lehota. V prípade poruchy je oprava zadarmo garantovaná v autorizovanom servise v mieste vášho bydliska.
  • Pri online nákupe nemusíte zadávať číslo vašej platobnej karty, heslá k účtom ani žiadne osobné údaje, ktoré by mohli byť zneužité, je treba uviesť iba adresu doručenia, telefónny kontakt a email.
  • Pravidelné zasielanie informácií o stave objednávky na váš email.
  • Anonymita pri nakupovaní.
  • Doplnkové služby - väčšina online obchodov má prepracovaný systém zákazníckeho servisu. V prvom rade takýto predajca odpovedá na akékoľvek otázky týkajúce sa predaja ponúkaného tovaru. Pomáha pri vytváraní objednávky, ale aj pri vyhľadávaní menej dostupného tovaru. V prípade potreby umožní aj vybavenie splátkového úveru na diaľku bez nutnosti osobného navštívenia predajne. Na vaše vyžiadanie vás bude informovať o rôznych akciách a novinkách buď telefonicky alebo mailom.

Online nakupovanie má však aj niekoľko nevýhod:

  • Podstatnou nevýhodou je, že si tovar pred nákupom nemôžete ohmatať, poriadne popozerať ani vyskúšať. Oplatí sa preto obzrieť si ho v klasickom obchode a potom za výhodnejších a pohodlnejších podmienok kúpiť online.
  • Prienik do súkromia – viaceré internetové obchody vyžadujú pred nákupom registráciu, či už pre samotný nákup alebo pre marketingový prieskum. Tieto údaje môžu byť posunuté ďalej iným spoločnostiam a môžu byť zneužité.
  • Finančné podvody – zákazník sa môže stať obeťou internetového podvodu aj u spoľahlivého predajcu v prípade napadnutia serveru neznámym páchateľom (hackerom) alebo nečestným zamestnancom. Môže pritom nie len jednorázovo prísť o svoje peniaze, ale jeho osobné údaje môžu byť ďalej zneužívané. Hovorí sa o tzv. kradnutí totožnosti, kedy podvodník využíva osobné údaje obete napr. na vytvorenie novej kreditnej karty.
  • Dodacia lehota závisí od dostupnosti tovaru. Zatiaľ, čo v klasickom obchode si po zaplatení môžete tovar rovno odniesť domov, cez online nakupovanie to môže trvať od niekoľkých hodín, v prípade, že je tovar na sklade, až do niekoľkých týždňov, ak ide o špecifický málo dostupný produkt.
  • Môžete natrafiť na nespoľahlivých predajcov, či už ide o firmy alebo o jednotlivcov. Tovar, ktorý od nich kúpite nezodpovedá dohodnutému tovaru a máte problém ho reklamovať. V druhom prípade po zaplatení vám tovar nie je vôbec dodaný a vaše peniaze si márne pýtate naspäť.

 

Internet banking

 

Internet banking (IB) je služba poskytovaná k bežným účtom, ktorú dnes ponúka väčšina bánk vo svete. Umožňuje sledovať stav účtov, zadávať príkazy pre domáce aj zahraničné platby, prípadne pre trvalé platby a inkaso, sledovať zostatky a pohyby na kreditných kartách a mnoho ďalších možností z pohodlia vášho domova cez internet pomocou bežného prehliadača. Podstatná výhoda IB je, že váš účet môžete obsluhovať kedykoľvek z ktoréhokoľvek miesta na svete, kde je možné pripojenie na Internet. Pomocou IB ušetríte čas, ale aj peniaze za účtovné položky, ktoré sú na pobočkách banky spoplatnené vyššími sumami.

 

Aby bol IB bezpečný je nutné urobiť určité opatrenia zo strany banky ako aj zo strany majiteľa účtu so službou IB. Banka zabezpečuje ochranu súkromia klienta, ochranu identifikácie a použitie najnovších technológií pre zabezpečenie počítačov vo vnútri banky.

 

Ochrana súkromia zahŕňa bezpečné spojenie pri prihlásení do IB. Bezpečné spojenie rozpoznáte podľa adresy URL, ktorá sa začína https://meno.banky.sk alebo podľa symbolu visiaceho zámku, či zlomeného kľúča v pravom dolnom rohu vášho prehliadača. V IB sa využíva technológia šifrovania Secure Sockets Layer (SSL) na zašifrovanie vašich osobných údajov predtým, ako sú odoslané z vášho počítača. Tým sa zabezpečí, že ich počas prenosu nikto iný neprečíta. Ak sa po používaní IB zabudnete odhlásiť, alebo váš počítač je určitú dobu neaktívny, systémy banky vás automaticky odhlásia. Stránky zobrazené počas bezpečného spojenia sa neukladajú do dočasných súborov na vašom počítači.

 

Na ochranu identifikácie sa používa viacfaktorová identifikácia a autentifikácia (PID, HESLO + GRID alebo SECURid karta alebo SMSKOD). Taktiež sa po určitom počte neúspešných pokusov o prihlásenie do IB využíva automatické zablokovanie. Ak ho chcete znovu aktivovať je potrebné kontaktovať vašu banku.

 

Všetky počítače banky sú zabezpečené pred nechceným prienikom zvonka. Všetky majú operačné systémy aktualizované najnovšími bezpečnostnými záplatami, antivírusový softvér je takisto aktualizovaný v určitých intervaloch a používajú sa firewally (ochranná stena medzi počítačom a potenciálne škodlivým obsahom na internete) na zabránenie neautorizovaného vniknutia.Od majiteľa účtu sa očakáva obdobná opatrnosť. Je potrebné mať zabezpečený počítač ako aj chrániť si svoje súkromie.

 

Čo sa týka samotného počítača, je potrebné mať nainštalovaný antivírusový softvér a pravidelne ho aktualizovať, používať anti-spyware softvér, používať firewall a nainštalovať si najnovšie bezpečnostné aktualizácie a záplaty operačného systému.

 

Čo sa týka vášho súkromia, v prvom rade sa nepripájajte k službe IB na verejných miestach, napr. v internetových kaviarňach či knižniciach a pod. Vždy sa po ukončení služby IB odhláste.

 

Dávajte si pozor na online podvody. Najznámejšie sú tri typy bankových krádeží: pharming, phishing a MITM. Pfarming spočíva v presmerovaní názvu www stránky na inú podvodnú adresu. Po ich otvorení neskúsený majiteľ účtu ani nerozozná, že ide len o dokonalú napodobeninu stránky jeho banky. Väčšinou si podvodník takouto formou vypýta kódy z viacerých, prípadne všetkých, pozícií vašej GRID karty. Pamätajte si, že žiadna banka od svojich klientov pri jednom prihlásení nikdy nežiada viacnásobne zadať napr. kódy na GRID karte. Phishing je druhý zo spôsobov ako získať vaše osobné údaje pomocou emailov, instant messaging-u alebo pomocou sms v mobilnom telefóne. Takéto správy sa tvária ako produkty finančných inštitúcií a obsahujú odkaz, na ktorom si máte zmeniť heslo a zaslať ho podvodníkovi, ktorý sa vydáva za vašu banku, prípadne vás odkážu na už vyššie spomínanú napodobeninu stránky. Preto si vždy overte pravosť takejto správy a neotvárajte stránku cez odkaz v pošte. Vždy priamo zadajte webovú adresu, alebo použite záložku Obľúbené. Nikdy neposielajte dôverné údaje emailom, sms správou ani pomocou instant messaging-u! Najviac nebezpečnou je metóda nazývaná MITM (man-in-the-middle v preklade „muž v strede“). Táto metóda spočíva v narušení komunikácie medzi klientom a bankou. Použiť metódu MITM však nie je jednoduché, pretože na narušenie komunikácie je potrebné získanie kľúča (označovaný aj ako certifikát) banky, ktorý sa často mení. Je preto dôležité nastaviť váš internetový prehliadač tak, aby overoval, či je certifikát ešte platný.

 

Nevyžiadané emailové správy s prílohami otvárajte len veľmi opatrne. Nikdy neotvárajte emailovú prílohu, ktorá obsahuje súbor s príponou .exe, .pif alebo .vbs, keďže tieto sú zvyčajne využívané vírusmi. Každý súbor s dvojitou príponou je pravdepodobne vírus a mal by byť vymazaný.

 

Chráňte svoj počítač heslom, zabránite tak neautorizovanému prístupu k vašim osobným informáciám. Vypnite vo svojom prehliadači funkciu "AutoComplete" (automatické dokončovanie – funkcia, ktorá pri písaní do formulárového políčka automaticky ponúka výber slov podľa už napísaných písmen). To zabráni „nepovolaným“ vidieť vaše osobné údaje, ktoré ste zadali, niekedy aj spolu s heslami. Udržujte heslo v tajnosti, neprezrádzajte ho, buďte pri jeho tvorbe originálny, aby bolo dostatočne zložité, nepoužívajte napr. mená a dátumy narodení členov vašej rodiny, alebo iné jednoduché číselné kombinácie a slová. Nepoužívajte rovnaké heslá pri IB a zároveň pri prihlasovaní na freemailové služby. Heslá si podľa možnosti nezapisujte. Meňte si svoje heslá vždy, keď máte pocit, že ich dôveryhodnosť bola narušená. Snažte sa na Internet banking nevyužívať zdieľané počítače.

 

Chráňte svoje dôverné informácie aj keď ste offline. Čítajte bankové výpisy k účtom a kreditným kartám, v prípade nezrovnalosti v transakciách, okamžite upozornite banku. Upozornite banku aj na každú zmenu vo vašich osobných údajoch. Svoje bankové dokumenty, ako napríklad výpisy z účtov, uložte na bezpečnom mieste. Ak plánujete zrušiť kartu alebo ak uplynie doba jej platnosti, znehodnoťte ju prestrihnutím na polovicu cez číslo účtu a magnetický prúžok. Buďte opatrný pri každej osobnej informácii, ktorú odhadzujete.

 

 

Virtuálny účet

 

Najznámejším virtuálnym účtom na svete je PayPal, ktorý od roku 2002 patrí americkej spoločnosti eBay. V súčasnosti je možné ho využiť v 55 krajinách sveta, vrátané Slovenska. Jeho hlavnou výhodou je možnosť platby aj v zahraničných e-obchodoch bez vysokých poplatkov za prevod na zahraničný účet a bez časovej náročnosti. Skrátka ide o prevod peňazí rýchlo a lacno. Možnosť platby pomocou PayPal ponúkajú aj slovenské banky, ktoré neposkytujú vlastný virtuálny účet alebo naopak poskytujú PayPal spolu so svojim virtuálnym účtom. Na Slovensku sú známejšie virtuálne účty eCommerce od Všeobecnej úverovej banky, TatraPay a CardPay od Tatrabanky, SporoPay od Slovenskej sporiteľne atď.

 

Ako funguje virtuálny účet? Na jednej strane musí existovať dohoda medzi bankou ponúkajúcou tento spôsob platby a samotným e-obchodníkom. Na druhej strane musí mať potenciálny zákazník vedený účet v banke a aktívnu službu IB. Potom si zákazník môže po vybratí tovaru zvoliť tento spôsob platby a je tak automaticky presmerovaný na službu IB. Od IB sa tento spôsob líši tým, že zákazníkovi odpadá vypĺňanie formulára pre platobný príkaz, lebo samotná banka po overení jeho identity, mu tento formulár ponúkne vyplnený. Od zákazníka sa potom očakáva iba zadať, z ktorého účtu budú peniaze stiahnuté ak vlastní viac účtov a záverečné potvrdenie pre platobný príkaz pomocou kódu na GRID karte. Platba je po odsúhlasení hneď prevedená na účet e-obchodníka a rovnako zákazník je spätne presmerovaný na stránku internetového obchodníka. Informáciu o realizácii platby obdrží klient aj obchodník ihneď vo forme emailovej správy.

 

Druhý zásadný rozdiel oproti IB je garancia vrátenia peňazí v prípade nespokojnosti s tovarom a v prípade, že e-obchodník tovar vôbec nedodal. Banka totiž po obdržaní sťažností od zákazníka hneď rieši problém s e-obchodom bez toho, aby si to musel zákazník s danou firmou vybavovať sám. V prípade nepoctivosti zo strany e-obchodu banka zmrazí tomuto obchodu účet, zruší s ním dohodu a vymaže ho zo zoznamu schválených obchodov.

 

 

Prevencia

  •  Vyberte si seriózneho predajcu, prečítajte si príspevky iných užívateľov, čím viac ich je k dispozícii, tým lepší obraz si môžete o spoľahlivosti obchodu vytvoriť.
  • Skontrolujte, či internetový obchod uvádza kompletné kontaktné údaje, najmä telefonické kontakty, email, fyzickú adresu, obchodné meno spoločnosti.
  • Preštudujte si dodacie podmienky - vždy si predtým, ako tovar objednáte, skontrolujte dodacie lehoty, aby ste mali istotu, že tovar dorazí načas. V prípade, že vás obchod priebežne neinformuje o stave vašej objednávky, prípadne máte pochybnosti, priebežne obchod kontaktujte, najlepšie telefonicky.
  • Preštudujte si reklamačný poriadok predajcu.
  • Pri platbe dbajte na správnosť zadávaných údajov.
  • Vytlačte a uschovajte všetky dokumenty.
  • Zvažujte celkové náklady - pred nákupom si vždy overte náklady na dopravu tovaru (resp. možnosť osobného odberu tovaru). Od určitej sumy býva často doprava bez poplatku.
  • Poznajte vaše práva - či už ide o záručnú dobu alebo možnosť reklamácie.
  • Strážte si svoje osobné údaje - neposkytujte o sebe informácie, ktoré nie je nutné zverejňovať a nikdy nikomu nedávajte svoje vstupné heslá pre internetové služby.
  • Vyhýbajte sa používaniu služby IB na verejných a zdieľaných počítačoch. Ak sa tomu nedá vyhnúť, tak sa vždy po ukončení odhláste.
  • Zabezpečte si svoj počítač antivírusovým programom, zároveň pravidelne aktualizujte vírusovú databázu, používajte anti-spyware program a firewall, nainštalujte si potrebné aktualizácie a záplaty operačného systému.
  • Komunikujte bezpečným spôsobom. Seriózne web stránky, hlavne pre internet banking, bežia na serveroch, ktoré používajú tzv. SSL certifikát. Poskytujú informácie o tom, ako chránia vaše finančné informácie (heslá, čísla účtov, atď.) počas ich prenosu a uskladnenia. Hľadajte znak nezlomeného kľúča alebo uzavretého zámku, ktorý informuje o tom, že prenos týchto dát je šifrovaný alebo skontrolujte, či je na začiatku URL adresy „https“.
  • Po prihlásení skontrolujte, či sú v zozname všetky vaše účty, z ktorých môžete zadávať v Internet bankingu platobné príkazy.
  • V prípade, že niečo z vyššie spomínaných vecí nesedí, nezadávajte Vaše PID a heslo, ale kontaktujte svoju banku! Môže ísť o tzv. pharming – presmerovanie na falošnú stránku!
  • Ak ste už heslo zadali, urýchlene si ho zmeňte v Internet bankingu!
  • Pri kontrolných otázkach, ktoré sa používajú ako pomoc pri strate hesla, zvoľte odpoveď, ktorú okrem vás nikto nepozná.
  • Aktivujte si službu posielania sms alebo emailov, ktorá vás budete okamžite informovať o debetoch a kreditoch na vašom účte, prípadne o každom vstupe do služby internet banking.

 

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu