BRATISLAVA – Vojna! Ako sme už na topkách informovali pred viac ako mesiacom, tváre Markízy sa nezúčastnia blížiaceho sa odovzdávania sošiek OTO. Príčinou sú nezhody medzi organizátormi ankety a vedením v Záhorskej Bystrici. Hoci by každý čakal, že tento konflikt budú chcieť obe strany ututlať, opak je pravdou. Rozpútali mediálnu prestrelku!
Správu o tom, že sa tváre Markízy nezúčastnia na tohtoročnom OTO-vi, sme priniesli v polovici decembra. Hoci si vtedy televízia nechávala pootvorené zadné dvierka a záväzne sa nevyjadrila, že bude anketu „bojkotovať“, teraz to už otvorene proklamuje. Vo včerajších Televíznych novinách informovala riaditeľka Zuzana Tapáková divákov o tom, že nemajú posielať hlasy ich tváram.
Zdá sa, že poslednú nádej na aké-také urovnanie sporu však pochovali organizátori. Podľa oficiálne zverejnených výsledkov sa totiž hviezdy Markízy ako napríklad Patrik Švajda, Marianna Ďurianová či Martina Šimkovičová „záhadne“ neprebojovali cez prvé kolo výberu. S ambíciou získať sošku sa teda musia rozlúčiť. Hoci by ju i tak v konečnom dôsledku neprevzali, príčinou ich neúspechu je vraj to, že nedostali dostatočný počet diváckych hlasov. V kategórii Osobnosť televízneho spravodajstva teda nefigurujú.
To sa však, logicky, nepáči kompetentným v Záhorskej Bystrici. Vedenie je presvedčené o tom, že ide o machinácie s hlasmi. „Televízia Markíza v priebehu uplynulých rokov pravidelne žiadala vyhlasovateľa ankety a jej organizátorov, aby mala možnosť nahliadnuť do procesu, ako a kde sa zratúvajú hlasy v ankete. Táto žiadosť nebola len z našej strany. Už po výrazných pochybnostiach v minulom roku sme sa rozhodli tejto ankety nezúčastniť práve vzhľadom na tieto, ale aj iné skutočnosti. Oficiálne sme usporiadateľov písomne požiadali ešte pred vyhlásením ankety, aby naše formáty a osobnosti nezaraďovali do hlasovania,“ napísala nám na margo vzniknutého problému hovorkyňa Oľga Dúbravská.
Topky.sk v súvislosti s touto situáciou oslovili aj spoluorganizátorov podujatia. Spýtali sme sa na tvrdenia Markízy, ktoré spochybňujú dôveryhodnosť ankety. „Na základe pravidelných rokovaní generálnych riaditeľov televízií pred spustením hlasovania v ankete OTO bolo každoročne dohodnuté, že hlasovanie bude prebiehať pod záštitou vydavateľstva Ringier Axel Springer Slovakia, čím bude zabezpečená jednoznačná nezávislosť a transparentnosť hlasovania. Každý rok majú všetky televízie možnosť zúčastniť sa zratúvania hlasov. Hlasovanie a výsledky boli riadne auditované renomovanou audítorskou firmou KPMG Slovakia, ktorého záver je jednoznačný a potvrdzuje uverejnené výsledky. Agentúra APA je tvorca televízneho programu ankety OTO a výsledky hlasovania 1. aj 2. kola dostáva už riadne zrátané a zauditované,“ reagovala na naše otázky Jana Prágerová zo spoločnosti APA, ktorá participuje na výrobe ankety.
Oslovili sme auditorskú firmu KPMG Slovakia a tiež vydavateľstvo Ringier Axel Springer Slovakia. Požiadali sme ich o vyjadrenie k vzniknutej situácii a tiež o možnosť nahliadnuť na výsledky 1. kola hlasovania, cez ktoré nepostúpili tváre televízie Markíza Patrik Švajda, Marianna Ďurianová a Martina Šimkovičová. Zatiaľ sme však vyjadrenie nedostali. Treba však podotknúť, že výhrady voči hlasovaniu mala v minulosti aj televízia Joj. Na jednom zo stretnutí s novinármi sa riaditeľ František Borovský vyjadril, že zvažuje neúčasť na OTO-vi v roku 2009. Ako dôvod uviedol, že zástupcovia televízií nie sú prizvaní k sčítavaniu hlasov. Nakoniec však Jojkári prišli.
Markíza sa nezúčastnila ankety OTO ani v roku 2003. Sošky sa vtedy rozdali medzi tváre televízií Joj a STV. Dôvod, prečo žlto-modrá televízia bojkotovala podujatie, bol jednoduchý. Galavečer sa vysielal na konkurenčnej Jojke, nie na kanáli verejnoprávnej televízie.