Zoznam.sk v spolupráci s bankovou ombudsmankou Evou Černou pre vás pripravili off line poradňu, ktorej cieľom je pomôcť pri riešní otázok spojených s hypotekárnymi úvermi a ďalšími bankovými operáciami. Na e-mailovú adresu ombudsman@topky.sk zasielajte svoje otázky, ktoré ku koncu mesiaca vyhodnotíme a odpovede Evy Černej na najzaujímavejšie uverejníme.
Profil bankového ombudsmana
Eva Černá – bankový ombudsman
Problémom sociálne slabých a ohrozených skupín občanov sa venovala už v pozícii reportérky hlavného spravodajstva TV Markíza. Neskôr pracovala ako dramaturg a scenárista relácie Lampáreň, ktorá sa venuje problematike ochrany spotrebiteľov. V roku 2002 pomáhala vybudovať krízové centrum pre týrané ženy a deti. Vo volebnom období 2002 – 2006 bola zvolená za poslankyňu NR SR. Momentálne sa venuje riešeniu občianskoprávnych otázok vo funkcii bankového ombudsmana.
Informácie o inštitúte bankového ombudsmana
Bankový ombudsman je nezávislý orgán zriadený Slovenskou bankovou asociáciou. Jeho úlohou je monitorovanie a vyhodnocovanie podnetov spotrebiteľov a mimosúdne riešenie sporov medzi bankami a ich klientmi. Bankový ombudsman sa tak snaží nájsť riešenie v spore dvoch strán: bankový subjekt - spotrebiteľ. Za služby bankového ombudsmana spotrebiteľ neplatí.
Tento inštitút je chápaný ako služba spotrebiteľovi. Obrátiť sa na bankového ombudsmana je možné až keď sťažovateľ postúpil svoju sťažnosť svojej banke a tá nerozhodla do stanovenej lehoty o jeho sťažnosti alebo rozhodla v jeho neprospech.
Ombudsman je povinný podnet preskúmať do 3 mesiacov odo dňa doručenia podnetu. V zložitých prípadoch sa preskúmanie podnetu posúva najneskôr do 6 mesiacov odo dňa jeho doručenia. V tomto prípade musí ombudsman informovať spotrebiteľa najneskôr do troch mesiacov od doručenia podnetu stave šetrenia a o dôvodoch, pre ktoré bola lehota na vybavenie jeho podnetu predĺžená. Zároveň po prijatí podnetu ombudsman informuje banku, proti ktorej sťažnosť smeruje.
Podnet k Bankovému ombudsmanovi môžete podať písomne alebo elektronicky. Najjednoduchšie je stiahnuť si oficiálny formulár (dostupný na www.bankovyombudsman.sk) vyplniť ho a na najbližšej pošte ho odoslať na adresu:
Bankový ombudsman, Rajská 15/A, 811 01 Bratislava alebo ho poslať prostredníctvom mailovej pošty na adresu ombudsman@bankovyombudsman.sk.
Najčastejšie otázky súvisiace s fungovaním kancelárie bankového ombudsmana, spolu s výročnými správami o jeho činnosti, či postupe pri vypracovaní podnetov nájdete na www.bankovyombudsman.sk