TRNAVA/BRATISLAVA - Úroveň zdravotnej starostlivosti na Slovensku nie je práve ideálna a nejeden pacient sa už stretol s prístupom, ktorý ho rozhorčil alebo zarmútil. Výnimkou tentokrát nie sú ani rodiny dôchodcov žijúcich v Zariadení pre seniorov v Trnave, ktorých trápi, že sa o ich príbuzných údajne nestarajú tak, ako by si predstavovali. Jeho riaditeľka však niečo také odmieta.
Máte aj vy skúsenosti so zanedbaním starostlivosti o pacienta, na ktoré chcete upozorniť? Svoje poznatky nám píšte na e-mailovú adresu tipy@topky.sk.
"Napriek tomu, že je to služba platená, nikto o nich ani nezakopne, nekúpu ich ako majú, takmer vôbec. S výmenou plienok je to rovnaké, v jednej plienke ich nechávajú veľmi dlho. A toto počasie všetko len zhoršuje. Nehovoriac o tom, ze na nich kričia ako na malé deti. Dokonca niektoré rodiny dôchodcov práve chystajú sťažnosti pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (aj na radu lekára), pretože zopár prípadov tam v poslednom čase zanedbali, čo malo za následok veľké zdravotné komplikácie," napísala nám čitateľka o zariadení, ktorého zriadovateľom je mesto Trnava a priložila aj veľmi nepekný záber nohy diabetického pacienta.
Podľa jej slov rodine tvrdili, že sa o neho starajú, ale príbuzní sa predsa len rozhodli s rodinným príslušníkom vyhľadať lekára. Ten mal vraj skonštatovať, že noha nebola správne ošetrovaná, ani dezinfikovaná a už mal v nohe červy. "Malo to katastrofálne následky. A toto nie je jediný prípad. Mala som osobnú skúsenosť a to, čo som videla, na to sa zabudnúť len tak nedá. Malo by sa s tým niečo robiť, len ľudia sa boja," dodala rozhorčená čitateľka.
O stanovisko sme požiadali riaditeľku Zariadenia pre seniorov v Trnave Annu Tomašovičovú, ktorá nám v telefonickom rozhovore povedala, že neposkytujú zdravotnícku, ale opatrovateľskú starostlivosť. Podľa jej slov majú klienti nárok na dve plienky denne, inak si ich musia zabezpečiť sami alebo ich rodinní príslušníci. Kusy navyše totiž poisťovňa neprepláca. Aj napriek tomuto stavu sa však snažia dôchodcov udržiavať v čistote a popiera, že by plienky boli menené nedostatočne.
"Odmietame označenie „neprofesionality personálu, zanedbanie zdravotnej starostlivosti“ a to najmä z toho dôvodu, že v Zariadení pre seniorov v Trnave pracuje kvalifikovaný personál. Striktne sa zaoberáme riešením každého podnetu zo strany našich klientov, resp. ich príbuzných. Opätovne uvádzame, že nie sme poskytovateľ zdravotnej starostlivosti. V prípade, že zhodnotíme pacientov stav ako vyžadujúci si zdravotnú starostlivosť, kontaktujeme klientovho ošetrujúceho lekára, zároveň aj príbuzných. Ak nie sú klienti alebo príbuzní spokojní s poskytnutím starostlivosti od lekára, majú právo sa domôcť starostlivosti inou formou, napríklad zavolať si RZP, prípadne i zvoliť si iného lekára, ako každý iný občan tohto štátu," doplnila prostredníctvom e-mailu.
K tomu, či lekár vyťahoval „z nohy červa“ niektorému klientovi, by sa podľa riaditeľky mal vyjadriť ošetrujúci lekár sťažovateľa, pretože zdravotný stav pacientov nie je verejne prístupná informácia. "Po preverení záznamov z hlásení opatrovateľského personálu za posledný rok neboli v zariadení žiadne parazity," uviedla s tým, že každý klient aj príbuzní má možnosť sa sťažovať osobne, písomne a aj anonymne prostredníctvom na to určených „skriniek“ umiestnených na chodbách zariadenia. "Dlhodobo neboli doručené žiadne sťažnosti," dodala Tomašovičová.
Podľa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou boli v minulosti podané na spomínané zariadenie dva podnety. "Prvý podnet bol pobočke úradu doručený v roku 2011, druhý podnet v roku 2012. Výkonom dohľadu na mieste úrad nezistil porušenie § 4 ods. 3 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a obe podania vyhodnotil ako neopodstatnené," povedala Topkám hovorkyňa ÚDZS Soňa Valášiková. Na vyjadrenie ďalšieho kompetentného orgánu, ktorým je VÚC, čakáme.
Pobyt v Zariadení pre seniorov v Trnave sa podľa informácií na jeho internetovej stránke v súčasnosti pohybuje v rozpätí od 323 do 344,10 eur mesačne v závislosti od druhu poberanej stravy. Po zaplatení úhrady za celoročnú pobytovú sociálnu službu musí prijímateľovi sociálnej služby zostať mesačne z jeho príjmu najmenej 20 % sumy životného minima, čo v súčasnosti predstavuje 39,62 eur. Zariadenie poskytuje pomoc pri odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby, sociálne poradenstvo, sociálnu rehabilitáciu, ošetrovateľskú starostlivosť, ubytovanie, stravovanie, upratovanie, pranie, žehlenie či údržbu bielizne a šatstva.