Kontroverzný poľský režisér Jan Klata
Provokuje kade chodí. Nielen svojím výzorom, ale najmä prácou. Debutoval už ako 12-ročný, inscenoval Mechanický pomaranč a do Nitry prinesie roc(k)ujúceho Stalina, Churchila a Roosevelta v kontroverznom predstavení o poľsko-nemeckom odsune Transfer!
Na javisku pokrytom čiernou zemou spoločne rockujú Churchill, Roosevelt a Stalin. Konferenciu na Jalte vo februári vypĺňajú gitarové sóla a tvrdý rock. A akoby len mimochodom sa rozhoduje o rozdelení povojnovej Európy a osude obyčajných ľudí. Provokujúce predstavenie Transfer! je výnimočné nielen rockujúcim triom z Jalty, ale aj tým, že sa v ňom predstavia neherci – priami účastníci vysídlenia, dnes už starí ľudia. Tí divákom rozprávjú svoje príbehy o strate domova, lásky, kultúry a identity.
Klata stavia diváka pred kontroverznú interpretáciu Jaltskej konferencie z roku 1945 a necháva na každom z nich, aby si vytvoril svoj vlastný názor. Bude zaujímavé sledovať, ako hru, silmultánne tlmočenú do slovenčiny, prijme slovenské publikum, ktoré vo svojej histórii tiež dokáže nájsť analógie takéhoto odsunu (transferu).
Predstavenie sa však stalo ťažkým orieškom aj pre produkciu festivalu. Na realizáciu scénického riešenia Klatovej inscenácie, totiž musí štáb zohnať, dopraviť a vyniesť na javisko 4 tony hliny, ktoré bude po predstavení rovnako musieť odviesť. Ak máte záujem zistiť, ako to všetko dopadne, zapojte sa s portálom Bleskovky.sk a Asociáciou Divadelná Nitra do súťaže o vstupenky na toto predstavenie, alebo si lístok kúpte priamo v pokladnici DAB v Nitre či na stránke www.nitrafest.sk.
Kontroverzný poľský režisér Jan Klata mal svoj dramatický debut za sebou už v 12-tich rokoch. Vtedy sa predstavil hrou Zelený slon, ktorú uviedlo Divadlo S.I. Witkiewicza v Zakopanom. V decembri 2005 sa vo Varšave uskutočnil Klata Fest – prehliadka inscenácií Jana Klatu.
Klata sa v minulosti ujal i réžie inscenácie románu Anthony Burgessa, ktorý bol aj sfilmovaný a považuje sa za významný kúsok svetovej kinematografie – Mechanický pomaranč (A Clock Work Orange). Z diel, pod torými je podpísaný Jan Klata, jednoznačne vyplýva jeho snaha o politizáciu divadla a zámer poskytnúť divákovi nielen kutúrny zážitok, ale prinúťiť ho premýšľať o divadelnej hre i po skončení predstavenia. Zaoberá sa rovnako politickými témami, ako aj problematikou morálky a potreby jej „novelizácie“.
Klata stavia diváka pred kontroverznú interpretáciu Jaltskej konferencie z roku 1945 a necháva na každom z nich, aby si vytvoril svoj vlastný názor. Bude zaujímavé sledovať, ako hru, silmultánne tlmočenú do slovenčiny, prijme slovenské publikum, ktoré vo svojej histórii tiež dokáže nájsť analógie takéhoto odsunu (transferu).
Predstavenie sa však stalo ťažkým orieškom aj pre produkciu festivalu. Na realizáciu scénického riešenia Klatovej inscenácie, totiž musí štáb zohnať, dopraviť a vyniesť na javisko 4 tony hliny, ktoré bude po predstavení rovnako musieť odviesť. Ak máte záujem zistiť, ako to všetko dopadne, zapojte sa s portálom Bleskovky.sk a Asociáciou Divadelná Nitra do súťaže o vstupenky na toto predstavenie, alebo si lístok kúpte priamo v pokladnici DAB v Nitre či na stránke www.nitrafest.sk.
Kontroverzný poľský režisér Jan Klata mal svoj dramatický debut za sebou už v 12-tich rokoch. Vtedy sa predstavil hrou Zelený slon, ktorú uviedlo Divadlo S.I. Witkiewicza v Zakopanom. V decembri 2005 sa vo Varšave uskutočnil Klata Fest – prehliadka inscenácií Jana Klatu.
Klata sa v minulosti ujal i réžie inscenácie románu Anthony Burgessa, ktorý bol aj sfilmovaný a považuje sa za významný kúsok svetovej kinematografie – Mechanický pomaranč (A Clock Work Orange). Z diel, pod torými je podpísaný Jan Klata, jednoznačne vyplýva jeho snaha o politizáciu divadla a zámer poskytnúť divákovi nielen kutúrny zážitok, ale prinúťiť ho premýšľať o divadelnej hre i po skončení predstavenia. Zaoberá sa rovnako politickými témami, ako aj problematikou morálky a potreby jej „novelizácie“.