Jeden z najuznávanejších ruských režisérov, ktorý prerazil aj v Hollywoode, Andrej Končalovskij, si na Art Film Feste počas otváracieho ceremoniálu prevzal ocenenie Zlatá kamera.
Končalovskij patrí medzi najslávnejších ruských režisérov všetkých dôb. Prerazil nielen v sovietskom filme, ale aj v Amerike, kam emigroval v roku 1980, hoci už bol nositeľom titulu Národný umelec ZSSR.
„Jediný naozaj hollywoodsky film, ktorý som nakrútil, boli Tango&Cash. Film je totiž nezávislý, keď sa nedostane do hollywoodskej distribúcie. A z mojich snímok boli v takej distribúcii iba Tango&Cash,” povedal Končalovskij počas dnešnej tlačovej konferencie. ”Skúsenosť s nakrúcaním filmov v hollywoodskom systéme bola pre mňa dosť bolestná. V Sovietskom zväze som bol akoby nezávislejší než v Hollywoode. V Sovietskom zväze dostal človek peniaze a zadanie, aby nakrúcal v súlade s líniou strany. Ostatné bolo na ňom,“ pokračoval režisér.
A dodal, že nenakrúca klasické hollywoodske filmy, pretože kvalitní autori v Spojených štátoch už nepôsobia v Hollywoode, ale v televízii. Práve preto je vraj americká televízia mimoriadne kvalitná. “V americkej televízii je stále dovolené rozmýšľať. Rád preto robím pre televíziu, lebo mi stále umožňuje vyjadrovať svoje názory,“ vysvetlil.
Na dnešnej tlačovej konferencii sa viac ráz vyjadril stave hollywoodskej kinematografie. „V 80. rokoch bol Hollywood ešte stále miestom, kde bol každý s talentom či remeselnými zručnosťami vítaný. Film stál vtedy dva milióny dolárov, maximálne sedem. Veď Krstný otec bol nakrútený za šesť miliónov!“ zaspomínal si režisér na časy, keď do americkej mekky filmu emigroval.
„Od 90. rokov však globalizácia premenila Hollywood na mašinu na peniaze. Už to nie je miesto pre režiséra, čo by chcel vyjadriť svoj názor na svet. Je to miesto pre ľudí, ktorí radi uspokoja partiu právnikov z Wall Streetu,” poukázal na fakt, že producenti teraz radšej investujú 100 miliónov dolárov do veľkého filmového projektu a ďalších 100 miliónov do jeho propagácie. Práve preto dnes podľa Končalovského v Hollywoode vzniká ročne 20 filmov, a nie 200 ako v 70. či 80. rokoch.
Napokon čerstvý nositeľ ocenenia Zlatá kamera pobavil svojou teóriou o pukancoch a filmoch. Podľa neho musia mať hollywoodske filmy hlasnú zvukovú stopu, pretože chrúmanie pukancov vytvára hluk, ktorý prehluší aj zvuk filmu. “Dá sa rozoznať, kedy film zaujme publikum, pretože v tej chvíli chrúmanie pukancov stíchne. Zaujímavé je, že kiná v Spojených štátoch zarábajú viac peňazí na predaji pukancov a koly, ako na samotných filmoch,“ povedal Končalovskij a upozornil smejúce sa publikum, že to myslí celkom vážne.