Tesco po tretíkrát vydáva Správu o napĺňaní stratégie v oblasti diverzity, rovnosti a inklúzie. Rovnosť v odmeňovaní mužov a žien na rovnakej pozícii je v Tescu samozrejmosť. Celkový priemerný príjem všetkých mužov a všetkých žien v spoločnosti však ukazuje rodové rozdiely (gender pay gap) – tak ako v Tescu aj celkovo na Slovensku či v zahraničí. Vyrovnávanie týchto rozdielov je pre Tesco dôležitou súčasťou budovania diverznej a inkluzívnej spoločnosti, preto ich transparentne zverejňuje. Zmierňovať rodové rozdiely sa mu darí aj vďaka vyššiemu zastúpeniu žien vo vedúcich pozíciách či podpore flexibilnej práce.
Fakt, že v Tescu je diverzita súčasťou každodenného života, potvrdzujú konkrétne dáta publikované v Správe o napĺňaní stratégie v oblasti diverzity, rovnosti a inklúzie za rok 2023. V Tescu počas tohto obdobia pracovalo 7 993 kolegov a kolegýň, z toho 70,9 % žien a 29,1 % mužov. Zastúpených je medzi kolegami až 16 rôznych národností. Takmer 7 % kolegov a kolegýň pracujúcich v Tescu je zdravotne znevýhodnených.
„V rámci nášho podnikania chceme byť spoločnosťou, ktorá odráža rôznorodosť našich zákazníčok, zákazníkov a komunít, v ktorých pôsobíme. Naši kolegovia a kolegyne sú pre nás prioritou, akceptujeme jedinečnosť každého z nás a usilujeme sa o vytváranie firemnej kultúry, ktorá kladie dôraz na otvorenosť, individuálne potreby, vytvára bezpečné miesto a prostredie, kde sa každý cíti vítaný a dostáva rovnaké príležitosti,“ hovorí Martin Kuruc, generálny riaditeľ Tesca na Slovensku.
Rovnaká odmena za rovnakú prácu pre každého
Pre vytváranie tých najlepších pracovných podmienok je zásadný rovnaký prístup k odmeňovaniu každého kolegu a kolegyne bez rozdielu (equal pay). Tesco pristupuje k odmeňovaniu rovnocenne, nehľadiac na pohlavie, farbu pleti, národnosť či zdravotné znevýhodnenie. Každá pracovná pozícia má špecifickú mzdovú sadzbu v obchodoch a na distribúcii alebo mzdové rozpätie na centrále, ktoré je rovnaké bez ohľadu na pohlavie kolegyne či kolegu, ktorý rolu zastáva. Pri pohľade na celkový pomer platov mužov a žien (gender pay gap) však vidieť rozdiely v neprospech žien, čo ovplyvňuje mnoho faktorov ako zastúpenie žien medzi najvyššie platenými pozíciami či kariérne voľby žien a mužov.
„Ak porovnáme všetky ženy a všetkých mužov v celej organizácii, sme radi, že rodový rozdiel v odmeňovaní na Slovensku poklesol za tri roky sledovania o 3,4 %. Celkový rodový rozdiel v odmeňovaní je menší, ako sú slovenské alebo sektorové štatistiky. Sme hrdí na to, že sa nám podarilo postupne znížiť rodový rozdiel v odmeňovaní, a to vďaka nárastu počtu kolegýň pôsobiacich v manažérskych pozíciách, ale aj vytvorením podmienok na flexibilnú prácu,“ vysvetľuje Miroslava Rychtárechová, personálna riaditeľka Tesca na Slovensku.
Rodovo podmienený rozdiel v odmeňovaní sa znížil vďaka aktívnej snahe spoločnosti vytvárať podmienky a podporovať kariérny postup žien do vyšších manažérskych pozícií. V porovnaní s minulým rokom približne o 9 % viac žien zastáva v Tescu na Slovensku riadiace pozície vo veľkých formátoch predajní – hypermarketoch. Rodový rozdiel v odmeňovaní je v Tescu ovplyvnený napríklad tým, že viac mužov trávi väčšiu časť času v pracovných zmenách s príplatkami (najmä nočné) a vyšším podielom mužov v seniorných rolách. Práve preto Tesco prispôsobuje svoju firemnú kultúru tak, aby bolo maximálne flexibilné a umožňovalo budovať kariéru tak, aby práca a náročnejšie pracovné pozície boli dostupné rovnako mužom, ako aj ženám.
Transparentný a otvorený prístup Tesca k zverejňovaniu dát, ktoré sa týkajú nerovnosti v odmeňovaní, oceňuje aj odborná verejnosť. „Tesco v tomto smere edukuje – vysvetľuje rozdiel medzi gender pay a equal pay, ako i vysvetľuje dôvody, ktoré rozdiely v odmeňovaní spôsobujú. Verím, že práve transparentnosť je cestou k pozitívnej zmene a Tescu sa to v tomto smere darí – podarilo sa mu zvýšiť zastúpenie žien vo vedúcich pozíciách a takisto znížiť rozdiel v odmeňovaní žien a mužov za tri roky o 3,4 %,“ hovorí Ivana Vagaská, výkonná riaditeľka Business Leaders Fóra.
Súčasťou snahy o odstránenie rozdielov v odmeňovaní medzi ženami a mužmi je aj zapojenie Tesca ako partnera do historicky prvej konferencie Equal Pay Day na Slovensku, ktorej cieľom je iniciovať intenzívnu diskusiu a hľadať riešenia k odstráneniu nerovnosti v odmeňovaní medzi mužmi a ženami.
Podpora jednotlivca i rodiny v každej situácii
Tesco podporuje kolegov a kolegyne, ktorí si chcú založiť rodinu, starajú sa o deti alebo potrebujú voľno z iných rodinných či osobných dôvodov. Ide napríklad o dorovnanie materskej dávky do 100 % čistej mzdy, poskytnutie voľna pri nástupe detí do školy, ako aj podpora pre adoptívnych rodičov, pestúnov či kolegov a kolegyne, ktorí si chcú založiť rodinu. Pred dvomi rokmi tiež zaviedlo benefit postupného návratu do práce po dlhej prestávke spôsobenej vážnou chorobou. Samozrejmosťou je flexibilita práce, teda priestor pracovať odkiaľkoľvek, ako aj možnosť napríklad „kúpiť si dni dovolenky“ navyše a stráviť tak viac času s rodinou alebo s priateľmi. Tesco na kolegov a kolegyne myslí aj v náročných životných situáciách, keď sa stávajú svedkom či dokonca obeťou domáceho násilia.
Snahu Tesca byť tým najlepším miestom na prácu reflektujú aj viaceré nedávno získané ocenenia. V roku 2021 sa Tesco stalo trojnásobným laureátom ocenení Via Bona Slovakia. Reťazec získal ocenenie Zodpovedná veľká firma, Výnimočný zamestnávateľ a aj Cenu verejnosti. V roku 2022 reťazec získal ocenenie Roma Spirit 2022 v kategórii Spoločnosť a zamestnávateľ za dlhoročný prístup pri vytváraní inkluzívneho pracovného prostredia pre ľudí so sociálnym znevýhodnením. Spoločnosť tiež uspela v nezávislej ankete Najzamestnávateľ 2022, kde sa v kategórii Obchod a služby umiestnila v trojici najlepších.
S cieľom transparentne a komplexne komunikovať svoje úspechy v oblasti zodpovedného podnikania každoročne Tesco zverejňuje Správu o napĺňaní stratégie spoločenskej zodpovednosti na Slovensku. V roku 2021 reťazec ako jediný veľký zamestnávateľ na Slovensku zverejnil prvú Správu o napĺňaní stratégie v oblasti diverzity a inklúzie s cieľom transparentne priniesť prehľad zaujímavých informácií a dát, ako aj inšpiratívne príbehy kolegýň a kolegov. V správe tiež predstavuje svoje ambície a stratégiu na dosiahnutie cieľa, aby sa v Tescu každý cítil vítaný.
Ďalšie informácie o aktivitách o zodpovednom a udržateľnom podnikaní Tesca na Slovensku nájdete na https://corporate.tesco.sk/strategia-udrzatelnosti/
- reklamná správa -