BRATISLAVA - Pol roka pred voľbami naše parlamentné strany zahájili kampaň. Aj keď je oficiálna kampaň momentálne zákonom zakázaná, politici už začali oblepovať Slovensko bilbordmi a začínajú voličov lákať na svoje heslá. Topky sa pozreli na doterajšiu kampaň politických strán so známym slovenským politológom Michalom Horským. Ten na politikoch nenechal suchú ani nitku.
Politické elity sa pol roka pred voľbami správajú viac ako štandardne. Na jednej strane sa časť elít, ktorá cíti, že nemá podporu u voliča, usiluje vytvárať predvolebné koalície, ktoré by zabezpečili ich reprodukciu osobnej účasti na politickej moci. Myslí si to slovenský politológ Michal Horský.
Politické smetie bojujúce o prežitie
„Na volebnej kampani sa začali podieľať predovšetkým strany, ktoré tvoria nevyhnutný kolorit parlamentnej politiky, no sú považované za parlamentné smetie. Sú to strany poslancov, ktorí sa odtrhli, nepridali a majú nie viac ako percentuálnu podporu. To sú strany SEN, Šanca či ĽSNS Mariana Kotlebu. Zatiaľ sa zdá, že tieto strany nezískajú nie 5-percentné kvórum, ale ani trojpercentnú podporu,“ vyjadril sa pre Topky politológ Horský.
Najväčšie predvolebné ťahy sa čakajú, ako inak, na našej pravicovej scéne. Tento priestor okupuje hneď niekoľko subjektov, ktorých čaká ťažká úloha spojiť sily a poraziť vládny Smer. „V súčasnosti za také môžeme považovať ohlásené navrávačky strany Oľano a NOVA. Takisto SAS, ktorá zatiaľ nemá žiadneho partnera, ale tvrdí, že voči koalícii je otvorená, ale ženích zatiaľ chýba. Iste by jej svedčala obnova spolupráce so stranou SKOK!. SAS má aj druhú možnosť – vytvoriť volebnú koalíciu so stranou, ktorá by sa stala senzáciou politickej scény – strana SMK. Vôľa obnoviť politický vplyv by mohla prevážiť vážne hodnotové rozpory a nakoniec by mohli vytvoriť predvolebnú koalíciu,“ myslí si analytik s tým, že poslanec Kaník a jeho výzva po spájaní, keď nehovorí ani v mene celej SDKÚ, je smiešna.
Smer sa chváli úspechmi
Vážne politické subjekty ako Most, KDH či Smer o volebné koalície nestoja a pripravujú sa na volebnú kampaň po svojom. Okrem taktiky a stratégie, o ktorých vie verejnosť, sa niektoré subjekty prezentujú svojimi vizuálmi na verejnosti. Strana Smer v Bratislave rozoslala do domácností stranícke noviny, kde sa na titulke sociálni demokrati chvália úspechmi.
Okrem naplnených sľubov, ktorými sa smeráci chvália, v novinách nájdete aj tipy čelných predstaviteľov strany kam na výlet na Slovensku. Takto vám politici odporučia svoju obľúbenú lokalitu či najmä zámok. Okrem nich sa chvália modernejšími štadiónmi, vlakmi zadarmo či novými hasičskými autami, ktoré chodí po dedinách rozdávať minister vnútra Róbert Kaliňák.
Oblepili Slovensko anonymnými tvárami
Bilbordovou kampaňou zaujali najmä Sieť, SDKÚ, SKOK! a ministrana Tip. „Strana Sieť, zrejme po skúsenosti svojho politického lídra, už od leta zaplavila Slovensko volebnými bilbordami, že je stranou inej volebnej generácie. Popri bilbordoch vysvetľuje verejnosti, odkiaľ na ne zobrala peniaze a vyvracia podozrenia, ktoré verejnosti zasiela jej konkurent a súper Igor Matovič z OĽaNO,“ zhodnotil politológ nádejného „gazdu“ pravice Radoslava Procházku.
Pozornosť si zaslúžia aj bilbordová kontrakampaň, kde strana SDKÚ prezentuje anonymné osobnosti, ktoré sa hlásia k strane. „Zaplavila nimi Slovensko, pričom si na nich netrúfol objaviť pán predseda a zatiaľ nenašli ani jednu jedinú osobnosť, ktorá by bola verejnosti všeobecne známa. Bilbordy SDKÚ sú kontraproduktívne a dokumentujú, že za stranou nestojí žiadna významná osobnosť. Odkiaľ zobrala táto strana státisíce na zaplavenie Slovenska anonymnými tvárami?,“ pýta sa Horský.
SKOK! zaujala vtipnými videami
Strany mobilizujú aj podpismi pod petície
Iné strany sa zatiaľ nepustili do bilbordovej kampane a snažia sa iba na pôde parlamentu. Prípadne oznamujú svoje pripravované akcie, ktoré majú upútať voliča. „Starý známy politický trik politických elít, že v rámci volebnej akcie vyzývajú voličov k petičnej akcii na viac či menej populárne populistickú tému, ktorá sľubuje prípadné referendu má však umožniť osloviť prípadných nových voličov,“ povedal pre Topky Horský.
Strana KDH zháňa podpisy na zmeny v školskej dochádzky na 12 rokov. Sieť zháňa podpisy na hmotnú zodpovednosť politikov. SNS sa chce priživiť na xenofóbnych obavách občanov a sľubuje podpisovú akciu na tému imigrantov. Strana SKOK! zase zbiera podpisy o odluku cirkvi od štátu.
Smer s utečencami boduje o väčšiny spoločnosti
Kampaň Smeru sa zatiaľ naplno nerozbehla, no vďaka tomu, že vládne sám, sú jeho predstavitelia v médiách neustále. Nahráva mu aj postoj k utečencom, ktorý s predsedom Ficom zdieľa veľká časť voličstva. „Smer nepotrebuje osobitné stanovisko k utečencom, pretože už v súčasnosti spôsob, akým rieši tento problém, sa chtiac či nechtiac stáva ústrednou témou volebnej kampane. Fakticky všetky strany sa triafajú do 85 percentného presvedčenia občanov, že Slovensko povinné kvóty nechce,“ myslí si politológ.
Kontroverzná je kampaň strany TIP. V médiách zaujali predovšetkým kontroverzné bilbordy. Zobrazujú na nich „Oni zámerne vyvolali provokáciu, aby vzbudili pozornosť. To pritiahne pozornosť médií, ktorú zatiaľ médiá obchádzali,“ bilancuje odborník ministranu.
Obrodu zažíva SNS pod vedením Anreja Danka. Tej prieskumy namerali takmer osem percent, s ktorými by pohodlne prekročila prah parlamentu. „Po slotovskom období naplnenom aj politickou obhrublosťou, SNS sa vynovila a ukázla a príjemnú tvár mladého predsedu. Korene partaje sa však nezapreli a posledná inšpekcia predsedu Danka v Gabčíkove, kde skonštatoval škandalózny stav bezpečnosti, znamenala kritiku činnosti ministra vnútra a strany Smer, ktorá podľa jeho názoru zanedbala bezpečnosť občanov Gabčíkova.“
Slovenskú politiku formujú najmä zahraničné témy
Najzávažnejším momentom slovenskej politiky a predvolebnej atmosféry je dnes okolnosť, že nie domáce politické pomery, ale medzinárodné politické problémy zasiahnu slovenského voliča.
„V minulých predčasných voľbách išiel volič preto že vládu zrútila grécka kríza a dnes pôjde k voľbe na pozadí migrantskej krízy, ktorá je dôsledkom globálnych politických pomerov. Do vnútornej politiky Slovenska silno zasahujú medzinárodné okolnosti. Toto spája voliča v roku 2012 s voličom roku 2016,“ tvrdí Horský.
Dočkáme sa prekvapení
Ako v každej volebnej kampani môžeme očakávať niekoľko škandálov a keby nik iný, tak celkom určite sa o to postarajú niektorí politici, „ktorí nemajú politickú agendu, ale usporiadavajú politický cirkus, tak sa o politický škandál ešte postarajú, aby upútali pozornosť na svoju osobu,“ zakončil bilanciu doterajšej predvolebnej kampane politológ Michal Horský.