BRATISLAVA - Smeráci pár mesiacov pred voľbami menia stratégiu. Spolu s ňou menia logá, heslá a v kampani pribúdajú nové tváre, zatiaľ čo starí stranícki harcovníci v politike končia. Topky sa pozreli, čo viedlo Smer k týmto zmenám.
Nový dizajn webovej stránky, nové logo, nové heslo, a interaktívny Facebook. Toto sú zmeny, ktoré urobila vládna strana pár mesiacov pred voľbami. Z toto je zrejmé, že Fico a spol. nezaháľajú.
Logo očervenelo a pribudla trikolóra
Po novom už žiadna oranžová, ale červená. Navyše pridali aj bielomodročervenú trikolóru. Aj za týmito zmenami možno hľadať taktiku. "Logo očervenelo a pribudla v ňom slovenská trikolóra. Logicky mi z toho vyplýva, že SMER sa takto hlási k ľavici, hoci červená je skôr farbou komunistov. Slovenská trikolóra je výraznejšie prihlásenie sa k národnej politike, čoho pokračovaním je aj nové predvolebné heslo," povedal pre Topky politológ Ján Baránek.
Nové heslo súvisí s utečencami
Už žiadne "Robíme pre ľudí" a "Ľudia si zaslúžia istoty", ale "Chránime Slovensko". Tak znie nové heslo, s ktorým pôjdu smeráci do volieb. Pred čím chcú chrániť Slovensko? "Predpokladám, že SMER zmenil heslo v súvislosti s imigračnou krízou. V širšom kontexte to môže znamenať aj ochranu Slovenska pred byrokraciou EÚ a najmä povinnými kvótami, ktoré chce(la) EÚ nanútiť Slovensku," zdôraznil známy politický analytik. Robert Fico a Róbert Kaliňák dlhodobo zastávajú protiutečenecké postoje.
Tie sa prejavujú aj vo väčšinovej spoločnosti. Pred rokom zamávali preferenciami kauza CT-čko, Počiatkov mýtny tender a najnovšie rodinkárstvo v zdravotníctve. Vďaka týmto postojom im však teraz s najväčšou pravdepodobnosťou rastú percentá.
Nová webstránka a interaktívny Facebook
Marketing Smeru ide tiež s dobou. Strana zapracovala najmä na interaktívnom obsahu na Facebooku. Najnovšie sa na fanúšikovskej stránke Smeru objavujú videá s čelnými predstaviteľmi, na ktorých sa chvália doterajšími vládnymi úspechmi a sľubujú ďalšie zmeny. Doteraz sa na videu objavil Fico, minister financií Peter Kažimír a minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák.
Do kampane aj s Lajčákom, ale bez Pašku
Bývalý druhý muž Smeru, expredseda parlamentu a zrejme šedá eminencia slovenského zdravotníctva Pavol Paška nebude kandidovať v marcových voľbách. Smer ho už na svoju kandidátku nenominuje. Podľa našich informácií by mala skončiť v Smere aj tzv. "stará garda", do ktorej patrí Ján Richter či Viera Tomanová. Špekuluje sa o ďalších menách. Už dávnejšie tiež vyhlásil, že kandidova´t nebude ani Mojmír Mamojka.
Naopak, do kampane zapojil Smer aj známu tvár, nestranníka a ministra zahraničných vecí Miroslava Lajčáka. Pomôže to Ficovi pritiahnuť nových voličov?"V prípade SMER-u sa jeho výtlak znižuje, keďže politici jeho typu majú podporu viac vo veľkých mestách a u voličov s vyšším vzdelaním. Toto však nie sú typickí voliči SMER-u. Snahou samozrejme je pritiahnuť Lajčákom aj týchto voličov. Táto snaha je ale u týchto voličov limitovaná väčším odmietaním SMER-u, ako u voličov vidieckych. Vidieckym voličom však Lajčák nesedí typologicky. V každom prípade však toto SMER-u neublíži a ak, tak predsa len u menšej časti voličov pomôže," zanalyzoval Lajčákove zapojenie do kampane Smeru Baránek.
M. Lajčák: Slovensko je vo svete rešpektovaným partnerom
Posted by SMER - SD on 9. október 2015
Percentá rastú s utečencami
Do akej miery sa dajú vysvetliť doterajšie zmeny Smeru v súvislosti s utečencami? Podľa Baránka je to jednoznačný zámer. "Aj keď to nikto zo SMER-u zatiaľ nepovedal, logicky sa natíska otázka, pred kým, alebo čím, chce SMER Slovensko chrániť," pýta sa politológ.
A vzhľadom na súčasnú situáciu to vychádza zrejme na utečencov. "Pokiaľ si zoberieme momentálnu vnútro aj zahraničnopolitickú situáciu, vychádza to len a len na imigrantov. Táto ochrana nemusí byť myslená len ako ochrana pred inými kultúrnymi vplyvmi, ale, tak ako to komunikovali premiér a minister vnútra, aj ochranou pred prípadnými členmi IS, ktorí by mohli byť v jednotlivých vlnách imigrantov."
Utečenci môžu pochovať opozíciu
Túto rétoriku naša opozícia nielenže nevie vyvrátiť, keďže je to stále otvorená otázka s nejasným koncom, ale časť opozície dáva Ficovi za pravdu. "Tu sa SMER-u otvára veľa možností. Najmä možnosť zmiešať realitu s populizmom tak, že opozícia nemá čo v tejto téme komunikovať a môže so SMER-om nanajvýš súhlasiť. SMER v tejto téme komunikuje väčšinový názor obyvateľstva," tvrdí politický analytik a dodáva, že ak sa téma utečencov pretiahne až do marcových volieb, môže to byť pre opozíciu smrteľná kombinácia.
Smer o zmene stratégie mlčí
Z centrály Smeru sa ku kampani nechcú vyjadrovať. S otázkami ohľadom zmeny loga či hesla nás jednoducho odbili. "Nakoľko Vaše otázky smerujú k taktike a stratégii kampane, informácie tohto druhu v tomto čase nebudeme poskytovať," zareagovala z tlačového odboru strany Ľubica Končalová.
Smeru namerala v poslednom prieskume agentúra Focus 39,1 percenta hlasov. To by stačilo na zostavenie jednofarebnej vlády. Pritom ešte pred pár mesiacmi, v máji tohto roka, sa zdalo, že strana padá a časy najväčšej slávy má nenávratne za sebou. Vtedy mu Focus nameral "len" 33,2 percent.