BRATISLAVA - Nový prezident Andrej Kiska mohol v sobotu oslavovať vďaka veľkej podpore voličov. Premiéra a konkurenta Roberta Fica jednoznačne porazil. Otázkou zostáva, prečo takéto jednoznačné víťazstvo? Čo rozhodlo?
Opýtali sme sa politológov na 3 hlavné dôvody, prečo vyhral Andrej Kiska:
1. Averzia voči zavedeným politikom
Krajine dominuje averzia voči zavedeným politickým stranám. Víťazí fenomén antipolitiky.
2. Fico mal premiérsku kampaň
Kampaň jeho konkurenta Roberta Fica mala črty premiérskej a nie prezidentskej kampane.
3. Kiska je bohatý
Vyhral preto, že má veľa peňazí a v našej krajine sa dá kúpiť všetko, aj prezidentský palác.
1. Ustál diskreditáciu
Ustál diskreditáciu a nenechal sa vyprovokovať. Zvládol aj podpásové údery proti sebe."
2. Zlepšil komunikačnú stratégiu
Zlepšil komunikačnú stratégiu počas volebnej kampane. Postupne sa zlepšoval a vedel odkomunikovať kľúčové body v kampani ako napríklad v zahranično-politickej alebo socio-ekonomickej otázke.
3. Svoju pozíciu prezentoval v zrozumiteľnej myšlienke
Svoju pozíciu prezentoval v zrozumiteľnej myšlienke. Ľudia mu uverili, že ich zastúpi prezident s bežnými problémami. Bolo tam stotožnenie, že prichádza človek, ktorý ich bude brániť . Robert Fico pôsobil všeobecne.
1. Životný príbeh, spôsob vedenia a financovanie kampane
Niekoľkokrát počas kampane spochybnené, avšak pre značnú časť spoločnosti stále úspešné podnikateľské ale aj charitatívne aktivity Andreja Kisku, vhodne prepojené s dlhodobo a plne profesionálne vedenou kampaňou, navyše transparentne financovanou s výhradne vlastných prostriedkov boli prvý predpokladom úspešnej kandidatúry na post prezidenta SR.
2. Absencia politickej minulosti a nezávislé resp. nestranícke postavenie v politickom systéme SR
To čo by sa mohlo na prvý pohľad zdať ako nevýhoda a teda absencia akýchkoľvek politických skúseností, sa Andrejovi Kiskovi za výdatnej podpory časti verejnosti negatívne nastavenej voči akémukoľvek prepojeniu na stranícky či politický život v krajine, podarilo povýšiť na výhodu a zadosťučiniť tak jedno z nepísaných prezidentských pravidiel o nadstraníckosti svojho postavenia.
3. Osoba hlavného protikandidáta resp. protikandidátov
Ťažko špekulovať, či by sa podobný úspech Andrejovi Kiskovi mohol podariť aj za predpokladu, že by jeho hlavným súperom nebol aktuálny predseda vlády a zároveň dominantnej politickej strany, ktorý ako ukázali aj tieto voľby je pre cca 3/4 spoločnosti absolútne politicky neprijateľný. Osobne sa domnievam, že nie. Takisto sa dá vidieť aj analógia s jeho ďalšími dvomi najväčšími súpermi, z ktorých jeden bol pre časť voličov na prezidentský post príliš mladý a pre perspektívny premiérsky post zase príliš perspektívny, zatiaľ čo druhý pri ohlasovaní svojej kandidatúry príliš pomalý a pri financovaní vlastnej kampane v istom slova zmysle príliš lakomý.
1. Znechutenie ľudí z tradičnej politiky
Víťazstvo Andreja Kisku je výrazom znechutenia ľudí z tradičnej politiky. Kiskovi bola počas kampane vyčítaná neskúsenosť, ale pojem „politická skúsenosť“ sa u ľudí zrejme spája aj s mnohými negatívnymi javmi tejto tradičnej politiky – s korupciou, partokraciou, rodinkárstvom, aroganciou moci, neplnením volebných sľubov, atď. Ľudia preto zrejme uprednostnili voľbu žiadnej politickej skúsenosti pred zlou politickou skúsenosťou.
2. Základná matematika
Druhým dôvodom výhry Andreja Kisku (alebo v tomto prípade skôr prehry Roberta Fica) spočíva v základných počtoch. Slovensko je totiž natoľko politicky rozdelené, že Fico sa pri týchto voľbách mohol spoľahnúť iba na sympatizantov Smeru, ktorí určite nepredstavujú väčšinu všetkých voličov. Aj preto sa rozhodujúca časť voličov porazených kadidátov z prvého kola celkom prirodzene presunula k víťazovi z tábora protikandidátov Roberta Fica. Ak by sa teda prezidentom nestal Andrej Kiska, stal by sa ním určite Radoslav Procházka alebo Milan Kňažko. Tieto voľby boli totiž najmä o tom, či vyhrá Fico alebo Nefico.
3. Kiska ponúkol pozitívne vízie
Tretím dôvodom víťazstva Andreja Kisku a prehry Roberta Fica bol spôsob vedenia kampane. Kiska síce často ponúkal frázy, ale tie sa týkali najmä pozitívnych vízií. Ficova kampaň však bola predovšetkým o vyvolávaní negatívnych emócií. Veľa možností však na výber nemal. V situácii, keď ho začínajú dobiehať jeho nenapĺňané sľuby z parlamentných volieb by mu ľudia len ťažko akceptovali balík ďalších sľubov z volieb prezidentských. Stavil preto na mimoriadne ostrú antikampaň, ktorej základným obsahom bolo vykresliť Kisku ako negatívnu hrozbu. Mala zmobilizovať voličov Smeru, aby išli voliť a zároveň mala odradiť voličov, ktorých mohol Kiska prebrať od porazených z prvého kola. Keďže táto antikampaň zabrala len na voličov Smeru, Fico druhé kolo prehral.