TRENČÍN – Pre kandidáta na predsedu Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) Jaroslava Bašku je veľkou výzvou stredné školstvo, zdravotníctvo a infraštruktúra TSK, ktorá je podľa neho v dezolátnom stave. Na riešenie kľúčových problémov chce využiť eurofondy. Tridsaťosemročný exminister obrany Jaroslav Baška kandiduje za stranu Smer - sociálna demokracia. Rozhovor s J. Baškom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov vo voľbách na predsedov vyšších územných celkov (VÚC).
Za jednu z priorít, ktorú by ste v prípade zvolenia do funkcie predsedu TSK riešili, ste označili zdravotníctvo. Akým spôsobom by ste zastavili stúpajúcu zadlženosť nemocníc v pôsobnosti TSK, ktorá už prekročila 31 miliónov eur?
Najskôr je potrebné poupratovať si doma, teda v myjavskej, bojnickej i považskobystrickej nemocnici, ktoré sú v pôsobnosti TSK. Urobiť podrobnú analýzu od vyhodnotenia kvality a efektivity poskytovaných služieb, cez hospodárenie nemocníc, možnosti racionalizácie prevádzkových nákladov, personálnej oblasti a zaviesť centrálne obstarávanie tovarov a služieb pre všetky tri nemocnice. Všetko samozrejme so zreteľom na špecifiká regiónu a s cieľom zvýšenia kvality poskytovania zdravotnej starostlivosti. Nemocnice musia hľadať ďalšie zdroje, ktoré sú mimo platieb zdravotných poisťovní, napríklad prenájom nemocničných priestorov alebo parkovné. Ďalšou otázkou je pohľad na nemocnice zvonka, a tu je dôležitý fakt, aby aj župné nemocnice dostávali za rovnaké výkony od poisťovní rovnaké financie ako nemocnice štátne. Ak sa tento predpoklad, ktorý Ministerstvo zdravotníctva SR avizuje od roku 2016, naplní, bude sa župným nemocniciam dýchať ľahšie. Budú môcť plniť svoje záväzky voči Sociálnej poisťovni, dodávateľom a minimálne nezvyšovať dlh. Problém zdravotníckych zariadení je dlhodobý a zároveň behom na dlhé trate. Je zrejmé, že štát ich v zložitej ekonomickej situácii dofinancovať nemôže, preto je každá, aspoň čiastková finančná injekcia od neho veľkou pomocou. Myslím na rozhodnutie vlády SR počas výjazdového rokovania v TSK poskytnúť dotáciu na vybudovanie urgentného príjmu v nemocnici s poliklinikou v Považskej Bystrici vo výške 150.000 eur, bojnickej nemocnici na nákup zdravotníckej techniky 100.000 eur a myjavskej 18.000 eur. Keď našla peniaze na podporu vláda, musí ich hľadať aj samosprávny kraj.
Najmä strojárske, elektrotechnické a potravinárske spoločnosti v TSK poukazujú na alarmujúci nedostatok kvalifikovaných stredoškolákov – absolventov technických odborov. Máte pripravené konkrétne riešenia na zmenu štruktúry stredného školstva v kraji tak, aby „nechrlili“ absolventov pre úrady práce?
TSK má po zmene legislatívy spred roka posilnené kompetencie, pomocou ktorých formuje stredné školstvo vrátane odborného. Cieľom je pripraviť kvalifikovaných absolventov pre potreby trhu práce. A všetci dobre vieme, že odborníkov a remeselníkov je dnes nedostatok. Kraj má možnosť ovplyvňovať odborné zameranie stredných škôl, optimalizovať štruktúru stredného školstva, určovať počet tried, spôsob a formu odbornej výučby a vzdelávania. Poznám niekoľko prípadov, keď školy pripravujú pre potreby trhu práce absolventov, pričom už počas ich štúdia je zrejmé, že si vo svojom odbore len ťažko nájdu zamestnanie. Je to napríklad odevný priemysel, ktorý je aj v našom kraji na ústupe – skončili firmy ako Ozeta v Trenčíne, Makyta Púchov už nemá toľko pracovných miest ako v minulosti. Na druhej strane sú to naopak požiadavky mäsového priemyslu na vyučených mäsiarov alebo strojárskeho priemyslu na ovládanie a programovanie CNC strojov. Chce to však citlivé rozhodnutia na základe detailného prieskumu trhu práce, regionálnych špecifík - kde a aké odbory otvoriť. Je namieste komunikovať so zástupcami súkromného sektora, pretože stredné školstvo a podnikateľská sféra sú spojené nádoby. Práve súkromný sektor môže byť veľmi nápomocný pri efektivite rozhodovania, ktoré zo študijných odborov sú pre hospodársky a ekonomický rozvoj TSK najväčším prínosom. Aj tu platí, že remeslo má zlaté dno.
Vyjadrili ste sa, že infraštruktúra v TSK je v dezolátnom stave. Najmä obyvatelia hornonitrianskeho regiónu volajú po urýchlení výstavby rýchlostnej cesty R2 medzi Prievidzou a Trenčínom. Myslíte si, že sa nájdu počas najbližších štyroch rokov prostriedky aspoň na začatie jej výstavby najmä v súvislosti s prioritou diaľničného prepojenia východu a západu Slovenska?
Realizácia rýchlostnej cesty R2 síce nepatrí priamo do kompetencie TSK, ale keďže sa ľudí tohto kraja bytostne týka, aj TSK by mal v spolupráci so štátom dbať o jej urýchlenú realizáciu. Už len z toho dôvodu, aby sa optimalizovalo komfortné dopravné prepojenie kraja z východu na západ, podobne ako to existujúce zo severu na juh. R2 sa stala za posledné roky nočnou morou i veľkou výzvou. Sprevádzali ju nezáujem predchádzajúcej vlády, pretože ju vyškrtla zo svojich priorít, petície, ale napokon splnenie sľubu, ktorý dala ľuďom ešte prvá vláda Roberta Fica a súčasný kabinet ho reálne napĺňa. Podľa slov ministra dopravy je takmer sfinalizovaná súťaž na výber dodávateľa na obchvat Bánoviec nad Bebravou v dĺžke 10,4 km z Ruskoviec do Pravotíc. Stavebné práce by sa mali rozbehnúť najneskôr začiatkom budúceho kalendárneho roka a v histórii pôjde vôbec o úplne prvú etapu výstavby R2, pričom nasledovať by mal úsek Mníchova Lehota – Ruskovce.
TSK má v rámci cezhraničnej spolupráce uzavreté dohody s viacerými regiónmi v rôznych kútoch Európy. Väčšina z nich podľa mnohých podnikateľov kraju neprináša žiadny efekt. Máte predstavu, ako cezhraničnú spoluprácu povýšiť na spoluprácu prinášajúcu konkrétne ekonomické profity pre firmy v kraji?
Je potrebné rozlišovať dva spôsoby regionálnej spolupráce. Ten prvý sa týka susediacich regiónov, kde je oveľa viac možností a spôsobov spolupráce a ktorá býva vo veľkej miere podporovaná a financovaná z fondov Európskej únie. Ide hlavne o spoluprácu so Zlínskym krajom. Ďalšie programovacie obdobie rokov 2014–2020 musíme v čo najväčšej miere využiť a pripraviť také projekty, ktoré zvýšia pridanú hodnotu oboch regiónov.
Druhou formou spolupráce je spolupráca regiónov, ktoré majú ľudovo povedané "od seba ďaleko". Neviem, čo bolo skutočným dôvodom podpisu dohôd práve s takýmito regiónmi a aké očakávania sa podarilo naplniť. Podľa môjho názoru bude potrebné takéto dohody vyhodnotiť, či a akým prínosom sú pre kraj v skutočnosti.
Index starnutia obyvateľstva je v TSK najvyšší spomedzi všetkých slovenských krajov. Ako by ste chceli kraj omladiť a bude mať VÚC dosť síl a prostriedkov na to, aby sa postaral o seniorov a zdravotne hendikepovaných?
Omladenie kraja je priamo úmerné kvalite života. Závisí od bývania, ponuky pre mladé rodiny, poskytovaných služieb, pracovných príležitostí, kvality štúdia, infraštruktúry alebo voľnočasového priestoru. Viacero týchto tém v priamej kompetencii kraja som definoval ako kľúčové pre rozvoj TSK. Dať priestor mladým, dôstojne sa postarať o seniorov a zabezpečiť plnohodnotný a spokojný život všetkým je spoločným poslaním štátu, regionálnej a miestnej samosprávy.
Napríklad pre voľnočasové aktivity je pripravený projekt Vážskej cyklotrasy, ktorá bude ako hlavná chrbticová viesť cez celý Trenčiansky kraj a spájať sa so Žilinským a Trnavským krajom. Zároveň sa na ňu budú pripájať miestne cyklotrasy vedúce buď k hranici so Zlínskym krajom, alebo na Hornú Nitru. Tento projekt vytvorí nové pracovné miesta aj dlhodobo po jeho spustení.
Počas leta som navštívil niekoľko CSS, teda centier sociálnych služieb, ktoré sa starajú o seniorov a zdravotne postihnutých a ktoré patria do zriaďovateľskej pôsobnosti TSK. Nachádzajú sa v zlej kondícii a budú potrebovať rekonštrukciu, tak aby klienti prežili jeseň svojho života oveľa dôstojnejšie, ako je tomu doteraz. Rekonštrukcie a modernizácie budeme plánovať prevažne z eurofondov.
Ste poslancom NR SR a predsedom Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť. Nemyslíte si, že by v prípade zvolenia za predsedu TSK mali najmä z časového hľadiska vaše parlamentné povinnosti negatívny dosah na výkon funkcie predsedu TSK?
Ak máte podporu kvalitného tímu odborníkov a dokážete si prácu a z nej vyplývajúce povinnosti správne rozdeliť a zmanažovať, dajú sa tieto funkcie zvládnuť. Aj príklady z praxe ukazujú, že súbeh týchto funkcií a náročných povinností sa dá skĺbiť, pričom o prínose pôsobenia župana v parlamente a naopak niet žiadnych pochýb. Pre mňa osobne to nebude nič nové, pretože spojenie zákonodarnej a výkonnej funkcie som už zažil počas štyroch rokov ako starosta obce a poslanec parlamentu.