TRENČÍN – Pre kandidáta na predsedu Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) Juraja Smatanu je v prípade zvolenia do funkcie predsedu TSK jednou z priorít výrazne obmedziť priestor pre politických nominantov, ktorí sú podľa neho najväčším problémom nášho štátneho a samosprávneho aparátu. Stredoškolský pedagóg, protikorupčný aktivista a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej, 48-ročný Juraj Smatana, kandiduje za Zmenu zdola, Demokratickú úniu. Rozhovor s J. Smatanom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov vo voľbách na predsedov vyšších územných celkov (VÚC).
Filozofiou Zmeny zdola je podľa vás v regionálnych voľbách ponúknuť alternatívu voči dominantnej politickej strane, či politicky neskúsenému pravicovému kandidátovi. V čom spočíva táto alternatíva a má v prípade vášho zvolenia do funkcie Zmena zdola dostatočný ľudský potenciál presadiť zmeny pri riadení TSK?
Zmena zdola síce nie je masovým hnutím, avšak združuje skúsených nezávislých odborníkov a občianskych aktivistov z celého Slovenska. Zmeny pri riadení TSK si samozrejme nepredstavujeme tak ako klasické politické strany - teda "vyhádzať všetko a dosadiť si svojich". Určite by som sa oprel o rady odborníka na slovo vzatého, bývalého riaditeľa úradu pre štátnu službu, Ľubomíra Plaia. Práve vďaka nemu viem, že je možné - vhodnou kombináciou výberových konaní, služobných predpisov, etických kódexov, systému vzdelávania a riadenia kvality a správnych manažérskych rozhodnutí – súčasne udržať prežívajúcich profesionálov na úrade a výrazne obmedziť priestor pre politických nominantov, ktorí sú asi najväčším problémom nášho štátneho a samosprávneho aparátu.
Tri nemocnice v pôsobnosti TSK sú zadlžené sumou viac ako 31 miliónov eur. Kde vidíte príčiny neustáleho zadlžovania a ako by ste ich v prípade zvolenia vedeli odstrániť?
Najpodrobnejšie samozrejme poznám situáciu považskobystrickej nemocnice s poliklinikou. Za hlavnú príčinu jej krízy považujem fakt, že NsP sa svojho času stala útočiskom nominantov HZDS, potom, ako boli voľbami vytlačení z mestského úradu. Práve politické nominácie do vedúcich funkcií na úkor skutočných odborníkov, ktorí v našej nemocnici stále ešte našťastie prežívajú, považujem za koreň problému zadlžovania, aj nízkej spokojnosti pacientov - nemocnica sa chronicky umiestňuje na najnižších priečkach hodnotiacich rebríčkov. Stačí si spomenúť na prípad zrušenia prenájmu pre výborne fungujúcu lekáreň Anja, pričom toto rozhodnutie urobil riaditeľ, ktorý bol súčasne spolumajiteľom konkurenčnej súkromnej lekárne, ktorá mala navyše nevypovedateľný prenájom na 33 rokov. Obdobnú situáciu predpokladám aj v ostatných nemocniciach nášho kraja. Terapiou môže byť len preseknutie korupčných väzieb a nevýhodných zmlúv, obmedzenie politických nominácií, podpora skutočných odborníkov.
Európska únia vyčíta Slovensku nedostatočné čerpanie prostriedkov z eurofondov. Čo je podľa vás príčinou zaostávania a kde vidíte najmä v súvislosti s cezhraničnou spoluprácou rezervy čerpania na regionálnej úrovni?
Z celkového záväzku na obdobie 2007 - 2013 Slovensko vyčerpalo zatiaľ len niečo cez 45 percent, čo nás notoricky zaraďuje na posledné miesta medzi členskými štátmi. Časť vyčerpaných prostriedkov pravdepodobne budeme musieť vracať pre nedodržanie podmienok EÚ. Hlavná príčina je zrejmá - základy čerpania eurofondov u nás nastoľovali ľudia Mikuláša Dzurindu a neskôr dokonca Jána Slotu. Cieľom nebolo využiť európske peniaze čo najefektívnejšie, ale preliať z nich čo najviac na účty spriaznených firiem. Nahrával tomu aj prevládajúci postoj verejnosti – "veď to je z eurofondov, to nás trápiť nemusí". Časť úradníkov z vlastnej iniciatívy komplikovala požiadavky EÚ a výsledkom boli žiadosti zamietnuté pre nesprávne otočený znak únie alebo dopísanie bodky za vetou perom. Vzorom v čerpaní by nám malo byť Poľsko. Podrobnú analýzu vecí, ktoré treba zmeniť, už dávno urobili organizácie ako Transparency International Slovakia, Inštitút hospodárskej politiky a mnohé ďalšie. Je tu však pred nami obdobie 2014 - 2020, kedy na Slovensko pritečie 20 miliárd eur, pričom slovenské príspevky do spoločného rozpočtu budú len 7 miliárd eur. Možno sa niekomu bude zdať, že sa opakujem, ale aj v tomto prípade je základným predpokladom pozitívnej zmeny odstavenie politických nominantov a vytvorenie priestoru pre odborníkov, ktorých cieľom je pomôcť krajine a nielen svojim sponzorom.
Ako ekologický aktivista máte zrejme zmapované ekologicky nebezpečné projekty v TSK. Ktoré sú podľa vás najnebezpečnejšie a je priestor na zastavenie, prípadne regulovanie projektov, ktoré by mohli byť neúmernou záťažou pre životné prostredie?
Ekologickí aktivisti sa o nebezpečných projektoch dozvedajú zvyčajne až vtedy, keď sa začnú prípravné práce a projekt sa už nedá ďalej pred verejnosťou utajovať. I tak však majú aktivisti náskok pred občanmi, ktorí sa niekedy začínajú prebúdzať až vtedy, keď im "jazdí buldozér po záhradke". Výnimkou bývajú len projekty, ktoré sú také kontroverzné, že s nimi majú problém aj bezcitní úradníci a informujú aktivistov. Tak to bolo i v prípade veľkokapacitnej spaľovne odpadu, ktorú sa podarilo spoločnými silami z Považskej Bystrice vypudiť, ale projektová dokumentácia sa údajne ešte stále vynára. Áno, i na tento projekt boli získané eurofondy... Takže jedným z mojich prvých krokov by bol poriadny prievan v zásuvkách TSK a zverejňovanie nielen rozpracovaných projektov, ale aj projektov v štádiu úvah a úvodných štúdií.
Milióny eur idú každoročne z rozpočtu kraja do pokrytia strát v prímestskej autobusovej doprave. Je podľa vás prímestská doprava v TSK na dostatočnej úrovni, prípadne, ako si predstavujete jej efektívne fungovanie?
Za moderný smer považujem vytváranie integrovaných dopravných systémov verejnej dopravy, tak, ako to môžu naši občania vidieť len pár kilometrov za našimi hranicami v Česku alebo Rakúsku. Ide o priamu nadväznosť cestovných poriadkov autobusovej, vlakovej i mestskej hromadnej dopravy, pričom funguje jednotný systém zliav a preukážok. Cestujúci môže s jedným lístkom niekoľkokrát prestúpiť medzi linkami rôznych poskytovateľov. Práve samosprávny kraj má v rukách najviac nástrojov, aby takéto opatrenie presadil, po tom, ako do jeho správy prešla aj regionálna železničná doprava. V oblasti individuálnej automobilovej dopravy by som sa zameral najmä na efektívne využitie veľkého balíka financií, ktoré kraj získava z dane z firemných vozidiel. Veľký priestor je tu aj vo vytváraní podmienok pre cyklistiku, nielen ako formy trávenia voľného času, ale ako plnohodnotný spôsob osobnej dopravy na kratšie vzdialenosti.
Akými ďalšími spôsobmi chcete otvoriť fungovanie TSK verejnosti?
Odporúčam ľudom, aby si pozreli web Trnavy a porovnali si ho s webom TSK a pochopia, ako sa naša župa uzatvára. Netransparentné toky peňazí a majetku niekomu veľmi vyhovujú. Každý informatik vám povie, že napraviť to je pre župana jednoduché. No doteraz nebola vôľa urobiť ani takúto elementárnu vec na komunikáciu s verejnosťou. Ďalej sa zaväzujem otvoriť komisie TSK pre nezávislých odborníkov a otvoriť ich verejnosti a médiám. Práve na komisiách sa pripravujú podklady pre rokovanie krajského zastupiteľstva, dajú sa teda veci ovplyvniť ešte skôr, než si stranícke kluby urobia svoje dohody. Túto zmenu si trúfam presadiť, aj keby som sa stal len radovým poslancom VÚC, mám s tým skúsenosť z komisií pri mestskom zastupiteľstve v Považskej Bystrici. Považujem za samozrejmé zverejňovať podkladové materiály a nahrávky z komisií na internete a poskytovať ich novinárom a budem to robiť aj ako poslanec VÚC. Náš kraj súčasne používa verejné peniaze na kupovanie si priestoru v médiách, toto však nemá charakter objektívneho informovania občanov, ale skôr nepretržitej volebnej kampane za verejné peniaze. Takúto prax rozhodne treba zmeniť a netreba na to žiadne financie, práve naopak, len sa tým ušetrí.