BRATISLAVA – Slovensko bude menej zaplavené reklamnými bilbordmi. Postarať sa o to má novela stavebného zákona, ktorá prináša reguláciu v oblasti vonkajšej reklamy. Dnes vstúpila do platnosti.
Zmeny v parlamente presadili poslanci Igor Choma a Renáta Zmajkovičová (Smer-SD). Majú za cieľ zmierniť vizuálny smog z nadmerného počtu reklamných zariadení, ktoré zaťažujú životné prostredie. Svoje dni majú mať zrátané bilbordy postavené načierno. Sociálni demokrati prekvalifikovali bilbordy z reklamného zariadenia na reklamnú stavbu spadajúcu pod stavený zákon. Takýmito stavbami sa stali aj reklamy, ktoré nie sú pevne spojené so zemou. Tým sa dosiaľ ich majitelia snažili obchádzať stavebný zákon.
Novela vytvorila bezpečnostné stometrové pásmo mimo obcí a miest, pri diaľniciach, cestách pre motorové vozidlá a cestách I. triedy, ktoré sú medzinárodným ťahom. Bilbordy, ktoré stoja v ich blízkosti, musia zmiznúť do dvoch rokov - 1. januára 2017. Celkovo sa sprísňuje regulácia povoľovania vonkajšej reklamy. Za čierne stavby sa budú ukladať pokuty pevnými sumami, čím sa majú odstrániť viaceré prieťahy vo vymáhaní pokút v odvolacom konaní. Zrušila sa tiež možnosť dodatočného povolenia stavby. Tým sa má odstrániť špekulatívna čierna výstavba.
Na odstraňovaní a likvidácii nelegálnej vonkajšej reklamy sa už môžu podieľať aj združenia zástupcov vlastníkov reklamných stavieb. Novela zaviedla dve skrátené konania o odstránení nedovolenej reklamnej stavby pre vlastníka či správu pozemku.Poplatky za reklamné plochy odteraz závisia od ich veľkosti, pričom boli vytvorené tri typy podľa veľkosti. Stavby s reklamnou plochou do troch štvorcových metrov (m2), od troch do 20 m2 a stavby s najväčšou plochou nad 20 m2.
Nie všetky reklamy budú potrebovať stavebné povolenie. Povinnosť sa nemá týkať reklám umiestnených na stĺpoch verejného osvetlenia a na stĺpoch trolejového vedenia, ak nezasiahnu do prejazdného profilu pozemnej komunikácie. Reguláciu vonkajšej reklamy sa Zmajkovičová pokúšala presadiť už aj v roku 2012 cez novelu zákona o pozemných komunikáciách. Pre chýbajúcu podporu ju napokon stiahla. Navrhovala, že bilbordy nebudú môcť stáť pri ceste mimo mesta bližšie ako 250 metrov a v meste bližšie ako 80 metrov, čo malo zvýšiť bezpečnosť premávky a zabrániť devastácii okolia vonkajšou reklamou.