PARÍŽ - Európska únia vyhlásila rok 2014 za rok boja proti plytvaniu jedlom. V rámci toho sa istá francúzska sieť hypermarketov rozhodla spustiť experimentálny projekt s názvom Inglorious Fruits and Vegetables. Ich originálny nápad doslova uchvátil celé Francúzsko, jednoduché riešenie totiž vyriešilo hneď niekoľko pálčivých problémov nielen s jedlom.
Ide o to, že niektoré kusy ovocia a zeleniny narastú zdeformované, preto sa podľa prísnych kritérií potravinových dozorcov nesmú predávať v rovnakej cene, ako iné. Doteraz sa takéto potraviny vyhadzovali, no sieť Intermarché takto nedokonalé ovocie a zeleninu ponúklo svojim zákazníkom s 30 percentnou zľavou.
Zo začiatku vyrábali z ovocia čerstvé džúsy a polievky, ktoré dávali priamo v obchodoch ochutnávať potenciálnym zákazníkom, aby im dokázali, že aj keď ovocie či zelenina zvonka vyzerajú inak, vo vnútri sú stále rovnako dobré. A zabralo to nečakane dobre!
Tretia najväčšia sieť supermarketov vo Francúzsku v propagačnom videu ohromila verejnosť faktami o číslach. Počas prvých dvoch dní predali priemerne 1,2 tony týchto deformovaných potravín v každom zo svojich obchodov. Predajnosť sa im celkovo zvýšila o 24 percent. Na sociálnej sieti ich po mesiaci podporilo viac ako 13 miliónov ľudí.
Nápad si, samozrejme, všimli aj médiá, vznikol tak tlak na vládu, aby tento inovatívny prístup nariadila vo všetkých supermarketoch vo Francúzsku. Reklamná kampaň vtipne predstavuje groteskné jablko, smiešny zemiak, škaredý pomaranč, citrón, ktorý zlyhal, znetvorený baklažán, ohavnú mrkvu a nešťastnú klementínku.