BRATISLAVA - Pár dní po leteckej tragédii, pri ktorej zahynulo 42 slovenských vojakov, prenikajú na verejnosť špekulácie o príčinách celej nehody. Najnovšie dohady hovoria o zlyhaní ľudského faktora. Oficiálne miesta mlčia a spoliehajú sa na analýzu čiernej skrinky. Tá však môže trvať aj niekoľko týždňov.
Je možné, že za štvrtkový pád lietadla AN-24 nakoniec nebude zodpovedný nik. Pilot sa totiž podľa najnovších informácií v osudnej chvíli rozhodol pristávať bez navádzania radarmi. „Len čo pilot povie, že nepotrebuje službu riadenia, je to jeho právna zodpovednosť,“ povedal pre Pravdu bývalý vojenský pilot Jozef Pivarči. Armáda síce preskúma, či posádku niekto pred príliš malou výškou a nebezpečenstvom nárazu do kopca varoval, ale zodpovednosť možno neponesie nikto. Posádka totiž pri tragédii zahynula.
„Myslím, že piloti videli z diaľky Košice a žiadali o vizuálne priblíženie a urobili chybu,“ dodal Pivarči. Odborníci takto zároveň vylúčili akékoľvek technické problémy, pretože keby ich stroj mal, pilot by určite nepožiadal o vlastnú navigáciu. Jedna z ďalších teórií hovorí o chybných výpočtoch posádky.
V osudný štvrtkový večer bolo lietadlo už v kontakte s košickou vežou a nič nenaznačovalo tomu, že by sa malo zrútiť. Posádka vzápätí požiadala o vizuálne priblíženie. Niektorí odborníci nevylučujú možnosť, že mohlo dôjsť u pilotov pri výpočte výšky k zámene stôp a metrov, keďže lietadlo začalo klesať skôr o tretinu celkovej výšky. Kým totiž ruská technika používala metre, západné lietadlá sú navigované v stopách (jedna stopa predstavuje 0,3 metra). Nové miery sa vo vojenskom letectve zaviedli iba prednedávnom.
Posledná neoverená verzia hovorí o tom, že vojaci chceli tesne pred pristátím urobiť posledné kolo nad Trebišovom, a preto sa odchýlili od vymedzenej trasy a dostali sa mimo zostupovej osi. Slovenská strana pritom krátko po havárii akékoľvek vybočenie zo smeru odmietala, Maďari na tomto fakte však trvali. Oficiálne zdroje zatiaľ všetky špekulácie o páde odmietajú a čakajú na závery čiernej skrinky. Do vyšetrenia príčin tragédie lietadlá typu AN-24 nebudú lietať. Médiá špekulácie o celej nehode priniesli len pár dní pred poslednou rozlúčkou.
„Myslím, že piloti videli z diaľky Košice a žiadali o vizuálne priblíženie a urobili chybu,“ dodal Pivarči. Odborníci takto zároveň vylúčili akékoľvek technické problémy, pretože keby ich stroj mal, pilot by určite nepožiadal o vlastnú navigáciu. Jedna z ďalších teórií hovorí o chybných výpočtoch posádky.
V osudný štvrtkový večer bolo lietadlo už v kontakte s košickou vežou a nič nenaznačovalo tomu, že by sa malo zrútiť. Posádka vzápätí požiadala o vizuálne priblíženie. Niektorí odborníci nevylučujú možnosť, že mohlo dôjsť u pilotov pri výpočte výšky k zámene stôp a metrov, keďže lietadlo začalo klesať skôr o tretinu celkovej výšky. Kým totiž ruská technika používala metre, západné lietadlá sú navigované v stopách (jedna stopa predstavuje 0,3 metra). Nové miery sa vo vojenskom letectve zaviedli iba prednedávnom.
Posledná neoverená verzia hovorí o tom, že vojaci chceli tesne pred pristátím urobiť posledné kolo nad Trebišovom, a preto sa odchýlili od vymedzenej trasy a dostali sa mimo zostupovej osi. Slovenská strana pritom krátko po havárii akékoľvek vybočenie zo smeru odmietala, Maďari na tomto fakte však trvali. Oficiálne zdroje zatiaľ všetky špekulácie o páde odmietajú a čakajú na závery čiernej skrinky. Do vyšetrenia príčin tragédie lietadlá typu AN-24 nebudú lietať. Médiá špekulácie o celej nehode priniesli len pár dní pred poslednou rozlúčkou.