Andrej Petrek
BRATISLAVA – Členov bytovej komisie v bratislavskom Starom Meste starosta Andrej Petrek odvolal a komisiu zrušil. Urobil tak po obvineniach predsedu občianskeho združenia Právo na bývanie Kristiána Straku o netransparentnom prideľovaní bytov.
Nová komisia bude podľa neho pozostávať z nových poslancov, pretože prideľovanie bytov je viac politická otázka, ako si pôvodne myslel. Starosta priznal zodpovednosť za pridelenie bytov, odmietol však zodpovednosť za to, že byt pridelený komukoľvek na návrh komisie bol následne predaný do cudzích rúk. „Nemohol som tušiť, ako sa bude v budúcnosti s bytom nakladať,“ bráni sa Petrek. Petrek si myslí, že keď príde na kontrolu Najvyšší kontrolný úrad, ukáže sa, že pri prideľovaní bytov nepochybil.
Podľa Straku bola pomerne značná časť bytov pridelená zvláštnym spôsobom. Ako dodal, istý pán N. podpísal nájomnú zmluvu ešte skôr, ako si stihol podať žiadosť, a to už 17. augusta 2009, pričom žiadosť bola podaná v sobotu a v štátny sviatok 29. augusta 2009. „Nestalo sa, že by som pridelil nejaký byt skôr, ako bola podaná žiadosť. Pridelené boli v súlade s predpismi a so zákonom,“ uviedol Petrek. Od 11. septembra 2010 je vlastníkom bytu firma DD 2010 s.r.o, v ktorej podľa Straku figuruje aj poslanec miestneho zastupiteľstva Vladimír Pištek, člen bytovej komisie, ktorá rozhodovala o prideľovaní bytov. Podľa starostu urobili pri opisovaní dátumov z pečiatky pracovníčky úradu chybu. „Je to potvrdené v podateľni, ten systém nepustí. V sobotu je úrad zatvorený a pečiatku dávajú len v podateľni. Tým nikto pečiatku s takýmto dátumom vydať nemohol. Samozrejme to budeme mať preverené, na tomto pracuje naša kontrolórka,“ uviedol Petrek.
Na miestnom úrade podľa Straku podal žiadosť o nájomný byt aj pán D.K., ktorý tiež podpísal nájomnú zmluvu ešte skôr, ako si podal žiadosť. Aj tento byt prešiel do osobného vlastníctva a vlastní ho firma DD 2010 s.r.o. Poslanec Vladimír Pištek považuje obvinenia za demagógiu. Starosta poslanca oslovil listom a požiadal ho o stanovisko. „Nemám možnosť vyvodiť nejaké opatrenia voči pánovi Pištekovi ako poslancovi, je to na jeho svedomí,“ uviedol Petrek.
Petrek považuje konanie poslanca za "nefér". V prípade, že čin bude naozaj trestnoprávne stíhateľný, podá žalobu. Problémom podľa neho je, že byty nekupoval priamo poslanec, ale zakaždým nejaký človek, ktorý je vo firme zamestnancom s pánom poslancom. „Ktokoľvek môže kúpiť od kohokoľvek čokoľvek,“ uviedol Petrek. Pravidlá pri udeľovaní bytu sú stanovené - žiadateľ musí byť Bratislavčan a nesmie byť užívateľom iného bytu. „To je ten problém pre združenie pána Straku, lebo oni všetci tými užívateľmi bytu sú a títo užívatelia bytu sú z tohto vylúčení,“ uviedol Petrek.
Počas Petrekovho funkčného obdobia bolo občanom pridelených 37 bytov, z toho 17 zamestnancom miestneho úradu. Straka vidí za udeľovaním bytov zamestnancom zvýhodňovanie oproti iným žiadateľom. „Pridelením akéhokoľvek bytu zvýhodňujem občana pred inými občanmi,“ tvrdí Petrek. Podľa starostu boli po formálnej stránke všetky prevody transparentné.
Dnes zostáva ešte vo vlastníctve mestskej časti okolo 180 bytov, podľa starostu väčšina z nich je v zlom stave. Ďalšie byty sa mestská časť snaží predať, pretože sú jej na ťarchu. Situácia prideľovania bytov sa podľa starostu výrazne zmenila, keď bol schválený zákon 182 o predaji bytov do osobného vlastníctva v roku 1993, ktorý prikázal samosprávam, komu a v akom termíne musí byty predať. „Od týchto čias je cena za predaj bytu stanovená zákonom, nemôže si to vymýšľať obec, preto som presvedčený, že tento zákon je v rozpore s ústavou,“ uviedol Petrek. V prípade, že nájomník požiada o odkúpenie obecného bytu, obec musí tento byt do dvoch rokov predať za takú cenu, ako stanovuje zákon. Pri takomto zaviazaní samosprávy, keď miestny úrad nemôže určovať cenu bytov a ani cenu nájomného, sa podľa Petreka dosť dobre nedá robiť ani súťaž na prenájom bytu.
„Moja snaha smerovala k predajom bytov dražbou, ale v takomto prípade potrebujeme predchádzajúci súhlas mesta a ten mi, ako mi bolo povedané, nedajú,“ uviedol Petrek. To bola podľa neho jediná možnosť, ako dostať do rozpočtu z predaja bytu peniaze, ktoré by sa blížili alebo rovnali trhovej hodnote bytu.
Podľa Straku bola pomerne značná časť bytov pridelená zvláštnym spôsobom. Ako dodal, istý pán N. podpísal nájomnú zmluvu ešte skôr, ako si stihol podať žiadosť, a to už 17. augusta 2009, pričom žiadosť bola podaná v sobotu a v štátny sviatok 29. augusta 2009. „Nestalo sa, že by som pridelil nejaký byt skôr, ako bola podaná žiadosť. Pridelené boli v súlade s predpismi a so zákonom,“ uviedol Petrek. Od 11. septembra 2010 je vlastníkom bytu firma DD 2010 s.r.o, v ktorej podľa Straku figuruje aj poslanec miestneho zastupiteľstva Vladimír Pištek, člen bytovej komisie, ktorá rozhodovala o prideľovaní bytov. Podľa starostu urobili pri opisovaní dátumov z pečiatky pracovníčky úradu chybu. „Je to potvrdené v podateľni, ten systém nepustí. V sobotu je úrad zatvorený a pečiatku dávajú len v podateľni. Tým nikto pečiatku s takýmto dátumom vydať nemohol. Samozrejme to budeme mať preverené, na tomto pracuje naša kontrolórka,“ uviedol Petrek.
Na miestnom úrade podľa Straku podal žiadosť o nájomný byt aj pán D.K., ktorý tiež podpísal nájomnú zmluvu ešte skôr, ako si podal žiadosť. Aj tento byt prešiel do osobného vlastníctva a vlastní ho firma DD 2010 s.r.o. Poslanec Vladimír Pištek považuje obvinenia za demagógiu. Starosta poslanca oslovil listom a požiadal ho o stanovisko. „Nemám možnosť vyvodiť nejaké opatrenia voči pánovi Pištekovi ako poslancovi, je to na jeho svedomí,“ uviedol Petrek.
Petrek považuje konanie poslanca za "nefér". V prípade, že čin bude naozaj trestnoprávne stíhateľný, podá žalobu. Problémom podľa neho je, že byty nekupoval priamo poslanec, ale zakaždým nejaký človek, ktorý je vo firme zamestnancom s pánom poslancom. „Ktokoľvek môže kúpiť od kohokoľvek čokoľvek,“ uviedol Petrek. Pravidlá pri udeľovaní bytu sú stanovené - žiadateľ musí byť Bratislavčan a nesmie byť užívateľom iného bytu. „To je ten problém pre združenie pána Straku, lebo oni všetci tými užívateľmi bytu sú a títo užívatelia bytu sú z tohto vylúčení,“ uviedol Petrek.
Počas Petrekovho funkčného obdobia bolo občanom pridelených 37 bytov, z toho 17 zamestnancom miestneho úradu. Straka vidí za udeľovaním bytov zamestnancom zvýhodňovanie oproti iným žiadateľom. „Pridelením akéhokoľvek bytu zvýhodňujem občana pred inými občanmi,“ tvrdí Petrek. Podľa starostu boli po formálnej stránke všetky prevody transparentné.
Dnes zostáva ešte vo vlastníctve mestskej časti okolo 180 bytov, podľa starostu väčšina z nich je v zlom stave. Ďalšie byty sa mestská časť snaží predať, pretože sú jej na ťarchu. Situácia prideľovania bytov sa podľa starostu výrazne zmenila, keď bol schválený zákon 182 o predaji bytov do osobného vlastníctva v roku 1993, ktorý prikázal samosprávam, komu a v akom termíne musí byty predať. „Od týchto čias je cena za predaj bytu stanovená zákonom, nemôže si to vymýšľať obec, preto som presvedčený, že tento zákon je v rozpore s ústavou,“ uviedol Petrek. V prípade, že nájomník požiada o odkúpenie obecného bytu, obec musí tento byt do dvoch rokov predať za takú cenu, ako stanovuje zákon. Pri takomto zaviazaní samosprávy, keď miestny úrad nemôže určovať cenu bytov a ani cenu nájomného, sa podľa Petreka dosť dobre nedá robiť ani súťaž na prenájom bytu.
„Moja snaha smerovala k predajom bytov dražbou, ale v takomto prípade potrebujeme predchádzajúci súhlas mesta a ten mi, ako mi bolo povedané, nedajú,“ uviedol Petrek. To bola podľa neho jediná možnosť, ako dostať do rozpočtu z predaja bytu peniaze, ktoré by sa blížili alebo rovnali trhovej hodnote bytu.