BRATISLAVA - Výučba detí v domácom prostredí s vlastným učiteľom si aj druhý rok po zavedení tejto možnosti na Slovensku stále iba hľadá svojich priaznivcov.
Rozvoju individuálneho vzdelávania na Slovensku bránia podľa Jany Pajgerovej zo Spoločnosti priateľov domácej školy najmä prísne pravidlá. Kým súkromný učiteľ slovenského školáka musí mať vysokoškolský titul, potvrdzujúci kvalifikáciu pedagóga prvého stupňa, domácim učiteľom v Česku postačí maturita a súhlasný posudok pedagogicko-psychologickej poradne. Slovenský rodič musí o individuálne vzdelávanie požiadať písomne riaditeľa domovskej školy, kde dieťa absolvovalo zápis; v žiadosti musí okrem iného uviesť meno učiteľa a doklady o jeho vzdelaní, individuálny vzdelávací program, zoznam učebníc či popis priestorového a materiálno-technického zabezpečenia výučby.
"Niet pritom dôvodu, aby štát nedovolil rodičom vzdelávať svoje deti v prirodzenom rodinnom a komunitnom prostredí tak, ako je to vo väčšine demokratických krajín, ktoré túto formu vzdelávania tolerujú," upozornila Pajgerová. Výučba v domácom prostrední sa podľa nej ani po uvoľnení podmienok nestane masovou záležitosťou.
Ministerstvo školstva so zmiernením pravidiel v blízkej budúcnosti zatiaľ nepočíta. Minister školstva Eugen Jurzyca (SDKÚ-DS) však v skoršom rozhovore pre týždenník Trend nevylúčil, že v tejto oblasti môže dôjsť k liberalizácii; programové vyhlásenie vlády však o uvoľnení podmienok nehovorí. Ministerstvo v súčasnosti neeviduje ani počet doma vzdelávaných detí; chýbajú tiež informácie o ich výsledkoch a porovnania s tradične vzdelávanými deťmi.
Pajgerová tvrdila, že za nízky záujem o domácu výučbu môžu aj mnohé mýty. Hoci rodičia doma vzdelávaných detí sa vraj nestretli s prekážkami zo strany škôl či učiteľov, zlomok z nich narazilo na istú nedôveru. "Prejavilo sa to napríklad neprimerane dlhou skúškou či neochotou umožniť prítomnosť matky na skúške," priblížila Pajgerová podľa nej zriedkavé prístupy zo strany škôl či učiteľov.
Nízky záujem o domáce vzdelávanie potvrdila aj väčšina oslovených škôl. "Nikto z rodičov sa na túto možnosť výučby nepýtal," povedala riaditeľka bratislavskej základnej školy na Gessayovej Viera Šuleková. Rovnakú skúsenosť tlmočil aj riaditeľ komárňanskej základnej školy na Komenského Karol Kajan.
Viacročné skúsenosti s individuálnym vzdelávaním majú, naopak, na košickej základnej škole Kežmarská. Pre túto formu sa podľa tamojšej riaditeľky Mileny Kačmarčikovej rozhodla slovensko-americká rodina, ktorá cestuje medzi Spojenými štátmi a Slovenskom; deti chodia na preskúšanie na do Košíc. "Mama školákov je veľmi skúsená kvalifikovaná učiteľka, spolupráca je vynikajúca," zhodnotila. Poznamenala, že deti sú na skúškach úspešné, ich výsledky sú vraj vynikajúce.