Ján Mikolaj
BRATISLAVA - Rezort školstva bojuje s nezáujmom autorov napísať nové reformné učebnice. Na niektoré tituly sa neprihlásili záujemcovia ani po opätovnom vyhlásení konkurzu. Minister Ján Mikolaj (SNS) naznačil, že si budú musieť školy v niektorých prípadoch vystačiť s používanými učebnicami, ktoré zaktualizujú.
"Rokujeme s pôvodnými autormi, či by sa nedali inovovať pôvodné učebnice," priznal Mikolaj. Slovenské školstvo je v polovici reformy. Doposiaľ nenašlo ministerstvo autorov pre knihy na výučbu dejepisu a informačné a komunikačné technológie. Mikolaj odmieta hovoriť o používaných učebniciach ako o zastaraných. "Nie sú staré, podľa nich sa učí ešte aj teraz," argumentuje Mikolaj.
Podľa šéfky školského parlamentného výboru Tatiany Rosovej (SDKÚ-DS) je problém s učebnicami výrazom zlyhania ministra školstva a celej jeho reformy. "Prešívaním starých kabátov podľa dnešnej módy pán minister svoje zlyhanie zakryť nemôže," uviedla pre Rosová. Ak majú kozmetické zmeny učebníc stačiť na to, aby zodpovedali cieľom reformy, podľa poslankyne to o samotnej reforme vypovedá dostatočne. Rosová kritizuje centralizmus a diktát ministerstva pri učebniciach, ktoré priniesla reforma. Nepovažuje to za prejav moderného sveta. "Keby si školy mohli učebnice vyberať z ponuky na trhu a štát by im preplácal dohodnutú čiastku, vydavatelia by rýchlo zareagovali," hovorí Rosová. Tvrdí, že autorov demotivujú "čudné" výberové konania. Štátne vzdelávacie programy si podľa nej vyžadujú väčšiu pružnosť a priestor pre slobodné dopĺňanie učiva.
Minister Mikolaj už pripustil, že základné a stredné školy nedostanú všetky reformné učebnice načas ani v novom školskom roku, ktorý sa začne v septembri. "Ale som presvedčený, že tých 80 percent učebníc v septembri na školách bude," sľúbil v pondelok, 19. apríla, Mikolaj. Podľa neho zlyháva pri tvorbe nových kníh ľudský faktor. Viacero výberových konaní stroskotalo, lebo sa neprihlásili autori. Minister je presvedčený, že ak by boli autori, rezort je schopný vytlačiť učebnicu za dva týždne a za ďalšie dva týždne ju rozdistribuovať. Na reformné knihy dáva rezort ročne približne 3,4 milióna eur. Hotové knihy, ktoré do septembra nestihnú vytlačiť, by si školy mohli stiahnuť prostredníctvom edičného portálu.
Od septembra vstúpi slovenské školstvo do tretieho roku reformy. Všetky reformné učebnice majú zatiaľ len prváci na základných školách. Piataci na ZŠ sa učia z 18 nových učebníc, stále im chýba matematika II. Prvý ročník stredných škôl už dostal 20 kníh, ešte čaká na dejepis, chémiu a matematiku II. Sedemnásť učebníc majú druháci na základných školách, nedostali výtvarnú výchovu. Šiestakom zatiaľ doručili 14 kníh, čakajú na dejepis, matematiku II. a literárnu výchovu. Stredoškoláci v druhom ročníku majú 11 učebníc, zaobísť sa musia bez nového dejepisu, matematiky II. a biológie i chémie. Doposiaľ vyšlo dokopy 130 reformných učebníc.
Základ reformy položil nový školský zákon z roku 2008. Zaviedol dvojúrovňový model vzdelávania, vďaka čomu môžu školy spolutvoriť učebný plán. Štát diktuje povinné učivo v štátnych vzdelávacích programoch. Časť učebných osnov si určujú školy vo vlastných školských programoch. Po novom sú na základných školách povinné dva cudzie jazyky, v triedach je menej žiakov. Obsahová reforma si vyžiadala tvorbu nových učebníc. Zákon o pedagogických zamestnancoch vytvoril priestor, aby mohli písať učebnice i učitelia. Reformné zmeny sa zavádzajú postupne počas štyroch rokov. Najprv sa reforma začala v prvých ročníkoch na základných a stredných školách a v piatych triedach na základných školách. Pokračovala druhými ročníkmi na ZŠ a SŠ a šiestym na ZŠ. Od septembra tohto roku čaká reforma tretiakov na ZŠ a SŠ a siedmakov na ZŠ. V poslednej etape prejdú reformou štvrté triedy na ZŠ a SŠ a ôsme ročníky na ZŠ.
Podľa šéfky školského parlamentného výboru Tatiany Rosovej (SDKÚ-DS) je problém s učebnicami výrazom zlyhania ministra školstva a celej jeho reformy. "Prešívaním starých kabátov podľa dnešnej módy pán minister svoje zlyhanie zakryť nemôže," uviedla pre Rosová. Ak majú kozmetické zmeny učebníc stačiť na to, aby zodpovedali cieľom reformy, podľa poslankyne to o samotnej reforme vypovedá dostatočne. Rosová kritizuje centralizmus a diktát ministerstva pri učebniciach, ktoré priniesla reforma. Nepovažuje to za prejav moderného sveta. "Keby si školy mohli učebnice vyberať z ponuky na trhu a štát by im preplácal dohodnutú čiastku, vydavatelia by rýchlo zareagovali," hovorí Rosová. Tvrdí, že autorov demotivujú "čudné" výberové konania. Štátne vzdelávacie programy si podľa nej vyžadujú väčšiu pružnosť a priestor pre slobodné dopĺňanie učiva.
Minister Mikolaj už pripustil, že základné a stredné školy nedostanú všetky reformné učebnice načas ani v novom školskom roku, ktorý sa začne v septembri. "Ale som presvedčený, že tých 80 percent učebníc v septembri na školách bude," sľúbil v pondelok, 19. apríla, Mikolaj. Podľa neho zlyháva pri tvorbe nových kníh ľudský faktor. Viacero výberových konaní stroskotalo, lebo sa neprihlásili autori. Minister je presvedčený, že ak by boli autori, rezort je schopný vytlačiť učebnicu za dva týždne a za ďalšie dva týždne ju rozdistribuovať. Na reformné knihy dáva rezort ročne približne 3,4 milióna eur. Hotové knihy, ktoré do septembra nestihnú vytlačiť, by si školy mohli stiahnuť prostredníctvom edičného portálu.
Od septembra vstúpi slovenské školstvo do tretieho roku reformy. Všetky reformné učebnice majú zatiaľ len prváci na základných školách. Piataci na ZŠ sa učia z 18 nových učebníc, stále im chýba matematika II. Prvý ročník stredných škôl už dostal 20 kníh, ešte čaká na dejepis, chémiu a matematiku II. Sedemnásť učebníc majú druháci na základných školách, nedostali výtvarnú výchovu. Šiestakom zatiaľ doručili 14 kníh, čakajú na dejepis, matematiku II. a literárnu výchovu. Stredoškoláci v druhom ročníku majú 11 učebníc, zaobísť sa musia bez nového dejepisu, matematiky II. a biológie i chémie. Doposiaľ vyšlo dokopy 130 reformných učebníc.
Základ reformy položil nový školský zákon z roku 2008. Zaviedol dvojúrovňový model vzdelávania, vďaka čomu môžu školy spolutvoriť učebný plán. Štát diktuje povinné učivo v štátnych vzdelávacích programoch. Časť učebných osnov si určujú školy vo vlastných školských programoch. Po novom sú na základných školách povinné dva cudzie jazyky, v triedach je menej žiakov. Obsahová reforma si vyžiadala tvorbu nových učebníc. Zákon o pedagogických zamestnancoch vytvoril priestor, aby mohli písať učebnice i učitelia. Reformné zmeny sa zavádzajú postupne počas štyroch rokov. Najprv sa reforma začala v prvých ročníkoch na základných a stredných školách a v piatych triedach na základných školách. Pokračovala druhými ročníkmi na ZŠ a SŠ a šiestym na ZŠ. Od septembra tohto roku čaká reforma tretiakov na ZŠ a SŠ a siedmakov na ZŠ. V poslednej etape prejdú reformou štvrté triedy na ZŠ a SŠ a ôsme ročníky na ZŠ.