BRATISLAVA - Tradícia polievať na Veľkú noc vodou dnes zrejme viac premočila mužov a chlapcov, než ženy a dievčatá. Na Slovensku totiž vytrvalo pršalo.
Vykúpať a vyšibať ženy v rodine už predpoludním stihol Milan Morávek, ktorý býva na najväčšom slovenskom sídlisku v bratislavskej Petržalke. "Chystám sa ešte na niektoré tety, ktoré bývajú v iných častiach," zhrnul 54-ročný rodák zo záhoráckej obce Hlboké, ktorý už viac ako dvadsať rokov býva v Bratislave. Pôvodné zvyky uznáva celý život aj Ján Mikulka. Prišiel s manželkou navštíviť syna z Michaloviec. "Svätíme, chodíme do kostola, potom sa trochu obleje," spomínal dôchodca.
Štvorica mladých "šibačov" si pod dáždnikom niesla dokonca vedro plné vody, nechýbali ani pletené korbáče. Kamarátku, pre ktorú bol kúpeľ určený vraj nečakalo nič dobré, poznamenal Milan Potočár (20). Anton Záhradník (43), pochádzajúci z jednej z osád v Banskej Štiavnici, sa pri polievaní dcéry a manželky dočkal aj pomoci od dvoch susedov.
Viacerí Bratislavčania však potvrdili, že tradície veľkonočného pondelka sú už na ústupe. "Myslím, že tieto zvyky určite ustupujú hlavne vo veľkých mestách," povedal Morávek. Prispieva k tomu podľa neho anonymita, v ktorej obyvatelia vo väčších sídlach žijú. Sviatok síce ostáva dobrou príležitosťou na návštevu známych, ale šantenie s korbáčom a vodou po meste pripadá trápne a zbytočné, pridali sa zástupcovia mladšej generácie. Napríklad tridsiatnik Michal zobral na púť po návštevách aj dcéry, hoci tie by mali podľa pôvodných predstáv o sviatku čakať doma na zástupcov mužského pohlavia.
Podobne aj na vidieku už bláznivé naháňačky s vodou a korbáčmi ustupujú pokojnejším aktivitám. Členovia folklórnych súborov či miestami aj bežní obyvatelia dedín sa síce ešte nezdráhajú namočiť nežnejšie pohlavie aj priamo v potoku, ale napríklad na Gemeri a v Novohrade chlapci väčšinou v posledných rokoch uprednostňujú voňavky. Veľká časť ľudí navyše pred kúpačmi ušla na chaty či chalupy.
Oblievačka a šibačka sa na Slovensku síce stala súčasťou osláv kresťanského sviatku Veľkej noci, táto tradícia však pochádza z pohanských čias. Dotyk prútikom symbolizoval príchod jari, voda mala zasa prispieť k udržaniu zdravia.