Emil Machyna
ŽILINA - Odborový zväz KOVO dnes vyhlásil celoslovenskú štrajkovú pohotovosť v podnikoch SAD. Ich zamestnancom podľa odborov totiž hrozí, že prídu o takzvané režinky, ktoré im zvýhodňujú cestovanie v autobusoch. Novinárom to dnes povedal šéf odborového zväzu KOVO Emil Machyna. Nevylúčil ani vyhlásenie ostrého štrajku v závere apríla. Zástupcovia Zväzu autobusovej dopravy naznačili, že sú za zachovanie výhod pre pracovníkov podnikov SAD.
"Dnes sme vyhlásili štrajkovú pohotovosť, lebo nemáme podpísaný dodatok vyššej kolektívnej zmluvy a nie sú tam dohodnuté zľavy pre zamestnancov, takzvané režinky. Tie sú pre nich určitou kompenzáciou, lebo napríklad platy ľudí, ktorí sedia za volantom, sú malé. Robia 12 hodín a viac denne a zárobok je v prepočte niekde okolo 18.000 korún," poznamenal Machyna.
Upozornil, že podnikom SAD by nestúpli náklady, keby režinky pre svojich zamestnancov a ich najbližších rodinných príslušníkov zachovali. Ročná režinka vraj vyjde jej držiteľa na desať eur na rok. Machyna však pripustil, že jeden podnik SAD by v priemere získal vyše 33.000 eur ročne, keby ich zamestnanci s rodinami namiesto režiniek platili za cestovné lístky. "Nevieme ale, či by sa v takom prípade nerozhodli cestovať inak," dodal odborársky predák.
Podľa Machynu chcú po veľkonočných sviatkoch ešte vyjednávať so zástupcami Zväzu autobusovej dopravy, ktorý vraj združuje väčšinu podnikov SAD. Až po prípadnom krachu rokovaní by pristúpili k ostrému štrajku. O jeho forme chcú preto informovať až neskôr.
Prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie pred novinármi nespochybnil právo vodičov autobusov a ich rodín na výhody pri cestovnom. Pozdáva sa mu systém zavedený na železnici. "My sme v rokovaniach so samosprávnymi krajmi navrhli systém, aby to bolo ako na železnici. To znamená, že na každých začatých 25 kilometrov by platili lístok 10 centov. Tento systém župani odmietli s tým, že oni nemajú peniaze platiť tieto sociálne zľavy," poznamenal Trabelssie.
Upozornil, že podnikom SAD by nestúpli náklady, keby režinky pre svojich zamestnancov a ich najbližších rodinných príslušníkov zachovali. Ročná režinka vraj vyjde jej držiteľa na desať eur na rok. Machyna však pripustil, že jeden podnik SAD by v priemere získal vyše 33.000 eur ročne, keby ich zamestnanci s rodinami namiesto režiniek platili za cestovné lístky. "Nevieme ale, či by sa v takom prípade nerozhodli cestovať inak," dodal odborársky predák.
Podľa Machynu chcú po veľkonočných sviatkoch ešte vyjednávať so zástupcami Zväzu autobusovej dopravy, ktorý vraj združuje väčšinu podnikov SAD. Až po prípadnom krachu rokovaní by pristúpili k ostrému štrajku. O jeho forme chcú preto informovať až neskôr.
Prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie pred novinármi nespochybnil právo vodičov autobusov a ich rodín na výhody pri cestovnom. Pozdáva sa mu systém zavedený na železnici. "My sme v rokovaniach so samosprávnymi krajmi navrhli systém, aby to bolo ako na železnici. To znamená, že na každých začatých 25 kilometrov by platili lístok 10 centov. Tento systém župani odmietli s tým, že oni nemajú peniaze platiť tieto sociálne zľavy," poznamenal Trabelssie.