Ilustračné foto (Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Po zrekonštruovanom Starom moste v Bratislave by podľa najnovších informácií nemali jazdiť autá. Vyplýva to z vypracovanej dokumentácie pre územné rozhodnutie prvej etapy nosného dopravného systému. Jej súčasťou je rekonštrukcia mosta a dlho očakávaná električka do Petržalky.
Tá by mala v tejto prvej etape prepojiť Šafárikovo námestie a Bosákovu ulicu. Podľa spomínaného projektu by sa mali na moste vybudovať dve električkové koľaje a dve lávky pre peších a cyklistov s niekoľkými vyhliadkovými plošinami. Koľaje však budú zapustené do vozovky, autobusy by teda po moste mohli premávať aj naďalej. Podľa úvah by mal byť most prístupný aj pre sanitky či hasičské autá. "S osobnými autami sa zatiaľ nepočíta. Bude tu ale priestor na dobudovanie jedného jazdného pruhu," povedal generálny riaditeľ spoločnosti Metro Bratislava, a.s. Vladimír Kovalčík. Podľa neho aj zatiaľ "hrubé" výsledky minuloročného prieskumu dopravy a parkovania v Petržalke ukazujú, že obyvatelia začínajú vo väčšej miere využívať pri ceste z tejto mestskej časti do centra mestskú hromadnú dopravu premávajúcu po Starom moste. Prejazd z Petržalky na Šafárikovo námestie sa po vylúčení áut z mosta koncom roka 2008 skrátil z piatich na približne dve minúty. Podľa primátora mesta Andreja Ďurkovského je údajne požiadavka mesta, aby sa mohlo jazdiť autami z mesta do mestskej časti. Podľa neho by však bolo zabezpečenie bezkolíznosti električkovej a automobilovej dopravy na dopravcoch.
Zástupcovia mesta a zainteresovaných súkromných spoločností dnes predstavili novú verziu riešenia problematiky Starého mosta v súvislosti s dlho očakávanou električkou do Petržalky. Návrh na riešenie sa totiž zo strany mesta v minulosti niekoľkokrát zmenil. Primátor dnes potvrdil, že najnovší variant je už posledný. Jedným z dôvodom na zmenu postoja mesta je okrem výpadku príjmov pre krízu aj odstúpenie kompetentných od požiadavky odstrániť jeden mostný pilier. Nutné tak bude "len" zdvihnúť mostové teleso o dva metre. Týmto spôsobom sa podľa primátora ušetria miliónu eur.
Dodávateľa prác, teda toho, kto bude rekonštrukciu mosta realizovať, určí medzinárodný tender. Primátor tento spôsob obhajuje ako možnosť na zabezpečenie najnižších nákladov na stavbu. Veľmi rýchly výber dodávateľa či skrátené konanie považuje totiž za rizikové a netransparentné. Dodávateľ by mal byť vybratý v októbri tohto roka, samotné práce by mali trvať 15 - 18 mesiacov. Električka by mohla následne začať premávať koncom roka 2011, prípadne na prelome rokov 2011 a 2012. Náklady na práce nie sú v súčasnosti známe. Suma bude totiž jasná až pri projekte pre stavebné povolenie a pri stavebnom povolení. V súčasnosti je vypracovaná a odovzdaná dokumentácie pre územné rozhodnutie na posúdenie niekoľkým desiatkam zainteresovaných inštitúcií. Jej vypracovanie stálo päť miliónov eur. Spracováva sa aj dokumentácia pre stavebné povolenie. Isté je tiež to, že v piatok by sa mala začať sanácia pilierov pod cestnou časťou Starého mosta. Jeho samotná rekonštrukcia si vyžiada aj vylúčenie lodnej dopravy.
Zástupcovia mesta a zainteresovaných súkromných spoločností dnes predstavili novú verziu riešenia problematiky Starého mosta v súvislosti s dlho očakávanou električkou do Petržalky. Návrh na riešenie sa totiž zo strany mesta v minulosti niekoľkokrát zmenil. Primátor dnes potvrdil, že najnovší variant je už posledný. Jedným z dôvodom na zmenu postoja mesta je okrem výpadku príjmov pre krízu aj odstúpenie kompetentných od požiadavky odstrániť jeden mostný pilier. Nutné tak bude "len" zdvihnúť mostové teleso o dva metre. Týmto spôsobom sa podľa primátora ušetria miliónu eur.
Dodávateľa prác, teda toho, kto bude rekonštrukciu mosta realizovať, určí medzinárodný tender. Primátor tento spôsob obhajuje ako možnosť na zabezpečenie najnižších nákladov na stavbu. Veľmi rýchly výber dodávateľa či skrátené konanie považuje totiž za rizikové a netransparentné. Dodávateľ by mal byť vybratý v októbri tohto roka, samotné práce by mali trvať 15 - 18 mesiacov. Električka by mohla následne začať premávať koncom roka 2011, prípadne na prelome rokov 2011 a 2012. Náklady na práce nie sú v súčasnosti známe. Suma bude totiž jasná až pri projekte pre stavebné povolenie a pri stavebnom povolení. V súčasnosti je vypracovaná a odovzdaná dokumentácie pre územné rozhodnutie na posúdenie niekoľkým desiatkam zainteresovaných inštitúcií. Jej vypracovanie stálo päť miliónov eur. Spracováva sa aj dokumentácia pre stavebné povolenie. Isté je tiež to, že v piatok by sa mala začať sanácia pilierov pod cestnou časťou Starého mosta. Jeho samotná rekonštrukcia si vyžiada aj vylúčenie lodnej dopravy.