BRATISLAVA - Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) nový mýtny systém bežný občan v cenách takmer nepocíti.
"Samozrejme je tu nejaký strašiak zdražovania, to všetko sú veci, ktoré sa absolútne minimálne premietnu či už do chleba alebo jogurtov alebo do všetkých iných produktov, takže tuto to občan nepocíti, " uviedol Vážny v relácii Sobotné dialógy Slovenského rozhlasu.
"Bežný občan nemá s mýtom problém, žiadni bežní občania nie sú mýtom dotknutí, " vyhlásil Vážny. Takéto tvrdenie odmieta Vážneho predchodca, dnes poslanec Pavol Prokopovič (SDKÚ-DS). "Choď sa opýtať teraz niekde do pekární, choď sa opýtať do veľkoskladov, ktoré rozvážajú tovar, či z titulu mýtneho nebudú nútení zvýšiť prepravné ceny a započítať to do ceny tovaru, " povedal v relácii Vážnemu Prokopovič.
Poslanec netvrdí, že to bude pre nejakú skupinu likvidačné, ale myslí si, že to bude dosť podstatné zdraženie. Minister Vážny protiargumentoval výpočtami, ktoré si v rezorte urobili. "Za hydinové výrobky na kilo je to 0,05 až 0,09 korún, " uviedol príklad Vážny. Zdražovanie v dôsledku mýta podľa Vážneho nikto nepocíti, ak "sa všetci toho chopia, ako sa majú chopiť".
"Ak budú dávať nejaké iné náklady do toho, ktoré nesúvisia s mýtom, samozrejme môže dôjsť k zdraženiu, " pripustil Vážny. Podľa neho mýto nebude mať ani likvidačný dopad na autodopravcov - ničiť ich môže len nedostatok zákaziek. Podľa Vážneho mal každý dopravca - či tuzemský alebo zahraničný - čas, aby sa pripravil na spustenie nového mýtneho systému.
Povedal to v Sobotných dialógoch Slovenského rozhlasu. Podľa Prokopoviča je to však chaos a mal byť iný systém osvety v okolitých štátoch pred spustením systému. Podľa Vážneho patria sadzby slovenského mýta medzi najnižšie v Európe, nižšie sú už len sadzby v Českej republike, ale len o približne dve percentá. Ceny mýta boli podľa ministra stanovené v súlade s pravidlami Európskej komisie.
Podľa Prokopoviča netreba ceny mýta porovnávať s okolitými krajinami, kde je cenová hladina tovarov a služieb iná. Prokopovič hovorí, že stanovený je len vzorec na výpočet mýtneho, veličiny ako investície, či intenzita dopravy si tam dosadzuje každá krajina sama.
"Občania, dopravcovia, môžu mať pochybnosti, či sa tam nedalo ísť aj cenovo nižšie, možno by bol výnos štátu nižší, ale ten dopad na občanov by bol určite nižší, " uviedol Prokopovič. Podľa Vážneho tento vzorec nie je "ľudovou tvorivosťou", bolo tam treba dať požadované údaje.