ilustračné foto
ZVOLEN - Nákladní cestní dopravcovia upustili od plánovanej januárovej blokády hraničných priechodov, ktorou chceli dať najavo výhrady k zavedeniu elektronického mýta na Slovensku začiatkom budúceho roka.
Chcú rokovať s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym (Smer-SD) o svojich požiadavkách, medzi ktoré patrí napríklad spustenie mýta až od júla. Pokiaľ by k schôdzke nedošlo, prepravcovia sa chystajú stretnúť na benzínových pumpách. Potvrdil to ich zástupca Jaroslav Polaček.
"Blokádu hraničných priechodov sme posúdili ako neúčinnú. Sformulovali sme jedenásť bodov, o ktorých chceme rokovať s ministrom dopravy. Pokiaľ k tomu nedôjde, dopravcovia sú pripravení stretnúť sa na benzínových pumpách," poznamenal Polaček.
Podľa neho sa chcú s Vážnym stretnúť v stredu v Bratislave, v opačnom prípade prepravcovia chystajú 4. januára akciu na čerpacích staniciach po Slovensku. Polaček bližšie podrobnosti o možnej akcii dopravcov na pumpách neuviedol.
Nákladným dopravcom už v minulosti vadila výška elektronického mýta i údajná nepripravenosť systému. Vážny zníženie poplatkov pred časom odmietol. Prepravcom sa tiež nepozdávali ceny pohonných hmôt a ani to, že budú naďalej musieť platiť daň z motorových vozidiel.
Elektronické mýto by mali od januára na diaľniciach, rýchlostných cestách i vybraných cestách prvej triedy platiť vozidlá nad 3,5 tony. Dopravcovia upozorňovali, že im zavedenie mýtneho prinesie väčšie náklady a niektorým bude v čase hospodárskej krízy hroziť možno aj likvidácia firmy. Napríklad za nákladné auto s celkovou hmotnosťou do 12 ton zaplatí jeho majiteľ za kilometer cesty na diaľnici 0,093 eura (2,80 Sk) a na ceste prvej triedy 0,07 eura (2,10 Sk).
Doposiaľ platili takéto automobily za ročnú diaľničnú známku 448,12 eura (13.500 korún). Spolu majú mýtu podliehať viac ako dve tisícky kilometrov slovenských ciest. Majitelia nákladných áut mali výhrady i k poplatkom za palubnú jednotku.
"Blokádu hraničných priechodov sme posúdili ako neúčinnú. Sformulovali sme jedenásť bodov, o ktorých chceme rokovať s ministrom dopravy. Pokiaľ k tomu nedôjde, dopravcovia sú pripravení stretnúť sa na benzínových pumpách," poznamenal Polaček.
Podľa neho sa chcú s Vážnym stretnúť v stredu v Bratislave, v opačnom prípade prepravcovia chystajú 4. januára akciu na čerpacích staniciach po Slovensku. Polaček bližšie podrobnosti o možnej akcii dopravcov na pumpách neuviedol.
Nákladným dopravcom už v minulosti vadila výška elektronického mýta i údajná nepripravenosť systému. Vážny zníženie poplatkov pred časom odmietol. Prepravcom sa tiež nepozdávali ceny pohonných hmôt a ani to, že budú naďalej musieť platiť daň z motorových vozidiel.
Elektronické mýto by mali od januára na diaľniciach, rýchlostných cestách i vybraných cestách prvej triedy platiť vozidlá nad 3,5 tony. Dopravcovia upozorňovali, že im zavedenie mýtneho prinesie väčšie náklady a niektorým bude v čase hospodárskej krízy hroziť možno aj likvidácia firmy. Napríklad za nákladné auto s celkovou hmotnosťou do 12 ton zaplatí jeho majiteľ za kilometer cesty na diaľnici 0,093 eura (2,80 Sk) a na ceste prvej triedy 0,07 eura (2,10 Sk).
Doposiaľ platili takéto automobily za ročnú diaľničnú známku 448,12 eura (13.500 korún). Spolu majú mýtu podliehať viac ako dve tisícky kilometrov slovenských ciest. Majitelia nákladných áut mali výhrady i k poplatkom za palubnú jednotku.