Predseda vlády Robert Fico (Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Európske banky váhajú s poskytnutím pôžičky na stavbu piatich chýbajúcich úsekov diaľnice D1 v Žilinskom a Prešovskom kraji za súkromné peniaze. Vyplýva to z vyjadrenia premiéra Roberta Fica na dnešnom diskusnom fóre Hospodárskych novín HNClub.
Firmy, ktoré sa majú postarať o vybudovanie asi 75 kilometrov diaľnice, potrebujú zabezpečiť financovanie takzvaného projektu verejno-súkromného partnerstva do polovice februára.
"Priznám sa, že začínajú sa objavovať určité problémy v súvislosti s európskymi bankami, predovšetkým s EBRD (Európskou bankou pre obnovu a rozvoj) a Európskou investičnou bankou," povedal Fico. Stavba severných úsekov diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami by mala vyjsť na približne dve miliardy eur (asi 60 miliárd korún).
Ťažkosti so získaním úverov na PPP projekty so sebou priniesla svetová hospodárska a finančná kríza. EBRD sa napriek tomu tento rok už rozhodla, že požičia peniaze na stavbu úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Ide o prvý PPP projekt, ktorý sa rozbehol na Slovensku.
"Nemôžeme si dovoliť, aby projekt D1 na východnom Slovensku zlyhal len preto, že jedna alebo dve banky nebudú pripravené financovať projekt takýchto obrovských rozmerov. Ak by aj tieto banky neboli súčasťou financovania týchto veľkých projektov, nájdeme inú alternatívu," tvrdil Fico.
Podľa skorších informácií by mala Európska investičná banka (EIB) požičať na stavbu časti diaľnice D1 jednu miliardu eur (30,13 miliardy Sk). V prípade, že konzorcium pod vedením francúzskej firmy Bouygues úver nebude môcť v budúcnosti splácať, štát za súkromného partnera uhradí pôžičku do výšky 800 miliónov eur (24,1 miliardy Sk). Súčasťou združenia sú aj slovenské firmy Doprastav a Váhostav.
Vláda chce prostredníctvom PPP projektov urýchliť stavbu ciest v krajine. Podľa Fica by mali byť veľké investície do infraštruktúry jedným z motorov budúcoročného hospodárskeho rastu. Tento rok hrubý domáci produkt krajiny pre negatívne vplyvy krízy oproti vlaňajšku klesne.
"Priznám sa, že začínajú sa objavovať určité problémy v súvislosti s európskymi bankami, predovšetkým s EBRD (Európskou bankou pre obnovu a rozvoj) a Európskou investičnou bankou," povedal Fico. Stavba severných úsekov diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami by mala vyjsť na približne dve miliardy eur (asi 60 miliárd korún).
Ťažkosti so získaním úverov na PPP projekty so sebou priniesla svetová hospodárska a finančná kríza. EBRD sa napriek tomu tento rok už rozhodla, že požičia peniaze na stavbu úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Ide o prvý PPP projekt, ktorý sa rozbehol na Slovensku.
"Nemôžeme si dovoliť, aby projekt D1 na východnom Slovensku zlyhal len preto, že jedna alebo dve banky nebudú pripravené financovať projekt takýchto obrovských rozmerov. Ak by aj tieto banky neboli súčasťou financovania týchto veľkých projektov, nájdeme inú alternatívu," tvrdil Fico.
Podľa skorších informácií by mala Európska investičná banka (EIB) požičať na stavbu časti diaľnice D1 jednu miliardu eur (30,13 miliardy Sk). V prípade, že konzorcium pod vedením francúzskej firmy Bouygues úver nebude môcť v budúcnosti splácať, štát za súkromného partnera uhradí pôžičku do výšky 800 miliónov eur (24,1 miliardy Sk). Súčasťou združenia sú aj slovenské firmy Doprastav a Váhostav.
Vláda chce prostredníctvom PPP projektov urýchliť stavbu ciest v krajine. Podľa Fica by mali byť veľké investície do infraštruktúry jedným z motorov budúcoročného hospodárskeho rastu. Tento rok hrubý domáci produkt krajiny pre negatívne vplyvy krízy oproti vlaňajšku klesne.