BRATISLAVA - Operátori záchranky, ambulantní i pohotovostní lekári by mali pri kontakte s pacientom brať do úvahy zvýšený výskyt akútnych vírusových ochorení.
V odporúčaní ministerstvo píše, že ak občan zatelefonuje na Operačné stredisko Záchrannej zdravotnej služby, operátor je povinný dôsledne analyzovať požiadavku poskytnutia neodkladnej zdravotnej starostlivosti a v prípade potreby vyslať posádku Záchrannej zdravotnej služby. Ak operátor dospeje k presvedčeniu, že ide o akútne vírusové ochorenie, informuje volajúceho o nevyhnutnosti konzultovať zdravotný stav s jeho všeobecným lekárom. V dňoch pracovného pokoja volajúceho informuje, kde sídlia najbližší poskytovatelia lekárskej služby prvej pomoci, s ktorými môže konzultovať ďalší liečebný postup. Ak je to možné, operátor priamo prepojí hovor na najbližšieho takéto poskytovateľa lekárskej služby alebo dá volajúcemu telefonický kontakt na poskytovateľov.
V odporúčaní sa ďalej uvádza, že všeobecný lekár alebo poskytovateľ lekárskej služby prvej pomoci po telefonickom kontakte zhodnotí potrebu návštevy lekára a podľa svojich možností buď zabezpečí návštevu lekára u pacienta alebo odporučí návštevu ambulancie. Ak nemôže zabezpečiť návštevu pacienta a ten sa pre zdravotný stav nie je schopný dostať do ambulancie, všeobecný lekár alebo poskytovateľ lekárskej služby prvej pomoci zabezpečí dopravu pacienta cez zmluvného dopravcu. Dopravná služba pacienta dovezie do zdravotníckeho zariadenia, kde mu poskytnú zdravotnú starostlivosť a po jej poskytnutí ho prepraví aj zo zdravotníckeho zariadenia, uvádza sa v odporúčaní.