BRATISLAVA - Školy nemajú ani dva mesiace od začiatku školského roka väčšinu učebníc pre druhé a šieste ročníky, v ktorých sa začalo učiť podľa nových pravidiel.
Knihy však chýbajú aj v ročníkoch, kde reforma odštartovala už vlani. Najväčšie problémy s učebnicami majú odborné školy; väčšina kníh je zastaraná a nové chýbajú. Školám tak v čase krízy rastú výdavky na papier či tonery.
Ministerstvo školstva pripravuje len pre reformné ročníky základných a stredných škôl takmer osem desiatok nových titulov vrátane jazykových mutácií. Tlač a distribúcia takmer 2,4 milióna kníh pre prvý, druhý, piaty a šiesty ročník základných škôl a prvý i druhý ročník stredných škôl bude stáť vyše 6,6 milióna eur (198,83 milióna Sk).
"V druhom ročníku okrem geometrie žiadnu novú učebnicu nemáme, v šiestom ročníku je to ešte horšie," zhodnotila zástupkyňa riaditeľa bratislavskej základnej školy Milana Rastislava Štefánika Mária Hronská. Poznamenala, že učebnice chýbajú aj v prvých a piatych ročníkoch. Učitelia si podľa nej pomáhajú starými knihami; niektoré texty pripravujú vo voľnom čase alebo sťahujú z internetu, kde postupne vychádzajú časti pripravovaných učebníc. Podobná situácia je aj na dunajskostredskej základnej škole, kde podľa riaditeľa Petra Gajdoša chýba najmä slovenských jazyk a matematika pre druhý a šiesty ročník. Upozornil, že pri rozmnožovaní vlastných textov minú učitelia množstvo papiera a toneru v kopírkach.
Najväčšie problémy s chýbajúcimi knihami majú stredné odborné školy, ktoré potrebujú najmä odbornú literatúru. "Knihy úplne chýbajú alebo sú zastarané a v zásade nepoužiteľné," uviedol riaditeľ strednej odbornej školy v Komárne Elemír Pál. "S učebnicami odborných predmetov je to horšie ako so všeobecnovzdelávacími knihami," doplnil riaditeľ strednej priemyselnej školy v Považskej Bystrici Tibor Macháč.
Minister školstva Ján Mikolaj (SNS) nedávno zdôvodnil meškanie učebníc nezáujmom zo strany autorov. "Pri všeobecno-vzdelávacích predmetoch sa neprihlásili autori na 17 učebníc, pri odborných textoch nám chýba 35 autorov," tvrdil. Za meškaním je podľa neho tiež neskorá dodávka rukopisov či potreba prepracovania textov na základe recenzných posudkov. Školám odporučil, aby učili zo starých učebníc. Viacero štátnych vzdelávacích programov je podľa neho "na 80 až 90 percent" totožných s predreformnými osnovami.
Ministerstvo uzavrelo zmluvy s autormi kníh až začiatkom tohto roka; niektoré učebnice na blížiaci sa školský rok si riaditelia objednávali bez znalosti ich obsahu a kvality. Minister koncom augusta tvrdil, že školy dostanú učebnice pre druhé a piate ročníky do začiatku školského roka; knihy pre druhé a šieste ročníky mali mať podľa neho niekoľkotýždňové meškanie.