BRATISLAVA - Dopravný podnik Bratislava a.s. vypísal prvý z troch pripravovaných tendrov na nákup nízkopodlažných veľkokapacitných autobusov. Malo by ísť o 40 nových vozidiel za približne 20 mil. € (600 mil. korún).
Uvideol to predseda predstavenstva DPB Branislav Zahradník. Tendre by pritom mali nahradiť medzinárodný tender na 240 autobusov, ktorý musel dopravný podnik na základe februárového rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) v Bratislave zrušiť. Pre kontroverzný tender odstúpil aj vtedajší generálny riaditeľ Róbert Kadnár.
"Predstavenstvo odsúhlasilo zmenu v stratégii obstarávania autobusov. Nebudeme vyhlasovať opakovanie veľkého tendra, ale rozdelíme to na tri samostatné obstarávania s presne špecifikovanými typmi vozidiel," povedal Zahradník. Týmto opatrením chce dopravný podnik čo najviac znížiť riziko opätovného napadnutia tendra. Jednou z "kľúčových" pripomienok zo strany ÚVO bolo, že v súťažných podmienkach nebol presne špecifikovaný počet autobusov na plynový a naftový pohon.
Zvyšné dva pripravované tendre by mali byť vyhlásené postupne. Podľa Zahradníka sú už predstavenstvom odsúhlasené, v súčasnosti sa ešte dopracovávajú. Vedenie dopravného podniku odhaduje, že tendre by mohli byť vyhlásené do dvoch alebo troch týždňov. V súvislosti s počtom obstarávaných autobusov však prišlo k zmene.
Namiesto pôvodných 240 veľkokapacitných vozidiel plánuje v súčasnosti dopravný podnik kúpiť 140 - 160 nových vozov. Zahradník tento krok odôvodňuje aj zhoršením situácie na finančných trhoch a ťažším prístupom k externým finančným zdrojom. Nákup vozidiel totiž plánoval dopravný podnik riešiť aj cez banky, tie však pre súčasnú ekonomickú krízu sprísnili podmienky.
"Bolo by nezodpovedné spustiť takéto veľké obstarávanie za každú cenu, keď aj mesto musí pre krízu očakávať zníženie výnosu z podielových daní," vysvetlil Zahradník. Ak sa však finančná situácia zlepší, nie je do budúcnosti vylúčené ani vypísanie štvrtého tendra. Otvorená zostáva otázka termínu dodania prvých autobusov.
Pôvodne sa uvažovalo, že do premávky by mohli byť nasadené v prvej etape ešte v tomto roku, zrušenie tendra však plány dopravného podniku pozmenilo. V súvislosti s tendrom však došlo k skráteniu doby dodania prvých autobusov zo šiestich na štyri mesiace. "Bol by som rád, keby tu boli na jar budúceho roka," konštatoval Zahradník. So zmenou termínu však súvisí aj prenájom ďalších veľkokapacitných autobusov.
Zmluva na prenájom 13 autobusov od Dopravného podniku mesta Banská Bystrica (DPMBB) sa končí 30. júna, dopravný podnik pritom vychádzal z toho, že pôvodný tender sa podarí úspešne ukončiť. Jedným z riešení by mohlo byť predĺženie tejto nájomnej zmluvy, dopravný podnik ale zároveň rokuje aj s ďalšími autobusovými prepravcami.