(Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Vláda nesúhlasí s návrhom na novelu zákona o cestnej premávke, ktorý predložil opozičný poslanec Martin Pado z SDKÚ-DS.
Novela by zrušila povinnosti súvisiace s kontrolou originality pre vlastníkov nepojazdných havarovaných áut, ktorí si na ne našli kupca v zahraničí. Vývoz takýchto áut by bol lacnejší a jednoduchší.
Podľa nového zákona o cestnej premávke, ktorý platí od 1. februára, musí majiteľ nepojazdného havarovaného auta pred vývozom dať urobiť kontrolu originality a požiadať kupujúceho, aby sa dostavil k odhláseniu a prihláseniu auta na dopravný inšpektorát v mieste evidencie vozidla. Nepojazdné havarované auto musí na stanicu kontroly dopraviť odťahovou službou, za čo zaplatí prvý poplatok a samotná kontrola originality stojí ďalších 100 až 130 €.
Poslanec Pado navrhuje, aby majiteľ pri odhlasovaní nepojazdného havarovaného auta z evidencie nemusel predkladať odborný posudok o kontrole originality, ale výpis z policajnej evidencie dopravných nehôd a výpis z registra kancelárie poisťovateľov. Tieto doklady potvrdzujú, že ide o auto, ktoré sa stalo nepojazdným po nehode. Kupujúci by nemusel byť pri zmene evidencie osobne prítomný, postačilo by jeho splnomocnenie. Pado predpokladá, že zjednodušenie odhlasovania nepojazdných havarovaných vozidiel môže mať za následok aj urýchlenie znižovania počtu značne poškodených vozidiel na Slovensku, možnosť lepšieho peňažného zhodnotenia takýchto áut a tým aj vytvorenie väčších zdrojov na obmenu automobilového parku.
Podľa ministerstva vnútra sa nemožno s Padovým návrhom stotožniť, lebo nie je presne definovaný pojem nepojazdné havarované vozidlo, takže pripúšťa veľmi široké možnosti výkladu – od vozidla s prasknutým nárazníkom a defektom po úplne zničené a neopraviteľné vozidlo. Ani výpis z evidencie dopravných nehôd, ani výpis z registra Slovenskej kancelárie poisťovateľov podľa MV neposkytuje informáciu, či na aute bol alebo nebol pozmeňovaný jeho identifikátor. Táto informácia pritom zásadne ovplyvňuje možnosť odhlásenia vozidla do cudziny.
MV na adresu spomínaných zvýšených nákladov hovorí, že havarované auto nemusí dopraviť na pracovisko kontroly originality odťahová služba, ale priamo to auto, na ktorom sa bude prevážať do cudziny. MV upozorňuje, že ak by auto neprešlo kontrolou originality a nezistili by sa teda chybné údaje v osvedčení o evidencii alebo v evidencii vozidiel, môže to byť vážnou prekážkou pre prihlásenie vozidla v cudzine.
Podľa nového zákona o cestnej premávke, ktorý platí od 1. februára, musí majiteľ nepojazdného havarovaného auta pred vývozom dať urobiť kontrolu originality a požiadať kupujúceho, aby sa dostavil k odhláseniu a prihláseniu auta na dopravný inšpektorát v mieste evidencie vozidla. Nepojazdné havarované auto musí na stanicu kontroly dopraviť odťahovou službou, za čo zaplatí prvý poplatok a samotná kontrola originality stojí ďalších 100 až 130 €.
Poslanec Pado navrhuje, aby majiteľ pri odhlasovaní nepojazdného havarovaného auta z evidencie nemusel predkladať odborný posudok o kontrole originality, ale výpis z policajnej evidencie dopravných nehôd a výpis z registra kancelárie poisťovateľov. Tieto doklady potvrdzujú, že ide o auto, ktoré sa stalo nepojazdným po nehode. Kupujúci by nemusel byť pri zmene evidencie osobne prítomný, postačilo by jeho splnomocnenie. Pado predpokladá, že zjednodušenie odhlasovania nepojazdných havarovaných vozidiel môže mať za následok aj urýchlenie znižovania počtu značne poškodených vozidiel na Slovensku, možnosť lepšieho peňažného zhodnotenia takýchto áut a tým aj vytvorenie väčších zdrojov na obmenu automobilového parku.
Podľa ministerstva vnútra sa nemožno s Padovým návrhom stotožniť, lebo nie je presne definovaný pojem nepojazdné havarované vozidlo, takže pripúšťa veľmi široké možnosti výkladu – od vozidla s prasknutým nárazníkom a defektom po úplne zničené a neopraviteľné vozidlo. Ani výpis z evidencie dopravných nehôd, ani výpis z registra Slovenskej kancelárie poisťovateľov podľa MV neposkytuje informáciu, či na aute bol alebo nebol pozmeňovaný jeho identifikátor. Táto informácia pritom zásadne ovplyvňuje možnosť odhlásenia vozidla do cudziny.
MV na adresu spomínaných zvýšených nákladov hovorí, že havarované auto nemusí dopraviť na pracovisko kontroly originality odťahová služba, ale priamo to auto, na ktorom sa bude prevážať do cudziny. MV upozorňuje, že ak by auto neprešlo kontrolou originality a nezistili by sa teda chybné údaje v osvedčení o evidencii alebo v evidencii vozidiel, môže to byť vážnou prekážkou pre prihlásenie vozidla v cudzine.