(Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Lízingové spoločnosti majú pre dôsledky hospodárskej krízy ťažkosti ďalej predať kamióny, ktoré odobrali prepravným firmám pre problémy so splácaním. Odstavených je tak v súčasnosti asi tisícka kamiónov, o ktoré prišli dopravcovia. Novinárov dnes o tom informovali zástupcovia Asociácie leasingových spoločností (ALS).
Prepad ekonomiky a priemyselnej produkcie vedie k tomu, že prepravné kapacity presahujú dopyt a firmy pôsobiace v nákladnej doprave nemajú prácu. Minimálne tri tisícky kamiónov z celkového počtu 30.000, ktoré sú na Slovensku financované lízingom, spôsobujú podľa asociácie v súčasnosti svojim nájomcovia problém so splátkami. Tri percentá z nich už pritom neplatičom odobrali a teraz stoja na parkoviskách predajcov a iných partnerov lízingových spoločností.
Problémy prepravcov so splátkami potvrdilo aj Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia. "Približne 9000 vozidiel dnes nemá istú robotu, asi tisícka úplne stojí," povedal tajomník Česmadu Pavol Reich.
Lízingové spoločnosti sa snažia prebytočné autá predať na zahraničných trhoch. Problémom však podľa ALS je, že nikde o ne nie je záujem. "Skúšali sme Mongolsko, Egypt, Izrael, Irán, Irak aj Tunis, všade majú ten istý problém," povedala podpredsedníčka predstavenstva ALS Alžbeta Rigáňová.
Lízingové spoločnosti sa preto podľa asociácie snažia rozviazaniu vzťahu so zákazníkom zabrániť tým, že mu najprv ponúknu napríklad dočasné zníženie splátok. "Ak príde nájomca včas, zvyčajne sa dohodneme na tom, že znížime splátky, prípadne umožníme platiť len DPH na obdobie pol roka," priblížila Rigáňová.
"Lízingové spoločnosti nemajú žiadny záujem o to, aby končili lízingovú zmluvu, pretože je to pre nich stratové," povedal predseda predstavenstva ALS Juraj Ebringer. Upozornil, že vrátením predmetu, na ktorý spoločnosti peniaze požičiavajú, sa navyše zmluvný vzťah medzi spoločnosťou a neplatičom nekončí. "Lízingová spoločnosť musí majetok speňažiť (...) a rozdiel, ktorý vznikne, musí požadovať od zákazníka," povedal Ebringer.
Problémy prepravcov so splátkami potvrdilo aj Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia. "Približne 9000 vozidiel dnes nemá istú robotu, asi tisícka úplne stojí," povedal tajomník Česmadu Pavol Reich.
Lízingové spoločnosti sa snažia prebytočné autá predať na zahraničných trhoch. Problémom však podľa ALS je, že nikde o ne nie je záujem. "Skúšali sme Mongolsko, Egypt, Izrael, Irán, Irak aj Tunis, všade majú ten istý problém," povedala podpredsedníčka predstavenstva ALS Alžbeta Rigáňová.
Lízingové spoločnosti sa preto podľa asociácie snažia rozviazaniu vzťahu so zákazníkom zabrániť tým, že mu najprv ponúknu napríklad dočasné zníženie splátok. "Ak príde nájomca včas, zvyčajne sa dohodneme na tom, že znížime splátky, prípadne umožníme platiť len DPH na obdobie pol roka," priblížila Rigáňová.
"Lízingové spoločnosti nemajú žiadny záujem o to, aby končili lízingovú zmluvu, pretože je to pre nich stratové," povedal predseda predstavenstva ALS Juraj Ebringer. Upozornil, že vrátením predmetu, na ktorý spoločnosti peniaze požičiavajú, sa navyše zmluvný vzťah medzi spoločnosťou a neplatičom nekončí. "Lízingová spoločnosť musí majetok speňažiť (...) a rozdiel, ktorý vznikne, musí požadovať od zákazníka," povedal Ebringer.