BRATISLAVA - Vodiči budú musieť počítať s obmedzeniami na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou aj po dokončení jej rozšírenia na šesť pruhov, ktoré je naplánované na máj budúceho roka. Úplná rekonštrukcia cesty, ktorá zahŕňa aj opravu nadjazdov či mostov, by totiž mala byť hotová až v roku 2015.
Novinárov o tom dnes informoval šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma. Stavebné práce na rozšírení jedného z najviac vyťažených diaľničných úsekov v krajine sa začali v marci. Stavbári v súčasnosti pracujú na úprave stredného deliaceho pásu, kde by oceľové zvodidlá mali nahradiť bezpečnejšie betónové. Zároveň vybetónujú stred vozovky, ktorá bola doposiaľ nespevnená. Po dokončení rekonštrukcie by mal byť celý povrch pravdepodobne betónový.
"Máj (2010, pozn.) je záväzný a Národná diaľničná spoločnosť ho garantuje," povedal Choma. Prvé štyri časti z viac ako 35 kilometrov diaľnice medzi hlavným mestom a Trnavou by mali byť dokončené v júli, ďalšie štyri úseky upravia ešte do konca roka. Do mája budúceho roka ešte cestárom zostane posledná časť cesty medzi odpočívadlom Zeleneč a odbočkou na Trnavu. V zime od novembra do marca budú stavebné práce úplne stáť kvôli zimnej údržbe.
NDS podľa Chomu uprednostnila rozdelenie prác na dlhšie, niekoľkokilometrové úseky. Rozčlenenie na kratšie časti by síce menej spomalilo premávku, práce by však trvali aj o rok dlhšie, tvrdil Choma. Šéf diaľničnej spoločnosti dodal, že urýchliť výstavbu prácou v noci nie je možné. "Jednoznačný argument je bezpečnosť," poznamenal. Podľa neho nie sú stavebné stroje uspôsobené na to, aby vedeli stlmiť svetlá, čo by mohlo ohroziť premávku.
Dostatočné osvetlenie celého úseku by okrem toho vyšlo na takmer 20 miliónov eur (600 miliónov Sk), uzavrel. Po ukončení prvej etapy rekonštrukcie dosiahne šírka jednotlivých pruhov v každom smere 3,75 metra, 3,5 metra a 3,5 metra. Najširšia pravá časť bude určená najmä pre nákladné autá a rýchlosť na nej bude až do úplného dokončenia rekonštrukcie v roku 2015 limitovaná na 80 kilometrov za hodinu.
Autá v strede diaľnice budú môcť ísť najbližšie roky rýchlosťou 110 kilometrov za hodinu a ľavom pruhu ešte o 20 kilometrov za hodinu rýchlejšie. Na väčšine diaľnic a rýchlostných ciest v krajine je pritom maximálna rýchlosť stanovená na 130 kilometrov za hodinu. Náklady na rozšírenie diaľnice na šesť pruhov dosiahnu v prvej etape približne 36,5 milióna eur (1,1 miliardy Sk), náklady na úplnú rekonštrukciu Choma nespresnil.
Pôvodne sa s komplexnou rekonštrukciou počítalo od roku 2011, kvôli štúdii posudzovania vplyvov na životné prostredie, ktorú treba nanovo vypracovať, sa posunie na koniec roka 2012. Okrem rozšírenia D1 sa v budúcnosti počíta aj s vybudovaním súbežných dvojpruhových ciest v každom smere, ktoré budú slúžiť ako zberné komunikácie pre priľahlé obce a mestá. Pomôcť by tiež mali v prípade nehôd.
Vyťaženým diaľničným úsekom od Bratislavy po Trnavu prejde v pracovných dňoch asi 55.000 vozidiel denne.