BRATISLAVA - Na zmeny, ktoré by viedli k výraznejšiemu zlepšovaniu školských výsledkov rómskych deti na Slovensku a v Česku, nebudú stačiť ani peniaze z Európskej únie.
Obidve krajiny budú síce môcť získať na tento cieľ milióny eur, tie však môžu pozitívne kroky len naštartovať, zhodli sa odborníci zo Slovenska a Česka. Vzdelávanie pritom experti považujú za jedno z kľúčových opatrení proti tomu, aby ľudia nežili v chudobných zanedbaných osadách.
Na Slovensku žije podľa odhadov 300.000 až 500.000 Rómov, veľká časť z nich v sídlach často bez vodovodu či elektrickej energie. Vyhliadky na zlepšenie ich postavenia dlhodobo znižuje aj súčasný systém vzdelávania, pretože mnoho rómskych detí nedokáže ukončiť ani základnú školu. Pre nedostatočné vzdelanie si neskôr nenájdu prácu, a tak strácajú šancu zvýšiť svoj príjem a naopak potrebujú štátnu pomoc.
"Sú to jedinečné zdroje, ktoré umožnia naštartovať zmeny. Samozrejme, v žiadnom prípade nebudú stačiť na komplexnú zmenu systému," povedal o fondoch EÚ Zdeněk Svoboda, ktorý spolupracoval s českým ministerstvom školstva. Z únie by podľa neho malo smerovať na skvalitnenie predškolskej prípravy či výučby na českých školách v nasledujúcich rokoch približne 67 miliónov eur (zhruba dve miliardy slovenských korún).
Vďaka zdrojom Európskej únie by na školách mohli napríklad pribudnúť špecialisti, ktorí by dokázali reagovať na to, že rómskym žiakom chýbajú neraz základné hygienické či sociálne návyky. Tie vedú často k zaostávaniu detí za rovesníkmi z väčšinovej populácie.
Pre pokračovanie začatých aktivít však bude nevyhnutné, aby ich vo výrazne väčšej miere podporili štáty z vlastných zdrojov, tvrdil poradca slovenského ministra školstva Miron Zelina. Hoci doposiaľ politici nedokázali do vzdelávania rómskych žiakov nasmerovať dostatok zdrojov, v priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov sa situácia môže zlepšiť pod tlakom demografických problémov, poznamenal. Pred prepuknutím svetovej hospodárskej krízy už začínali firmy na Slovensku pociťovať nedostatok vhodných zamestnancov, tisíce nezamestnaných však nedokázali využiť pre ich nízku kvalifikáciu.
Na Slovensku žije podľa odhadov 300.000 až 500.000 Rómov, veľká časť z nich v sídlach často bez vodovodu či elektrickej energie. Vyhliadky na zlepšenie ich postavenia dlhodobo znižuje aj súčasný systém vzdelávania, pretože mnoho rómskych detí nedokáže ukončiť ani základnú školu. Pre nedostatočné vzdelanie si neskôr nenájdu prácu, a tak strácajú šancu zvýšiť svoj príjem a naopak potrebujú štátnu pomoc.
"Sú to jedinečné zdroje, ktoré umožnia naštartovať zmeny. Samozrejme, v žiadnom prípade nebudú stačiť na komplexnú zmenu systému," povedal o fondoch EÚ Zdeněk Svoboda, ktorý spolupracoval s českým ministerstvom školstva. Z únie by podľa neho malo smerovať na skvalitnenie predškolskej prípravy či výučby na českých školách v nasledujúcich rokoch približne 67 miliónov eur (zhruba dve miliardy slovenských korún).
Vďaka zdrojom Európskej únie by na školách mohli napríklad pribudnúť špecialisti, ktorí by dokázali reagovať na to, že rómskym žiakom chýbajú neraz základné hygienické či sociálne návyky. Tie vedú často k zaostávaniu detí za rovesníkmi z väčšinovej populácie.
Pre pokračovanie začatých aktivít však bude nevyhnutné, aby ich vo výrazne väčšej miere podporili štáty z vlastných zdrojov, tvrdil poradca slovenského ministra školstva Miron Zelina. Hoci doposiaľ politici nedokázali do vzdelávania rómskych žiakov nasmerovať dostatok zdrojov, v priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov sa situácia môže zlepšiť pod tlakom demografických problémov, poznamenal. Pred prepuknutím svetovej hospodárskej krízy už začínali firmy na Slovensku pociťovať nedostatok vhodných zamestnancov, tisíce nezamestnaných však nedokázali využiť pre ich nízku kvalifikáciu.