BRATISLAVA - Nábrežie Dunaja na staromestskom brehu v Bratislave by mala zatraktívniť plávajúca promenáda. V celej dĺžke nábrežia medzi Starým a Novým mostom, čo je takmer jeden kilometer, by tak mala vzniknúť kontinuálna pešia promenáda, exteriérové a celoročné interiérové sedenia ako aj osobný prístav.
Na dnešnej tlačovej besede predstavili verejnosti projekt Promenáda na vode architekti z Design Factory Zoran Michalčák a Martin Paško.
"Promenáda bude vytvorená z 11 plávajúcich vzájomne prepojených pontónov, takže aj v prípade premenlivej hladiny Dunaja bude vždy v optimálnej výške k vode. Kulminácia hladiny je až do ôsmich metrov," spresnil Paško. Celá dĺžka promenády bude verejne prístupná obyvateľom a návštevníkom Bratislavy, pričom všetky prístupy budú bezbariérové. Projekt by mali začať realizovať po ukončení výstavby protipovodňovej ochrany v tejto oblasti, architekti to odhadli na začiatok budúceho roka.
Vybudovanie promenády, respektíve výroba všetkých pontónov by mala trvať tri až štyri roky, následne pontóny ukotvia pri nábreží. Náklady na plávajúcu promenádu sú približne 66 miliónov €, hradí ich britská spoločnosť. "Projekt nezaberá verejné pozemky, nevyžaduje zmenu územného plánu v tejto lokalite a je financovaný výlučne zo súkromných zdrojov. Dôležitým aspektom je oživenie dnes nevyužívanej časti nábrežia Dunaja a zatraktívnenie obrazu Bratislavy,“ myslí si Paško.
Zámerom autorov projektu je vytvorenie vysoko kvalitného verejného priestoru pre ľudí a príjemnej kultúrnej atmosféry v celej dĺžke nábrežia medzi Starým a Novým mostom, zároveň rozšírenie pešej zóny Starého Mesta o korzo na Dunaji či vytvorenie atraktívnych podmienok pre oddych. Pozitívom projektu je podľa Michalčáka vytvorenie tichej promenády, nezaťaženej hlukom z okolitých rušných komunikácií, umiestnená by tu mala byť aj prenosná stromová zeleň.
"Mimoriadnou výhodou celého projektu je samotný proces zhotovenia promenády na pontónoch mimo územia hlavného mesta, čím sa eliminujú negatívne vplyvy stavebných prác v samotnom centre Bratislavy. Jednoduchý systém kotvenia umožní celú dokončenú Promenádu na vode dopraviť po Dunaji do Bratislavy a následne jednotlivé pontóny ukotviť na pripravené miesta," uviedol Michalčák. Promenáda na vode nebude zasahovať do protipovodňovej ochrany. Je zároveň navrhnutá tak, že v prípade dosiahnutia určitého stupňa povodňovej aktivity dokáže zotrvať na mieste v núdzovom režime. V prípade, ak stúpne voda, pontóny sa automaticky zdvihnú hore a s ním aj všetky upevnené plavidlá. V prípade mimoriadneho ohrozenia je podľa technického námestníka riaditeľa Odštepného závodu Bratislava Slovenského vodohospodárskeho podniku Petra Minárika možné celú promenádu demontovať a presunúť na bezpečné miesto.
"Zatiaľ jedinou prekážkou tohto riešenia je Starý most, pretože pod ním pri zdvihnutí hladiny nie je priestor na to, aby tade mohla preplávala nejaká loď. To je aj jeden z dôvodov, prečo ten most treba dvihnúť. Ak sa pristúpi k zásadnej rekonštrukcii mosta, musí byť zhruba o dva metre zdvihnutý, potom už problém nebude," povedal Minárik a dodal, že neočakáva žiadne väčšie problémy.
Projekt podporuje aj hlavný architekt mesta Štefan Šlachta. "Projekt skutočne vytvára podmienky na to, aby sa Bratislavčania priblížili k Dunaju, tak, ako je to v ostatných svetových mestách. Získajú tak väčší kontakt s vodou, budú si môcť sadnúť bezprostredne až k vode, čo tu doteraz nebolo," povedal. Projekt plávajúcej promenády je podľa neho veľmi zaujímavo riešený aj preto, lebo vytvára priestor pre služby, kaviarne, cukrárne či letné terasy.