BRATISLAVA - Železnice namontujú na priecestie v Polomke výstražnú svetelnú signalizáciu. Rozhodli tak aj napriek svojim doterajším tvrdeniam, že priechod je bezpečný. O konkrétnom dátume však nehovoria.
"V čo najkratšom časovom horizonte," informovala Dana Hurtová zo Železníc Slovenskej republiky. O inštalácii signalizácie rozhodlo dnešné mimoriadne rokovanie vedenia železníc. Podľa Hurtovej signalizáciu zabezpečia v spolupráci s ministerstvom dopravy, samosprávou a dopravným inšpektorátom aj napriek tomu, že železničné priecestie v Polomke spĺňa príslušné normy. Hurtová uviedla, že osadenie signalizácie si vyžaduje vypracovanie projektovej dokumentácie a viacero odborných posudkov.
Na Slovensku je 2355 železničných priecestí, ktoré delia na niekoľko kategórií podľa stanovených kritérií. Podľa Hurtovej sú štyri základné zabezpečovacie priecestné zariadenia, 124 je zabezpečených mechanickými závorami bez svetiel, 537 má svetelné zabezpečovacie zariadenia so závorami, 445 má svetelné zabezpečovacie zariadenia bez závor. Výstražnými krížmi je chránených 1 249 priecestí.
V roku 2008 sa stalo na železničných priecestiach 69 nehôd, pri ktorých zahynulo 17 ľudí a 14 bolo ťažko zranených. "Všetky nehody zavinili užívatelia priecestí - vodiči a chodci, a to nerešpektovaním pravidiel cestnej premávky a nerešpektovaním výstražných svetiel priecestných zabezpečovacích zariadení," povedala Hurtová. Škody boli za minulý rok vyčíslené na takmer milión eur.
Železnice podrobne prešetrujú okolnosti tragickej nehody, ktorá sa stala v sobotu v Polomke. Zrážka vlaku s autobusom si vyžiadala 12 ľudských životov a približne 20 zranených. Oficiálne závery prešetrovania by podľa Hurtovej mali byť najneskôr do tridsiatich pracovných dní.
Podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka železničné priecestie v Polomke nepatrí medzi neprehľadné. „To, čo som ja videl na mieste mi hovorí, že ta situácia nepatrí medzi tie neprehľadné“, uviedol minister. Podľa neho mal vodič autobusu dobrý výhľad na úsek, z ktorého prichádzal vlak.