BRATISLAVA - Palác Bratislavského hradu potrebuje nevyhnutne rekonštrukciu. V havarijnom stave sú inžinierske siete a narušená je aj jeho statika. Riaditeľ Odboru komunikácie s médiami a verejnosťou Kancelárie NR SR Miroslav Šarišský zdôraznil, že nevyhovujúca je predovšetkým elektroinštalácia, vrátane osvetlenia. Havarijný je stav rozvodov kúrenia, ktorý je neekonomický a zastaraný.
Statika hradu sa pritom stále zhoršuje pre neustále podmáčanie a vlhnutie murív. Aj z týchto dôvod K NR SR žiada zvýšiť svoj budúcoročný rozpočet o 50 miliónov korún. Mohla by sa tak konečne začať rekonštrukcia, na ktorú je už vydané aj stavebné povolenie. Šarišský zároveň dodal, že Bratislavský hrad ako dominantu hlavného mesta a pravdepodobne najznámejšiu budovu na Slovensku každoročne navštívia desiatky tisíc domácich aj zahraničných turistov, čo podčiarkuje význam a potrebu rekonštrukcie.
Šarišský upozornil, že stavebné povolenie bolo vydané 26. novembra minulého roka podľa vtedajších noriem. Platné je do 26. novembra 2005. Ak sa teda nezačne s rekonštrukciou ani v roku 2005, bude nutné kompletne prepracovať celú projektovú dokumentáciu. Opätovne bude potrebné absolvovať aj schvaľovací proces pre vydanie stavebného povolenia, čo zvýši náklady, zdôraznil Šarišský.
Podľa platného projektu by sa mala robiť rekonštrukcia v troch etapách. Hrad by sa počas nich mal, aj keď obmedzene, naďalej využívať na reprezentáciu a na muzeálnu činnosť.
V prvej etape by sa mali rekonštruovať priestory severozápadnej časti Hradného paláca. Vybudovať by sa mali kompletne vstupné priestory s centrálnou šatňou a hygienickými zariadeniami. Upraviť by sa mali aj reprezentačné priestory v duchu barokového slohu.
V druhej etape sa plánuje rekonštrukcia juhozápadnej a východnej časti, vrátane slávnostného barokového schodiska. Počas tretej etapy by mal prísť na rad suterén juhovýchodnej a severnej časti Hradného paláca a barokový záhradný pavilón - Oranžéria.
Zrekonštruovať by sa mala aj fasáda paláca. Posledná etapa rekonštrukcie hradu by sa mala podľa plánov skončiť v októbri 2009. Celkové náklady boli podľa cenovej úrovne v roku 2001 vypočítané na vyše 800 miliónov korún.