BRATISLAVA - Úpravy pravidiel, ktoré priniesol na slovenské vozovky od dnešného dňa nový cestný zákon, vraj v doprave výrazný prevrat neurobia, ale zvýšené pokuty môžu na mnohých dopadnúť pritvrdo. Príliš netreba veriť ani sľubom, že "mafiáni" sa už postihom nevyhnú, hodnotili zmeny niekoľko hodín od začiatku ich platnosti bratislavskí vodiči.
Ministerstvo vnútra naopak očakáva, že aj prostredníctvom tvrdšieho postupu proti agresívnym šoférom policajti zvýšia bezpečnosť cestujúcich. "Je to vec zvyku," reagoval na zníženú povolenú rýchlosť v obciach, povinnosť motoristov svietiť počas celého roka a ďalšie novinky Bratislavčan Ľubo. Mnohí ľudia už navyše podľa neho viaceré pravidlá poznajú z ciest do zahraničia.
Nárast výšky pokút, keď najvyššia stúpla na 1300 eur (39.163,80 Sk) z 497,91 eur (15.000 Sk), však môže spôsobiť menej majetným vážne problémy, poznamenal. Priemerný plat v krajine v treťom štvrťroku minulého roka predstavoval 21.226 korún (704,57 eura).
Výška pokút sa nepozdávala ani taxikárovi Jozefovi. "Na naše platy sú trošku veľké," zhrnul. Naopak námietky nemal proti tomu, že v mestách a obciach sa už môže, okrem diaľničných úsekov, jazdiť rýchlosťou najviac 50 kilometrov za hodinu a nie "šesťdesiatkou", ako doposiaľ.
Bude to bezpečnejšie pre chodcov, dodala začínajúca vodička Daniela, nepredpokladá však, že ju budú všetci striktne dodržiavať. Minister vnútra Robert Kaliňák v piatok presviedčal, že šoféri rešpektujúci pravidlá sa nemajú prečo vyšších pokút obávať.
Trest za porušenie predpisov si navyše budú môcť odpracovať formou verejnoprospešných služieb. Naopak vodičov, ktorí jazdia nebezpečne a neohľaduplne bude "naháňať" špeciálny tím, ktorý vraj nepodplatia ani majetní a vplyvní ľudia, tvrdil minister.