BRATISLAVA - Všetky plánované diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku sa budú môcť začať stavať bez dohody s majiteľmi pozemkov alebo ešte pred ich vyvlastnením. Rozšírenie zoznamu úsekov, pri ktorých chce vláda Roberta Fica urýchliť prípravu výstavby, dnes presadila v parlamente koaličná väčšina. Vlastníci, ktorí budú ochotní predať parcelu pod chystanú cestu, dostanú výhodnejšiu cenu ako pri nedobrovoľnom zabratí súkromnej pôdy. Opozícia považuje zmeny za protiústavné.
Koalícia zdôvodnila úpravy v zákone snahou čo najrýchlejšie dobudovať diaľničnú sieť. Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho by totiž plánované cesty mali viesť cez pozemky asi 80.000 terajších vlastníkov a prax údajne ukázala, že pri platnosti terajších pravidiel by bolo potrebných na dohody s majiteľmi niekoľko rokov.
V minulosti sa objavili prípady, keď stavbu diaľnic brzdili napríklad protesty obyvateľov, ktorí mali domy či byty v blízkosti pripravovaných ciest. Pravdepodobne najznámejšími boli protesty v Považskej Bystrici, kadiaľ doposiaľ ako cez jediné mesto na trase medzi Bratislavou a Žilinou nevedie diaľnica.
Po zmenách, ktoré dnes parlament schválil, už bude možné bez vyvlastnenia budovať diaľnice nielen na asi 150 kilometroch, kde by sa mali stavať prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty), ale aj na ostatných úsekoch. Pôjde napríklad o majetkovo nevysporiadané pozemky plánovanej cesty R2 z Trenčína cez Prievidzu, Zvolen, Rožňavu až do Košíc, či úseku Nitra-Topoľčany-Prievidza. Celkovo sa zoznam rozšíril o viac ako desať cestných ťahov.
Na úsekoch, ktoré sú zaradené do špeciálneho režimu, bude mať štát predkupné právo na pozemky. To znamená, že vlastníci budú povinní v prípade predaja svoje parcely ponúknuť prednostne štátu. Kabinet tak chce zamedziť špekulatívnym prevodom pozemkov v čase prípravy diaľnic. Poslanci podporili aj návrh, aby vlastník pozemku, ktorý sa so štátom dohodne pred vyvlastnením, dostal za svoj majetok vyššie odstupné.
Opoziční poslanci označili zmeny za protiústavné, pretože podľa nich neprimerane obmedzujú vlastnícke práva.
Zámer stavať diaľnice na nevysporiadaných pozemkoch by mal posúdiť Ústavný súd, na ktorý sa opozícia obrátila ešte pri pôvodnej zmene zákona s menším počtom úsekov plánovaných ciest.
V minulosti sa objavili prípady, keď stavbu diaľnic brzdili napríklad protesty obyvateľov, ktorí mali domy či byty v blízkosti pripravovaných ciest. Pravdepodobne najznámejšími boli protesty v Považskej Bystrici, kadiaľ doposiaľ ako cez jediné mesto na trase medzi Bratislavou a Žilinou nevedie diaľnica.
Po zmenách, ktoré dnes parlament schválil, už bude možné bez vyvlastnenia budovať diaľnice nielen na asi 150 kilometroch, kde by sa mali stavať prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty), ale aj na ostatných úsekoch. Pôjde napríklad o majetkovo nevysporiadané pozemky plánovanej cesty R2 z Trenčína cez Prievidzu, Zvolen, Rožňavu až do Košíc, či úseku Nitra-Topoľčany-Prievidza. Celkovo sa zoznam rozšíril o viac ako desať cestných ťahov.
Na úsekoch, ktoré sú zaradené do špeciálneho režimu, bude mať štát predkupné právo na pozemky. To znamená, že vlastníci budú povinní v prípade predaja svoje parcely ponúknuť prednostne štátu. Kabinet tak chce zamedziť špekulatívnym prevodom pozemkov v čase prípravy diaľnic. Poslanci podporili aj návrh, aby vlastník pozemku, ktorý sa so štátom dohodne pred vyvlastnením, dostal za svoj majetok vyššie odstupné.
Opoziční poslanci označili zmeny za protiústavné, pretože podľa nich neprimerane obmedzujú vlastnícke práva.
Zámer stavať diaľnice na nevysporiadaných pozemkoch by mal posúdiť Ústavný súd, na ktorý sa opozícia obrátila ešte pri pôvodnej zmene zákona s menším počtom úsekov plánovaných ciest.