BRATISLAVA - Žiaci sa od septembra napriek spustenej školskej reforme nedočkajú výraznejších zmien vo vyučovaní.
Riaditelia viacerých základných škôl ČTK povedali, že na prípravu nových predmetov či spôsobov výučby bolo málo času, a tak školy siahajú po tom, čo učili v minulosti. Situácia by sa podľa nich mohla zlepšiť v nasledujúcich rokoch, učitelia však musia za svoju prácu dostávať viac peňazí a do tried je nevyhnutné dostať viac mladých pedagógov.
"Osemdesiat percent učiteľov je vyhorených a starého psa novým kúskom nenaučíš," naznačil bariéry reformy vzdelávania riaditeľ základnej školy v Brusne neďaleko Banskej Bystrice Alexander Šabo. Ťažko očakávať, že dokážu naplniť niekoľko vyučovacích hodín, ktorých obsah si môžu školy určiť sami, niečím iným, než učili doposiaľ, dodal.
Na prípravu takzvaných školských vzdelávacích programov mali pedagógovia navyše len niekoľko mesiacov, pretože návody, ako ich majú tvoriť, zverejnilo vedenie rezortu až v druhej časti predchádzajúceho školského roka. "Boli dovolenky, ľudia boli vyčerpaní po školskom roku. Tí, ktorí to schválili, nebrali ohľad na ostatných," posťažoval sa riaditeľ banskobystrickej školy na Golianovej ulici Stanislav Kútik. Školský vzdelávací program, podľa ktorého budú od septembra musieť učiť, preto dokončujú v týchto dňoch, poznamenal.
Výhodu majú školy, ktoré sa začali špecializovať na niektoré predmety už v predchádzajúcich rokoch, vyplýva z vyjadrenia riaditeľky základnej školy na Nádražnej ulici v Partizánskom Aleny Kaufmanovej. "Budeme postupovať podľa tradície, ktorú máme. Sústreďujeme sa na výučbu cudzích jazykov, najmä angličtiny a šport," zhrnula.
Niektorí učitelia sú presvedčení, že príprave kvalitnejších školských vzdelávacích programov zabránili čiastočne aj tvorcovia učiva povinného pre všetky školy.
Predmetom síce ubrali hodiny, ale z učiva nevypustili dostatočné množstvo učiva. "Na doučovanie neprebranej látky budeme nútení využiť školský vzdelávací program," poznamenal Kútik. Školy s vyučovacím jazykom maďarským zase využijú ponúknutý priestor najmä na výučbu maďarského jazyka, ktorý ministerstvo školstva v povinnom učive obmedzilo. "Maďarčina tam určite bude figurovať," zhrnul predseda Zväzu maďarských pedagógov László Pék.
Ministerstvo školstva čelilo výhradám voči reforme vzdelávania, ktorá by mala priniesť modernejšie spôsoby vyučovania. Kritici ministrovi Jánovi Mikolajovi vyčítali napríklad, že sa so spustením reformy príliš ponáhľa. Mikolaj oponoval, že zmeny sa aj tak budú do škôl dostávať mnoho rokov a žiadne čakanie by školám nepomohlo, aby sa na ne pripravili.
Ku kritikom reformy vzdelávania sa však nepriamo nedávno pripojili aj školskí odborári. Tí pohrozili štrajkom, ak vláda zvýšené nároky na prácu učiteľov nevyváži aj výraznejším rastom ich platov.
"Osemdesiat percent učiteľov je vyhorených a starého psa novým kúskom nenaučíš," naznačil bariéry reformy vzdelávania riaditeľ základnej školy v Brusne neďaleko Banskej Bystrice Alexander Šabo. Ťažko očakávať, že dokážu naplniť niekoľko vyučovacích hodín, ktorých obsah si môžu školy určiť sami, niečím iným, než učili doposiaľ, dodal.
Na prípravu takzvaných školských vzdelávacích programov mali pedagógovia navyše len niekoľko mesiacov, pretože návody, ako ich majú tvoriť, zverejnilo vedenie rezortu až v druhej časti predchádzajúceho školského roka. "Boli dovolenky, ľudia boli vyčerpaní po školskom roku. Tí, ktorí to schválili, nebrali ohľad na ostatných," posťažoval sa riaditeľ banskobystrickej školy na Golianovej ulici Stanislav Kútik. Školský vzdelávací program, podľa ktorého budú od septembra musieť učiť, preto dokončujú v týchto dňoch, poznamenal.
Výhodu majú školy, ktoré sa začali špecializovať na niektoré predmety už v predchádzajúcich rokoch, vyplýva z vyjadrenia riaditeľky základnej školy na Nádražnej ulici v Partizánskom Aleny Kaufmanovej. "Budeme postupovať podľa tradície, ktorú máme. Sústreďujeme sa na výučbu cudzích jazykov, najmä angličtiny a šport," zhrnula.
Niektorí učitelia sú presvedčení, že príprave kvalitnejších školských vzdelávacích programov zabránili čiastočne aj tvorcovia učiva povinného pre všetky školy.
Predmetom síce ubrali hodiny, ale z učiva nevypustili dostatočné množstvo učiva. "Na doučovanie neprebranej látky budeme nútení využiť školský vzdelávací program," poznamenal Kútik. Školy s vyučovacím jazykom maďarským zase využijú ponúknutý priestor najmä na výučbu maďarského jazyka, ktorý ministerstvo školstva v povinnom učive obmedzilo. "Maďarčina tam určite bude figurovať," zhrnul predseda Zväzu maďarských pedagógov László Pék.
Ministerstvo školstva čelilo výhradám voči reforme vzdelávania, ktorá by mala priniesť modernejšie spôsoby vyučovania. Kritici ministrovi Jánovi Mikolajovi vyčítali napríklad, že sa so spustením reformy príliš ponáhľa. Mikolaj oponoval, že zmeny sa aj tak budú do škôl dostávať mnoho rokov a žiadne čakanie by školám nepomohlo, aby sa na ne pripravili.
Ku kritikom reformy vzdelávania sa však nepriamo nedávno pripojili aj školskí odborári. Tí pohrozili štrajkom, ak vláda zvýšené nároky na prácu učiteľov nevyváži aj výraznejším rastom ich platov.