BRATISLAVA - Už viac než dva mesiace platí vo vlakovej doprave na Slovensku nový grafikon. Priblížime vám, ako sa viaceré výrazné zmeny prejavili priamo v praxi.
Od 15. decembra 2024 zaviedla Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) novinky, z ktorých dnes profitujú najmä cestujúci. Medzi jednu z najdôležitejších patrilo zavedenie hodinového spojena na severnej trase Košice – Žilina – Bratislava.
Až 32 vlakov denne z Bratislavy do Košíc
Väčšina cestujúcich na severnej trase Košice – Žilina – Bratislava už predtým využívala expresy TATRAN, ktoré pred dvoma rokmi zrýchlili. Expresy prepravujú priemerne 1 047 ľudí na spoj. ZSSK ročne prepraví viac ako 70 miliónov cestujúcich a pridanie expresov vytvára potenciál pre ďalších 2,5 milióna.
Vlaky z hlavného mesta do metropoly východu a zároveň aj v opačnom smere v súčasnosti premávajú každú hodinu, vďaka čomu sa zvýšil počet diaľkových spojov z 22 na 32 denne. Výhodou je lepšie rozloženie pasažierov vo vlakoch vďaka väčším možnostiam výberu času cestovania.
Spoľahlivosť sa výrazne zlepšila
Nové urýchlené expresy KRIVÁŇ spravia trasu medzi Bratislavou a Košicami za menej ako 5 hodín. Expresy TATRAN prejdú trasu za 5 hodín a 26 minút so 17 zastávkami.
Odchody vlakov každú hodinu sa ukázali ako správny ťah. Od polovice decembra do konca januára došlo k výraznému poklesu meškaní. V porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho grafikonu sa počet vlakov, ktoré meškali viac ako päť minút, znížil približne o štvrtinu.
Nová linka z Bratislavy do Nitry a ďalšie nové spoje
Novinkou v grafikone je navýšenie spojov - denne ich jazdí až o 70 viac. Celkový počet vzrástol z 1 741 na 1 818, z toho je v diaľkovej doprave 428 vlakov a v prímestskej a regionálnej doprave 1 390 vlakov. ZSSK navyše rozširuje priame spojenia aj v ďalších regiónoch Slovenska.
Vznikla dlhodobo očakávaná priama linka medzi Bratislavou a Nitrou. Cesta medzi týmito dvomi mestami trvá 1 hodinu a 37 minút. 18 vlakov, ktoré premávajú denne, stoja aj v Hlohovci, Trnave a v Pezinku. Na južnej trase Košice – Lučenec – Zvolen je zavedený dvojhodinový takt a posilnili sa spoje z Prievidze do Bratislavy.
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%
Hodinové spoje medzi Banskou Bystricou a Zvolenom premávajú už aj cez víkendy. Košice sú lepšie prepojené s Prešovom, Popradom či Lipanmi, pričom cestujúci z východného Slovenska majú prípoje na diaľkové vlaky do Bratislavy. Trnavčania získali priame spojenie s Kútmi bez prestupu v Senici a do Galanty môžu počas pracovných dní cestovať každú hodinu.
Potešenie pre turistov, viac vlakov do Prahy či Viedne
ZSSK rozšírila spojenia aj do Slovenského raja, kde vlaky na linke Banská Bystrica – Margecany premávajú počas zimnej a letnej sezóny každý deň. Viac vlakov jazdí na severe Slovenska, konkrétne medzi Žilinou a Trenčínom, tiež aj medzi Liptovským Mikulášom a Vrútkami.
Na linke Bratislava – Praha pribudli dva nové EuroCity vlaky, na trase Bratislava – Viedeň bude 12 nových spojení po ukončení výluky v Marcheggu zhruba v polovici roka 2025. Slovensko je zároveň ešte lepšie prepojené s Ukrajinou. Na trase Košice – Čop premávajú nové vlaky s priamymi vozňami až z/do Bratislavy. V Čope môžu cestujúci prestúpiť na vlak Ukrajinských Železníc (UZ) do Kyjeva.
S cestovaním vám pomôže nový webový portál
Pre ešte lepší prehľad a uľahčenie cestovania spustila ZSSK nový webový portál vlaky.sk, kde nájdete všetky potrebné informácie. Dve zmeny v grafikone sa udiali už aj v roku 2025. Od 3. februára došlo k posilneniu vlakových spojov na trati Bratislava – Kúty. ZSSK zareagovala aj na vysoký záujem o cestovanie na východnom Slovensku a navýšila kapacity vlakov na trase Košice – Prešov – Lipany.
VIAC O VLAKOVEJ DOPRAVE NA SLOVENSKU
Advertoriál pripravený v spolupráci so ZSSK.