Piatok22. november 2024, meniny má Cecília, zajtra Klement

Problémy s prehusťovaním dopravy má odstrániť nový zákon

BRATISLAVA - Jeho návrh pripravilo hlavné mesto Bratislava s podporou primátorov krajských miest. Potvrdili to Katarína Uhrinová z Kancelárie primátora Bratislavy i generálny sekretár Únie miest Slovenska Marián Minarovič.

Právna úprava má umožniť miestnym samosprávam regulovať problémy s prehusťovaním dopravy na miestach so zvýšenou investičnou výstavbou a miestach, kde sa sústreďuje väčšie množstvo ľudí a dopravných prostriedkov. Sú to napríklad veľké obchodné centrá, bytové domy a polyfunkčné objekty.

Pôvodné architektonické a urbanistické riešenia miest v minulosti nepočítali s tak intenzívnym rozvojom dopravy a výstavbou nových objektov, tvrdia navrhovatelia zákona. Návrh predpokladá, že stavebník, ktorý získa právoplatné stavebné povolenie na stavbu, súčasťou ktorej je minimálne desať odstavných a parkovacích stojísk, bude zaťažený osobitným druhom miestneho poplatku. Jednorazovo by ho mala platiť fyzická alebo právnická osoba vo výške 10-tisíc korún (331,9 €) za jedno odstavné alebo parkovacie miesto.

Použitie výnosu a spôsob jeho vyberania má spočívať na vôli konkrétnej obce a mesta. Budú si tiež môcť určiť, koho od poplatku oslobodia. Podľa navrhovateľov to môžu napríklad byť budovy škôl, nemocnice či zariadenia poskytujúce sociálne služby. Cieľom zákona je získať finančné prostriedky na riešenie problémov v doprave a regulácia intenzívnej výstavby podľa miestnych podmienok. Podľa primátora Bratislavy Andreja Ďurkovského by hlavné mesto mohlo na poplatkoch ročne získať približne 150 miliónov korún (4,979 mil. €).

"Finančné prostriedky budú využité na zlepšenie dopravnej situácie a jej kvality v meste," zdôraznil. Podľa údajov zo začiatku roka eviduje Bratislava v centre mesta okolo 3 200 parkovacích miest v uliciach a 1 400 v garážach. Ďalších 11 500 sa nachádza v parkovacích domoch alebo na parkoviskách, vrátane obchodných centier, uviedla Uhrinová. Agentúra SITA dnes emailom oslovila aj ostatných sedem krajských miest. Na otázku, aký majú pohľad primátori miest na návrh tohto zákona, zareagovali iba z Prešova.

"Tento zákon dokáže efektívne reagovať na stavebný boom, teda na stavebné aktivity, ktoré súvisia s obrovským využívaním a teda aj poškodzovaním miestnych komunikácií," uvádza v stanovisku mesta hovorca primátora Prešova Michal Kaliňák. Príjem, ktorý by mohlo mesto získať z poplatku, by podľa Kaliňáka využili v meste na riešenie dopravných problémov.
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu