BRATISLAVA - Do redakcie Topiek sa ozval zákazník, ktorého rozhorčila nepresnosť v reklame známeho e-shopu Alza. Konkrétne ide o televíznu reklamu na kávovar, ktorý bol propagovaný za cenu 584 eur. Avšak, tento produkt našiel zákazník na stránke obchodu v skutočnosti ponúkaný za 629,90 eur, teda takmer o 46 eur drahšie.
"Reklama išla na TV JOJ 7.12.2024 o 18:10h. Žiaľ, reálne sa tento tovar predáva za inú cenu ako bolo v reklame. Podľa mojej komunikácie s Alzou nemajú tento tovar v ponuke a nikdy ho ani v tejto cene nepredávali. Týmto sa podľa mňa jedná o jasné klamstvo a zavádzanie zákazníka," napísal nám rozhorčený Branislav, ktorý pripojil aj fotografie ako dôkaz.
Reakcia Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI)
Na základe podnetu od nášho čitateľa sme sa obrátili na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), ktorá vykonáva dohľad nad dodržiavaním zákona o ochrane spotrebiteľa. Z odpovede SOI vyplýva, že reklama, ktorá bola predmetom sťažnosti, mohla odkazovať na dva rôzne typy kávovarov. "Na základe lustrácie online rozhrania obchodníka ALZA, sa kávovar De Longhi Dinamica Plus s kódom ALZADNI10 za cenu 584 Eur v ponuke na predaj nenachádzal a preto nebolo možné obchodnú praktiku obchodníka bez vykonania kontroly preveriť," uvádza SOI.
Vzhľadom na tento fakt SOI rozhodla, že podnet bude postúpený na Inšpektorát SOI v Bratislave, ktorý vykoná podrobnejšiu kontrolu. SOI však zároveň zdôraznila, že nemá právomoc rozhodovať o súkromnoprávnych nárokoch spotrebiteľa, ako je nárok na kúpu tovaru za pôvodnú cenu. Tieto nároky môže riešiť len príslušný súd, ktorý bude rozhodovať o vzniku škody alebo náhrade škody, pokiaľ bude existovať preukázaná príčinná súvislosť medzi konaním obchodníka a škodou.
Ako postupovať v prípade podobných problémov?
Slovenská obchodná inšpekcia uvádza, že v prípade, ak zákazník považuje konanie obchodníka za nezákonné, môže podať žalobu na súd, ktorý rozhodne o jeho právach a nárokoch na náhradu škody. V prípade porušenia právnej povinnosti, vzniknutej škody a preukázania príčinnej súvislosti, môže spotrebiteľ požadovať náhradu škody.
SOI zároveň odporúča zákazníkom, aby si vždy uchovávali všetky doklady a komunikáciu s predajcom. V prípade potreby sa môžu obrátiť na príslušné orgány alebo právnika, ktorý im pomôže riešiť vzniknutý problém.
V tejto súvislosti sme o vyjadrenie požiadali aj e-shop Alza, pričom na ich reakciu čakáme. Reakciu do článku doplníme, keď ju obdržíme.