BRATISLAVA - Automatizovaný systém riadenia mestskej cestnej dopravy, ktorý on-line riadi dopravu na križovatkách v širšom centre Bratislavy prostredníctvom semaforov, rozšírili o ďalšie štyri kamery.
Nainštalované sú na križovatkách Schneidra Trnavského - Harmincova, Lamačská - Harmincova, Bajkalská - Prievozská a križovatky na Hodžovom námestí. "Dokončili sme tým tretiu etapu výstavby automatizovaného systému riadenia," povedala dnes pre novinárov riaditeľka spoločnosti Generálny investor Bratislavy Jarmila Tvrdá. Dopravnú situáciu najmä v riadenej doprave tak monitoruje 28 kamier. Náklady na realizáciu projektu dosiahli 71,6 milióna korún.
Podľa riaditeľa spoločnosti Nope a.s. Petra Nováka tento digitálny systém uľahčuje riadenie dopravy a nápomocným je najmä pre políciu. "Nápomocným je najmä pri riešení kolíznych situácií. Na policajnom dispečingu tu na mieste môžu riadiť dopravu. Ak sa stane nehoda, môžu predĺžiť alebo skrátiť zelenú na semaforoch a zabezpečiť tak plynulejší prechod križovatkami," povedal. Pod dohľadom sú podľa neho tie najdôležitejšie, kritické či frekventované križovatky. Pokrývajú napríklad aj mosty Apollo, Lafranconi a Prístavný most.
Na dopravnú situáciu na cestách v Bratislave dohliadajú v súčasnosti dva dispečingy, jeden patrí pod magistrát - na Špitálskej ulici, druhý Národnej diaľničnej spoločnosti - na Domkárskej ulici. "Obe strediská sú medzi sebou prepojené, vymieňajú si informácie, no každý si hľadí svoje priority," konštatoval Novák. Znamená to, že napríklad na dispečingu, ktorý patrí pod mesto, môžu sledovať záznamy z kamier monitorujúcich situáciu na diaľnici či v tuneli Sitina a naopak, NDS môže sledovať záznamy z mestských križovatiek.
Obraz z kamier zo strediska na Špitálskej ulici v budove Krajského riaditeľstva PZ majú k dispozícii aj na oddelení cestovného hospodárstva na bratislavskom magistráte, môžu sledovať situáciu na cestách, nemôžu však nijako zasahovať či ovplyvňovať. "Pomôže to napríklad pri sledovaní situácie na cestách počas zimy, v akom stave sú cesty, či sú zjazdné a podobne," vysvetlila hovorkyňa bratislavského magistrátu Eva Chudinová.
V meste je nainštalovaných 28 kamier, pod NDS patria kamery nainštalované na diaľnici, tých je 38, a v tuneli Sitina, ktorých je 57. Prvá cestná svetelná signalizácia v Bratislave bola zriadená na križovatke Kamenné námestie v roku 1953. Modernizácia svetelne riadených križovatiek sa začala v roku 1969 križovatkou Račianske mýto. Prvá koordinácia križovatiek sa uskutočnila medzi križovatkami Račianske mýto a Hlavnou stanicou v roku 1970.
Podľa riaditeľa spoločnosti Nope a.s. Petra Nováka tento digitálny systém uľahčuje riadenie dopravy a nápomocným je najmä pre políciu. "Nápomocným je najmä pri riešení kolíznych situácií. Na policajnom dispečingu tu na mieste môžu riadiť dopravu. Ak sa stane nehoda, môžu predĺžiť alebo skrátiť zelenú na semaforoch a zabezpečiť tak plynulejší prechod križovatkami," povedal. Pod dohľadom sú podľa neho tie najdôležitejšie, kritické či frekventované križovatky. Pokrývajú napríklad aj mosty Apollo, Lafranconi a Prístavný most.
Na dopravnú situáciu na cestách v Bratislave dohliadajú v súčasnosti dva dispečingy, jeden patrí pod magistrát - na Špitálskej ulici, druhý Národnej diaľničnej spoločnosti - na Domkárskej ulici. "Obe strediská sú medzi sebou prepojené, vymieňajú si informácie, no každý si hľadí svoje priority," konštatoval Novák. Znamená to, že napríklad na dispečingu, ktorý patrí pod mesto, môžu sledovať záznamy z kamier monitorujúcich situáciu na diaľnici či v tuneli Sitina a naopak, NDS môže sledovať záznamy z mestských križovatiek.
Obraz z kamier zo strediska na Špitálskej ulici v budove Krajského riaditeľstva PZ majú k dispozícii aj na oddelení cestovného hospodárstva na bratislavskom magistráte, môžu sledovať situáciu na cestách, nemôžu však nijako zasahovať či ovplyvňovať. "Pomôže to napríklad pri sledovaní situácie na cestách počas zimy, v akom stave sú cesty, či sú zjazdné a podobne," vysvetlila hovorkyňa bratislavského magistrátu Eva Chudinová.
V meste je nainštalovaných 28 kamier, pod NDS patria kamery nainštalované na diaľnici, tých je 38, a v tuneli Sitina, ktorých je 57. Prvá cestná svetelná signalizácia v Bratislave bola zriadená na križovatke Kamenné námestie v roku 1953. Modernizácia svetelne riadených križovatiek sa začala v roku 1969 križovatkou Račianske mýto. Prvá koordinácia križovatiek sa uskutočnila medzi križovatkami Račianske mýto a Hlavnou stanicou v roku 1970.