BRATISLAVA – Bývalé vedenie finančnej správy vypovedalo zmluvy na informačné systémy, ktoré ročne zabezpečujú výber daní vo výške 800 miliónov eur. Urobilo tak bez toho, aby mali iných dodávateľov či vlastný systém. Čokoľvek sa dnes so systémom stane, finančná správa je v pasci. Navyše jeden z najväčších dodávateľov IT systému finančnú správu žaluje, že zamestnanci nelegálne skopírovali ich know how a žiada milióny eur. Čo bude ďalej? Je ohrozený výber daní? Ako budú vyberať nové dane účinné od 1.1.2025? Zvládne finančná správa kybernetické útoky? Prečo budovy daňovákov predstavujú bezpečnostné riziko? Viac v rozhovore prezradil prezident Finančnej správy SR Jozef Kiss.
Čo je najväčším problémom finančného riaditeľstva a daňových úradov? Je to zastaralý informačný systém?
- Informačné systémy sú asi najväčší problém, ktorý finančná správa má. Informačné systémy sú tie, na ktorých stojí výber daní a cla. Z pohľadu obsahu a rozsahu dát, ktoré máme v správe a z pohľadu objemu peňazí, ktoré vyberáme, dovolím si povedať, že sme najväčšia IT firma a najväčšia finančná inštitúcia na Slovensku. Ak nestojíme na pevných nohách v otázke informačných systémov, sú s tým spojené veľké riziká. Nedávno sme boli na výbore pre financie a rozpočet a predložili sme detailnú správu o tom, v akom stave sú informačné systémy.
V akom stave sú?
- Výsledok je veľmi nelichotivý. V niektorých oblastiach nám naozaj hrozí riziko, že bude obmedzená možnosť výberu nových spotrebných daní.
Ako dlho tento stav na finančnej správe pretrváva? Riešilo to bývalé vedenie?
- Tento problém je minimálne od roku 2020, kedy nastal taký fenomén v celej štátnej správe, aby sa všetci IT dodávatelia okresali z pohľadu nákladov. Cieľ bol: Poďme im rušiť zmluvy a budeme si to robiť sami. Zažil som to aj v predošlom zamestnaní. Je to veľmi zlý krok, pokiaľ nemáte pripravený plán B. Môžete vypovedať zmluvy, ktoré sú ekonomicky nevýhodné. To nerozporujem, lebo skutočne niektoré zmluvy boli nevýhodné a predražené. Štát platil zbytočne veľa peňazí. Na druhej strane, ak zmluvu vypoviete, musíte mať pripravenú alternatívu, ako zabezpečíte chod inštitúcie. A keď hovoríme o finančnej správe, tak posledné tri roky sa spravil len krok A. Vypovedali sa zmluvy a systémy zostali bez podpory a možnosti rozvoja. Nielen niektorí poslanci, ale aj bývalé vedenie zľahčuje situáciu. Máme systém, ktorý je kľúčový pre výber daní, v ktorom vyberieme ročne 800 miliónov eur. Čokoľvek sa stane, systém vypadne na dve minúty, nemáme alternatívu, ako a s kým systém opraviť, lebo nemáme platnú zmluvu. Máme novú legislatívu na spotrebné dane. Od 1.1.2025 má byť účinná daň z tabakových výrobkov a sladených nápojov. Máme začať vyberať túto daň, no nevieme v systéme implementovať veci, lebo nemáme oprávnenie. Nevlastníme zdrojové kódy, nemáme majetkové práva. Jediné, čo máme, je, že môžeme užívať licenciu.
Čo robilo bývalé vedenie?
- V tomto neurobilo absolútne nič a nechalo to dospieť do takého stavu, v akom sme dnes. Bagatelizovanie situácie od ľudí, ktorí mali prijať opatrenia, je zarážajúce.
Prečo sa to dostalo až do takéhoto stavu? Ako argumentujú vaši podriadení?
- Jednoznačne tvrdia, že to bolo rozhodnutie bývalého vedenia, ktoré nemalo racionálny základ. Všetko sa robilo bez dopadových analýz. Prijali sa len rozhodnutia, ktoré vystavujú štát veľkému riziku. Nebavíme sa len o systéme na kontrolné známky a spotrebné dane. Finančná správa má 60 informačných systémov. Deväť je hlavných, ktoré zabezpečujú výber a správu daní. Nechápem dvojitý prístup bývalého vedenia. Pri systéme eKasa sa podpisovali dodávateľom dodatky a pri systéme na kontrolné známky sa dodatky nepodpisovali. Chápem, že dodávateľom je exponovaná spoločnosť, ktorá v minulosti spôsobila problémy finančnej správe. Ak niekto porušil zákon, nech za to nesie zodpovednosť. Treba si uvedomiť, že je to jediný informačný systém, ktorý na finančnej správe máme a na ňom stojíme. Nemáme inú alternatívu a za posledné obdobie predchádzajúceho vedenia a vlády sa žiadne kroky nespravili na to, aby sa finančná správa od spomínaných dodávateľov oslobodila.
Aké je teraz riešenie celej situácie? Pokračovať s dodávateľom, ktorému bola vypovedaná zmluva?
- Bohužiaľ, inú možnosť ani nemáme. Do tejto situácie nás dostalo bývalé vedenie finančnej správy a ministerstva financií. Jednoznačne musím povedať, že ak by sa naozaj zaoberali aj krokom B, tak by sme v tejto situácií neboli. Vykazovať úspory cez zrušenia zmlúv o podpore a vývoji, tak si len podkopávate nohy. Je to ako s poistkou na dom. Môj kolega to správne povedal. Máte jeden dom, v ktorom bývate. Šetríte tak, že si na ňom neuzavriete poistku a dom vám môže zhorieť. Čo budete potom robiť? Presne v takejto situácií sme my. Sme odkázaní rokovať so súčasným vlastníkom systémov. Nemáme inú možnosť. Nemôžeme osloviť nikoho iného, lebo nikto iný za pár mesiacov nedokáže vyvinúť taký istý systém. Nikto iný nedokáže prísť s alternatívou. Rokovať s exponovaným dodávateľom je jediná možnosť, ktorú máme.
Podpísali ste s ním už dodatky?
- Zachytil som túto informáciu, ale nie je to pravda. My s dodávateľom len rokujeme a budem rád, ak prídeme k záveru, že štát nebude ohrozený z pohľadu výberu daní a ciel. Toto si naozaj nechcem zobrať na zodpovednosť. Ak by sme sa dostali do situácie, že neviem implementovať nové dane, prídeme v prvom roku hneď o 200 miliónov eur. To sú veľké riziká, o ktorých sa rozprávame. Pre mňa je to oveľa väčšie finančné riziko, ako reputačné.
Čiže záver je, že budete podpisovať dodatky s firmou, ktorá má vypovedané zmluvy a ešte sa s ňou aj súdite?
- Táto firma žaluje finančnú správu pre porušenie autorských práv a autorského zákona. Žaluje nás pre neoprávnené vstupy do systému. Bavíme sa o niekoľko miliónových škodách, ktoré nám hrozia. Môžem to potvrdiť. Aj analýza, ktorú sme si dali urobiť, jednoznačne potvrdila, že niektoré systémy, ktoré táto firma dodávala, boli finančnou správou a jej zamestnancami odkopírované bez súhlasu majiteľa systému. Je to v rozpore so zákonom. Uvidíme, ako žaloby dopadnú. Musíme rátať s tým, že súdny spor môžeme prehrať. Pre mňa je to neakceptovateľný stav. Paradoxné je, že to nie je jediná firma. Je viac dodávateľov IT systémov, ktorým od roku 2020 boli robené daňové kontroly a spravené daňové doruby. Následne sa s tými firmami rokovalo, aby previedli majetkové práva a zdrojové kódy na finančnú správu a riaditeľstvo. Príde mi to vysoko neštandardné. Dokonca v niektorých prípadoch sú voči týmto spoločnostiam aj daňové exekučné konania. Závažné zistenie je, že s jedným subjektom bola uzatvorená len ústna dohoda o tom, ako sa bude exekúcia splácať. Neboli im zablokované všetky účty, čo je v rozpore s exekučným poriadkom a so zákonom. Nerozumiem tomu. Aj takéto veci musíme napraviť, aby boli v súlade s zákonom.
Ústna dohoda?
- Áno. V zmysle, že budete nám platiť 40-tisíc eur mesačne a ostatné peniaze, ktoré pošleme, si môžete použiť pre svoju potrebu. Toto je pre mňa nepochopiteľné.
Nie je riešením aj mimosúdne rokovanie?
- V niektorých prípadoch to bude možné.
- Je finančná správa v bezpečí pred kybernetickými útokmi?
- Vie garantovať fungovanie finančnej správy? Je schopná vyberať dane a clo tak, aby naplnila štátny rozpočet?
- V akom stave prebral budovy, v ktorých sídlia daňové úrady? Je pravdou, že niektoré nevyhovujú bezpečnostným požiadavkám?
- Dotkne sa požiadavka na zníženie počtu úradníkov aj finančnej správy?
- Presťahuje celú finančnú správu do Bratislavy alebo ju ponechá v Banskej Bystrici?
Odpovede aj na tieto otázky nájdete vo VIDEOROZHOVORE: