BRATISLAVA - Slováci si banku vyberajú podľa výšky mesačného poplatku za vedenie bežného účtu. Za najdôležitejší faktor ju považujú viac ako dve tretiny (68%) klientov bánk. Tretina (32%) opýtaných na svojej banke oceňuje najmä to, že nemá žiadne, prípadne má len nízke poplatky za vedenie účtu. Ďalšia viac ako štvrtina (25%) si najviac cení modernú mobilnú aplikáciu, ktorá sa ľahko ovláda a má mnoho užitočných funkcionalít. Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus, ktorý zrealizovala pre mBank.
Slováci berú do úvahy pri výbere banky aj kvalitný internet banking. Ten je kľúčový pre 35 % klientov bánk, čo je v porovnaní s minulým rokov viac o 3%. Výška úrokovej miery je najdôležitejšia pre štvrtinu (26%) a moderná mobilná aplikácia na správu svojich financií je rozhodujúca pre 28% respondentov (v predchádzajúcom roku to bolo 24%) Z prieskumu ďalej vyplynulo, že na odporúčanie svojich priateľov, známych či členov rodiny sa spolieha 10% respondentov a veľkosť banky berie do úvahy 6% oslovených.
Čo si najviac cenia na banke?
Prieskum ukázal aj to, čo si klienti na svojej banke cenia najviac. Je to najmä skutočnosť, že nemá žiadne alebo len nízke poplatky za vedenie bežného účtu (32%), má výbornú mobilnú aplikáciu (25%) a kvalitný internet banking (25%). Medzi ďalšie prednosti banky patria kvalitné a spoľahlivé služby (24%), jej tradícia a dôveryhodnosť (20%) a ochotný, milý či príjemný personál (17%). Klienti ďalej oceňujú aj výhodné úroky na hypotéky či úvery (12%) a zavádzanie mobilných platobných technológií ako napríklad Google Pay, SwatchPAY! či Apple Pay (10%).
„Na svojej banke klienti viac-menej najčastejšie oceňujú žiadne alebo len nízke poplatky za vedenie účtu. Ich záujem o kontrolu nad vlastnými financiami potvrdzuje aj fakt, že až tri štvrtiny klientov (76%) vie presne, za aké služby a v akej výške platia poplatky vo svojej banke. V porovnaní s minulým rokom sa toto povedomie jemne zvýšilo o 3 percentuálne body (z pôvodných 73%). V čase vysokej inflácie a rastu životných nákladov budú klienti pravdepodobne obozretnejšie strážiť aj menšie výdavky z ich rodinných rozpočtov. Aj preto môže naberať na svojej dôležitosti práve faktor žiadnych alebo nízkych poplatkov spojených s vedením bežného účtu v banke,” konštatuje Martin Slosiarik, sociológ a riaditeľ agentúry Focus.
Najsilnejší dôvod na zmenu banky je nárast poplatkov za vedenie účtu
Pre viac ako polovicu (57%) Slovákov by bol výrazný nárast poplatkov za vedenie bežného účtu najsilnejším motívom na zmenu súčasnej banky. S odstupom nasledujú faktory ako atraktívnejšie podmienky finančných produktov v inej banke (30%) či neprehľadné a nespoľahlivé internetové bankovníctvo (16%).
Ďalšími dôvodmi, kvôli ktorým by klienti začali uvažovať nad zmenou banky sú zlé finančné výsledky banky (14%) či nepríjemný, neochotný personál (11%). Odradiť ich môžu aj chýbajúce služby či produkty (11%) alebo slabá mobilná aplikácia (10%). Približne 9% opýtaných by uvažovalo nad zmenou banky aj kvôli chýbajúcim moderným platobným technológiám ako napríklad Apple Pay či Google Pay.
Väčšina Slovákov je so svojou bankou spokojná
Z výsledkov prieskumu agentúry Focus pre mBank vyplynulo, že presný prehľad o službách a výške poplatkov vo svojej banke nemá takmer štvrtina (24%) klientov bánk. Zaujímavosťou je, že najvyšší prehľad (83%) o poplatkoch deklarujú vysokoškolsky vzdelaní respondenti. S nižším vzdelaním tento prehľad postupne klesá (SŠ s maturitou – 80%, ZŠ – 71%, SŠ bez maturity – 64%).
Väčšina Slovákov uvádza, že je so svojou hlavnou bankou spokojná. Svoju spokojnosť vyjadrilo až 94% opýtaných – z nich je veľmi spokojných 40% a skôr spokojných 54%. Celková spokojnosť klientov bánk tak zostáva takmer rovnaká ako v predchádzajúcom roku (93%). Na druhej strane ale výrazne narástol podiel veľmi spokojných klientov (z 33% v roku 2022 na 40% v aktuálnom prieskume). Naopak, nespokojnosť deklaruje 6% klientov bánk.
Reprezentatívny kvantitatívny online prieskum agentúry Focus pre mBank bol realizovaný v novembri 2023 medzi Slovákmi vo veku od 18 do 60 rokov, vzorku tvorilo 944 respondentov. Za hlavnú banku je v prieskume považovaná tá, v ktorej klienti majú svoj bežný účet – či už spoločný pre domácnosť alebo osobný.