BRATISLAVA - Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) zistila, že na bol na slovenskom trhu v ponuke pre spotrebiteľa ďalší výrobok, ktorý predstavuje riziko ohrozenia zdravia. Ide o elektrické vozidlo značky Hecht Motors, pri ktorom hrozia poranenia hlavy, trupu, krčnej chrbtice a tiež pomliaždenie končatín. Potenciálne je tiež nebezpečenstvo úrazu elektrickým prúdom.
Značka (obchodný názov výrobcu): HECHT MOTORS
Obchodná značka: Hecht Cosis
Typ: CP-1
Kategória vozidla: L1e-B
Značka typového schválenia: e9*168/2013*11263
Výrobcom vozidla je HK SHANSU TECHNOLOGY LIMITED a pôvodom je z Hong Kongu, Číny.
Príčiny nebezpečnosti a zistené technické nedostatky
- Brzdný účinok predného brzdového systému je nedostatočný, v prípade poruchy druhého brzdového systému vozidlo dostatočne nebrzdí.
- Brzdové obloženie na vozidle neodpovedá brzdovému obloženiu uvedenom v osvedčení o typovom schválení vozidla
- Kontrolka poruchy bŕzd je použitá pre signalizáciu aktivácie bŕzd - Kontrolka nesmie vyžarovať žiadne svetlo okrem situácie, keď hlási chybnú funkciu alebo stav vozidla, pre ktorý je určená.
- Indikovaná rýchlosť na rýchlomery je menšia než skutočná rýchlosť vozidla.
- Odometer nemá požadovaných 5 číslic (ukazuje len 4 číslice + jedno číslo "1", maximálna zobrazená hodnota môže byť 19999).
- Predpísaná farba kontroliek nie je dodržaná (všetky kontrolky sú zobrazené na monochromatickom displeji).
- Kontrolky sú na slnku nečitateľné.
- Pri priamom pohľade je displej zle čitateľný, z pohľadu vodiča sa všetko zdá ako aktívne.
- Vozidlo môže ísť na vlastní pohon neosvetlené.
- Bočné odrazky nie sú zaistené proti otáčaniu.
- Nainštalovaná bočné odrazové svetlo je iné ako v dokumentácií výrobcu.
- Limity širokopasmového a úzkopásmového elektromagnetického vyžarovania vozidla sú prekročené. Vozidlo môže ovplyvňovať elektrické/elektronické systémy ostatných vozidiel a zariadení.
- Vozidlo nie je dostatočne odolné voči elektromagnetickému žiareniu. Pri ožiarení elektromagnetickým poľom kolíše rýchlosť a dôjde k zastaveniu motoru, bliká displej, svetlá blikajú alebo zhasnú, mení sa stav nabitia.
- Limity širokopásmového elektromagnetického vyžarovania pri nabíjaní sú prekročené. Vozidlo pri nabíjaní môže ovplyvňovať elektrické/elektronické systémy a zariadenia.
- Limity emisií vysokofrekvenčného vedeného rušenia na AC napájacích vodičoch vozidla pri nabíjaní sú prekročené. Vozidlo pri nabíjaní môže ovplyvňovať elektrické/elektronické systémy a zariadenia.
- Vozidlo ide ihneď po otočení kľúča.
- Vodič nie je upozornený na aktívny stav možnej jazdy a ani na to, že je vozidlo stále v stave možnom okamžitej jazdy (pozn. vozidlo ide aj s vyklopeným stojanom, podľa dokumentácie by mal byť v stojane senzor).
- Vozidlo je schopné sa nečakane rozbehnúť bez toho, aby to vodič očakával alebo sa omylom dotkol ovládača plynu, keď vozidlo stojí.
- Vo vozidle, resp. na prístupných konektoroch batérií je napätie nad 60 V DC (namerané napätie batérie 66,5 V).
- Vo vozidle, resp. na voľne prístupných konektoroch batérií je vysoké napätie nad 60 V DC, u ktorého nie je zaistená ochrana pred priamym dotykom živých častí. Stupeň ochrany je menší než IPXXB, požadovane IPXXD (1mm drát). Namerané napätie po nabití je 67,1 V.
- Systém na prichytenie stojanu nie je v súlade s osvedčením o typovom schválení, pričom tento musí byť zložený z dvoch samostatných pružín.
- V prípade prasknutia pružiny hrozí samovoľné sklopenie stojanu.
Slovenská obchodná inšpekcia uložila kontrolovanej osobe povinné opatrenia, ktorými zabránila ďalšiemu sprístupňovaniu nebezpečného výrobku na trhu a zabezpečila jeho stiahnutie z trhu ako aj informovanie spotrebiteľov o tomto nebezpečnom výrobku.
"Spotrebiteľ má pri vrátení nebezpečného výrobku predávajúcemu, u ktorého bol predmetný výrobok zakúpený, právo na vrátenie kúpnej ceny, opravu výrobku v primeranom čase, ak možno zaistiť bezpečnosť opraveného výrobku alebo na výmenu výrobku za bezpečný výrobok aspoň rovnakej hodnoty a kvality na základe výslovného súhlasu spotrebiteľa," konštatuje SOI. Spotrebiteľom, ktorí si toto vozidlo zakúpili, odporúča, aby ho vo vlastnom záujme prestali používať.