BRATISLAVA - Najprehľadnejšie údaje o vedení prezidentskej kampane 2024 poskytuje voličom Ivan Korčok. Naopak, najmenej transparentnú kampaň vedie Peter Pellegrini. Vyplýva to z hodnotenia transparentnosti kampaní, ktoré už počas piatych volieb zostavuje organizácia Transparency International Slovensko (TIS).
Do hodnotenia zaradilo TIS kandidátov, ktorí na kampaň týždeň pred voľbami vynaložili minimálne 20-tisíc eur. Transparentnú kampaň vedú podľa TIS traja. "Okrem Ivana Korčoka (skóre 90 percent) dokáže verejnosť získať podrobnejší prehľad ešte o kampani Štefan Harabina (73 percent) a Krisztiána Forróa (70 percent)," uvádza TIS.
archívne video
"S hodnotením 'kampaň s výhradami' skončili Ján Kubiš (skóre 45 percent) a Andrej Danko (43 percent), netransparentnú kampaň vedie Peter Pellegrini (30 percent)," dodáva Transparency. Vysvetľuje ďalej, že zvyšní kandidáti platenú kampaň vôbec nemajú alebo ju pre jej nízku intenzitu (do 5 000 eur) nebolo možné adekvátne zhodnotiť.
TIS informuje, že desať dní pred voľbami investovali kandidáti do presviedčania voličov podľa ich transparentných účtov dovedna trištvrte milióna eur. "Na porovnanie, v roku 2019 boli o tomto čase výdavky trojnásobne vyššie (celkovo 2,5 milióna eur), hoci vtedy sa na kampaniach podieľali ešte aj tretie strany," približuje.
V rámci hodnotenia Transparency skúmalo kvalitu vykazovania kampaní na povinných transparentných účtoch, spôsob financovania kampane, dodržiavanie základných zákonných náležitostí, ako aj to, či je zabezpečená minimálna informovanosť voličov o kandidátovi. Podrobnosti hodnotenia sú zverejnené na špeciálnom webe venovanom kontrole financovania slovenskej politiky volby.transparency.sk. Prvé kolo volieb prezidenta bude v sobotu 23. marca. Prípadné druhé kolo bude 6. apríla. O post hlavy štátu sa uchádza 11 kandidátov.