Sobota2. november 2024, dnes je Pamiatka zosnulých,

POZOR na tieto e-shopy: Môžete skončiť bez peňazí aj bez tovaru! Rady, ako tomu predísť

Ilustračné foto Zobraziť galériu (3)
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

BRATISLAVA - Novoročné výpredaje s obrovskými zľavami lákajú ľudí k nákupom. Zvyšujúci sa dopyt využívajú okrem iných aj e-shopy, ktoré nemajú príliš dobrú reputáciu a spoliehajú sa na to, že si spotrebitelia riadne neoveria, kto je predávajúci a akú spätnú väzbu na neho zákazníci uvádzajú v recenziách. Často potom dopadnú tak, že sú bez peňazí, bez objednaného tovaru alebo s nepoužiteľnou haraburdou v ruke. Prečítajte si, na čo všetko by ste si mali dávať pozor a ktorým e-shopom sa určite treba vyhnúť.

Treba si skontrolovať, kde ideme nakupovať

„Dôrazne odporúčame, aby si spotrebitelia pred každým nákupom, najmä na internete, riadne preverili predávajúceho a predišli tak zbytočným komplikáciám,“ radí Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Kontrolou sa rozumie najmä overenie reputácie predávajúceho, ktorú je možné overiť na nezávislých recenzných portáloch.

„Na začiatok postačí zadať názov e-shopu alebo spoločnosti do vyhľadávača,“ radí Hekšová. Následne si spotrebitelia môžu nájsť recenzie, teda čo o spoločnosti píšu spotrebitelia, ktorí od nej už nakúpili. V prípade, že sú recenzie negatívne, odporúča sa takýmto obchodom vyhnúť. Pokiaľ e-shop nie je známy a recenzie nie je možné dohľadať, je dôležité zvážiť riziká, ktoré môže nákup priniesť a výhody, ktoré môže spotrebiteľ dostať, napríklad v podobe lepšej ceny.

Nekomunikovanie je základom problémov

V recenziách je relatívne jednoduché zistiť, či sa obchodník problémami zaoberá alebo nejaví záujem o prozákaznícky prístup. V prípade nákupov cez internet môže vzniknúť množstvo problémov, ktoré je potrebné s predávajúcim riešiť. Prvé z nich sa týkajú dodania, ktoré zahŕňajú zmenu termínu, chybnú adresu či problémy s doručením.

Posvietiť si vďaka tomu viete aj na kvalitu dodaného tovaru, teda či spotrebiteľom neprišiel iný tovar, menej kvalitný, ako podľa popisu a fotografií očakávali alebo im nebol dodaný vôbec. Dôležité si je tiež zistiť, ako u daného e-shopu prebiehajú prípadné reklamácie vád, ktoré sa na veci prejavia v záručnej dobe dvoch rokov od prevzatia tovaru.

Ilustračné foto
Zobraziť galériu (3)
Ilustračné foto  (Zdroj: Getty Images)

Na čo si ešte treba dať pozor

Popritom sa treba pozrieť aj na samotnú webovú stránku e-shopu. Majú tam zverejnený kontakt a sídlo spoločnosti? Sú tam Všobecné obchodné podmienky a GDPR? Ak nie, tiež sa radšej e-shopu vyhnite.

Okrem spomínaných problémov, ktoré môžu nastať, si treba dať pozor aj na zneužitie kreditnej karty pri platení vopred. Dobré je pravidelne kontrolovať prehľady transakcií na karte. Obozretnosť pri nákupoch na internete je však dôležitá a v prípade podozrenia na zneužitie karty alebo prihlasovacích údajov do internetového bankovníctva je potrebné kartu ihneď zablokovať a informovať banku. Najbezpečnejšie sú platby pri európskych e-shopoch, pretože tieto platby sú zabezpečené silným dvojfaktorovým overením klienta. Takúto ochranu však nemusia mať e-shopy mimo Európy.

Pri anonymných e-shopoch je šanca vyriešiť problém minimálna

Najväčšie ťažkosti nastávajú pri anonymných e-shopoch, kde je potom problém s vymáhateľnosťou práva, pretože spravidla nie je známy ani štát, v ktorom obchodník sídli. V takom prípade je síce možné brániť sa súdnou cestou, avšak s ohľadom na náklady a samotnú vymáhateľnosť práva voči neznámej osobe je šanca na úspech minimálna.

Ilustračné foto
Zobraziť galériu (3)
Ilustračné foto  (Zdroj: Getty Images)

Pokiaľ e-shop nekomunikuje, ale sídli v Európskej únii, je možné sa obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum a samotná vymáhateľnosť práva je oveľa vyššia, hoci nie je stopercentná. Stopercentnú úspešnosť vymáhania práva, bohužiaľ, nie je možné zaručiť pri žiadnom e-shope, avšak v prípade nákupu na overených e-shopoch je pravdepodobnosť oveľa vyššia. Spotrebitelia tak samotnou kontrolou môžu predísť zbytočným problémom. Rovnako tak môžu predávajúci predísť problémom komunikáciou so spotrebiteľmi.

Keď e-shop nekomunikuje

Čo robiť v prípade, keď e-shop nekomunikuje? „Spotrebitelia sa v prípade problémov s e-shopom môžu pokúsiť o alternatívne riešenie sporu. Návrh na začatie tohto konania budú adresovať príslušnému orgánu, ktorý rokovanie sprostredkuje. V prípade nákupu spotrebného tovaru prostredníctvom internetu je takýmto orgánom Slovenská obchodná inšpekcia. Ak ani tu spotrebitelia neuspejú, neostáva im iné, ako svoj nárok uplatniť na súde,“ uzatvára riaditeľka dTestu.

Zoznam rizikových e-shopov podľa SOI

Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) pravideľne na svojej webovej stránke informuje spotrebiteľov o rizikových internetových obchodoch a zverejňuje ich zoznam. Aktuálne sa v tomto zozname nachádzajú e-shopy: rightdeal.sk, mancini.sk, urbantrend.sk, nakupuj123.sk, bonky.sk, suprisimo.sk, booho.sk, finlando.sk, rayray.sk, fashy.sk, gigastore.sk, zozu.sk, lunzo.sk, shopolo.sk, huglo.sk, alabo.sk, mobiluj.sk, eleganceshop.sk, autoelektrony.sk, viagogo.sk, chyza.sk, rajpradla.sk, zasielkonos.sk, fashionline.com, jordanshoes.com, moletka.eu, svet-siat.eu, vip-moda.eu, perfektna.sk, kociky-leja.sk, elekroeldo.sk a sunsea.sk.

Uvedené e-shopy SOI považuje za rizikové z dôvodu nedodržiavania niektorých zákonných povinností, ale aj problematického vymáhania spotrebiteľských práv a individuálnych nárokov. SOI tiež dodáva, ak nejaký internetový obchod nie je v zozname zaradený, neznamená to automaticky, že nákup v takomto obchode je bezpečný.

Viac o téme: VýpredajeRizikové e-shopyAko nakupovať
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu