BRATISLAVA - Obdobie nákupného zhonu je tu. V prípade tejto témy vyvstáva však aj druhý faktor. Koľko na taký nákup "Ježiško" tento rok asi minie? Na naše peňaženky a ich výdavky sa pozrela známa agentúra a z prieskumových dát zverejnila výslednú analýzu. Po vrecku sa totiž buchneme silnejšie, ako tomu bolo minulý rok.
archívne video
Vianočné výdavky na darčeky pôjdu nad úroveň 100 eur
Vyplýva to z prieskumu banky mBank, ktorý sprodukovala v spolupráci s agentúrou Focus. Tento rok totiž podľa ich analýzy plánujú Slováci minúť na nákup vianočných darčekov priemerne 109 eur. V porovnaní s minulým rokom ide o nárast, keďže v roku 2022 plánovali dospelí Slováci minúť 94 eur. Kým v roku 2019 plánovali Slováci minúť 97 eur, v roku 2020 to bolo rovných 100 eur.
Prieskum bol realizovaný počas novembra 2023 na vzorke 944 respondentov vo veku od 18 do 60 rokov.
Tretina respondentov je pripravená vysoliť ešte viac ako 200 eur
Vianočné darčeky plánuje tento rok nakupovať 93% Slovákov, čo je úplne počet ako vlani. Asi 4 z 10 opýtaných respondentov (čo je asi 37%) odhaduje, že na darčeky pre blízkych tento rok minie viac ako 200 eur. Tu už ide oproti roku 2022 o nárast, keďže túto sumu vtedy plánovalo zaplatiť "len" 29% respondentov. Ďalšia takmer tretina (29%) sa vo svojich finančných plánoch pohybuje v rozpätí 101 až 200 eur, pričom 15% opýtaných uviedlo sumu 101 až 150 eur a 14% počíta s čiastkou 151 až 200 eur.
Slováci si na darčeky sporia vopred
"Nárast miezd či dôchodkov nepokrýva rekordnú mieru inflácie. Nominálne síce mzdy a dôchodky porástli, ale nárast celkových životných nákladov nepokryli. Občania preto musia čoraz viac peňazí vynakladať na zabezpečovania bežných každodenných nákupov. Aj to môže byť jedna z príčin, prečo tak významne narástol podiel ľudí, ktorí si na darčeky odkladajú peniaze vopred. Inak povedané, pri rastúcich životných nákladoch sa zmenšuje priestor na nárazové výdavky a ich pokrytie bez toho, aby si ľudia na ne priebežne odkladali peniaze," uvádza sociológ a riaditeľ Focusu Martin Slosiarik.
Nakupuje sa hlavne na e-shopoch, za nimi sú kamenné predajne
Preferovaným miestom na nákup vianočných darčekov sú podľa výsledkov prieskumu hlavne internetové obchody (49%) a za nimi sú kamenné predajne (42%), i keď nákup v nich v porovnaní s rokom 2022 klesol o 6%.
Zo 4 na 6% sa zvýšilo percento respondentov využívajúcich na nákupy darčekov pre svojich blízkych mobilnú aplikáciu predajcu. Tento spôsob nákupov najviac využíva mladšia generácia vo veku 18-29 rokov. Na trhoviskách, jarmokoch či vianočných trhoch nakupujú 2% opýtaných.