BRATISLAVA - Keď v utorok minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) prezentoval národu výsledky záverečných testov žiakov zo základných škôl za posledné obdobie, tak hovoril o národnej tragédii. V čitateľskej či matematickej gramotnosti sme sa totiž prepadli ešte pod úroveň roka 2018, čo Drucker bez akýchkoľvek servítok nazval národnou tragédiou. Situácia je podľa neho na tomto poli oveľa viac žalostná, než ako sme sa pred rokmi nazdávali. Covid navyše ničomu nepomohol, len skreslil celú atmosféru v školstve. Sú však organizácie, ktoré nesúhlasia s tým, ako pesimisticky sa na celú záležitosť nazerá.
archívne video
"Za problém nemôže nikto iný, žiaden iný štát, ani svetové sprisahanie, je to problém nás, Slovenskej republiky. Je to naša národná tragédia a dôvodom je dlhodobé zanedbávanie financií a priorít školstva," vyhlásil Drucker. Zdôraznil, že práve čitateľská gramotnosť je potrebná, aby žiaci dokázali uspieť v ďalšom vzdelávaní a iných predmetoch. Vidí v tom súvis aj so zhoršovaním sa v matematickej gramotnosti. Minister hovorí o výraznom zhoršení oproti predchádzajúcemu testovaniu.
Drucker a jeho ďalší spolupracovníci na tlačovej konferencii navyše pripísali zle výsledky niektorých detí aj tomu, v akých sociálnych či materiálnych podmienkach vyrastajú.
Je to šanca a nie tragédia, sú krajiny, ktoré sa pozviechali aj z horších dát
"Nie tragédia, šanca je to," napísal portál Dáta bez pátosu po tom, ako zdieľal príspevok mimovládnej organizácie Rozmanita. Experti na čísla si totiž myslia, že na celú situáciu sa nedá pozerať len ako na premárnené roky a tragédiu. "Niektoré krajiny sa napriek klesajúcim priemerom OECD krajín (a to už je z priemerov jednotlivých krajín!) zlepšili," píšu Dáta bez pátosu, pričom sa opierajú o grafické znázornenie výsledkov OECD s inými krajinami.
Spolužitie vedľa seba je dôležité
Samotná organizácia Rozmanita pritom ako taká vznikla aj na základe výsledkov štúdie PISA spred pár rokov. "PISA 2018 vtedy pri našich začiatkoch okrem naďalej silno podpriemerných výsledkov našich detí ukázala, že sme sa nemýlili. Ukázala, že Slovensko má najviac segregované školy zo všetkých testovaných krajín (okrem Peru). Naše deti nemajú šancu stretnúť deti, ktoré sú iné ako ony v škole. A ak ich nestretnú v škole, tak kde? Ak sa nenaučia spolu žiť v škole, kedy sa to majú naučiť? Ako chceme budovať nepolarizovanú, súdržnú, odolnú spoločnosť, ak naše deti nemajú šancu sa to učit v škole?" pýtajú sa.
"Dnes vyšli prvé výsledky nového merania - PISA 2022. A tie bohužiaľ potvrdili, že naše deti stále nie sú dostatočne pripravované na budúcnosť, ktorá ich čaká. Vplyv chudoby na zručnosti detí v škole je na Slovensku naďalej najsilnejší zo všetkých (všetkých!) testovaných krajín. A znevýhodnené deti, ako aj tie najviac zvýhodnené, sú u nás (stále okrem Peru) najviac oddelované od svojich rovesníkov," popisovala Rozmanita situáciu v utorok.