BRATISLAVA - Nie je nič frustrujúcejšie, ako keď si objednáte svoje obľúbené jedlo a obsluha vám prinesie niečo, čo vaše chuťové poháriky rozhodne nepoteší. Aj taká nepríjemnosť na tanieri má však riešenie. Jedlo a pitie objednané v reštauráciách a stánkoch s rýchlym občerstvením môžete reklamovať. Stačí byť asertívny a poznať svoje práva.
V gastronomických prevádzkach uzatvárate kúpnu zmluvu ako kdekoľvek inde, takže v prípade nespokojnosti máte možnosť uplatniť reklamáciu. Napriek tomu sa veľa spotrebiteľov v prípade nejakého stále ostýcha ozvať. Reštaurácia zodpovedá za to, že ponúkané pokrmy a nápoje majú deklarované vlastnosti, či už sú prezentované v jedálnom lístku alebo sa na nich ústne dohodnete s obsluhou. A pokiaľ vlastnosti nie sú v jedálnom lístku nijako bližšie špecifikované, mali by zodpovedať všeobecným zvyklostiam.
archívne video
"V zásade platí, že reklamovať môžete čokoľvek, čo je predmetom kúpnej zmluvy, ktorú s podnikateľom prevádzkujúcim reštauráciu či občerstvenie, uzatvárate. Dôvodom na reklamáciu môže byť množstvo, teplota, zloženie, zlý postup prípravy či chuť pokrmov a nápojov," vysvetľuje riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.
Hneď, ako si všimnete, že niečo nie je s vaším objednaným pokrmom v poriadku, informujte o tom čašníka a požiadajte o riešenie. Čas je kľúčový; svoju nespokojnosť dajte najavo ihneď. Snažte sa byť v tejto situácii tiež objektívny a slušný. To, že pokrm nechutí ako podľa receptu vašej babičky, ešte nemusí byť dôvodom na reklamáciu. Pokúste sa opísať problém čo najkonkrétnejšie a jasne.
Na čo máte ako nespokojný hosť právo?
Všeobecne môžete požadovať primeranú zľavu alebo môžete žiadať nápravu. Ak ide o zjavný nedostatok - obsluha vám napríklad priniesla úplne iné jedlo, než ste si objednali - požiadajte o nápravu okamžite. Určite nie je možné zjesť celý pokrm a potom reklamovať zle dodanú objednávku už s prázdnym tanierom. Ak má jedlo či nápoj závažné nedostatky, ktoré nie je možné napraviť, môžu spotrebitelia odstúpiť od zmluvy a nič neplatiť.
Častým dôvodom na reklamáciu je neadekvátne množstvo jedla. Veľa spotrebiteľov sa taktiež stretáva s nedočapovaným pivom. Tu je však potrebné poznamenať, že to sa hodnotí až po spadnutí peny. Inokedy radosť pokazí studené jedlo. Riešením môže byť jednoduché ohriatie. Niekedy sa ale zohrievaním jedlo znehodnotí, v takom prípade máte nárok požadovať nový pokrm.
Čo robiť v prípade nekonečného čakania na obsluhu?
Aj tu je možné sa ohradiť. "Ak na obsluhu čakáte čas neúmerný zložitosti objednávky, môžete žiadať zľavu alebo môžete od kúpnej zmluvy odstúpiť a odísť," radí Hekšová. Iná situácia však môže nastať, ak vás obsluha o dlhšom čase prípravy jedla vopred informovala a vy ste súhlasili. Ak by však reštaurácia aj tento čas prekročila, môžete požadovať zľavu alebo od zmluvy odstúpiť. Nakoniec sa môžete obrátiť aj na štátne dozorné orgány. Ak ste narazili na problém týkajúci sa hygieny či bezpečnosti potravín, môžete kontaktovať Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a jeho regionálne zložky.